Je hebt een prachtig artikel of product pagina geschreven, nu is het belangrijk dat je aan je lezer en aan Google laat weten waar de pagina over gaat voor het optimaliseren van je SEO. In dit artikel lees je hoe je heading tags optimaal inzet om je content overzichtelijk en SEO-vriendelijk te maken.

Wanneer gebruik je in een <h1>, <h2> en wanneer een <h3> heading tag?

Je gebruikt een <h1> als hoofdtitel van de pagina, een <h2> voor de belangrijkste tussenkopjes, en een <h3> om subonderwerpen onder een <h2> verder te structureren.

Het juist toepassen van heading tags helpt om je content overzichtelijk te maken voor zoekmachines én lezers. Het toont in één oogopslag de hiërarchie en inhoud van je pagina.

<h3>: Deze gebruik je om inhoudelijk verder te verdiepen binnen een <h2>. Ze geven structuur aan paragrafen die samen de betekenis van de bovenliggende kop verduidelijken.

<h1>: Dit is de hoofdheading van de pagina. Gebruik slechts één <h1> per pagina en verwerk hierin je belangrijkste zoekwoord. Gaat een onderwerp verder dan je huidige content? Maak er dan liever een aparte pagina van met een eigen <h1>.

<h2>: Deze koppen verdeel je over de hoofdonderdelen van je tekst. Ideaal voor het opnemen van synoniemen, gerelateerde zoekwoorden (LSI) en kernonderwerpen die je <h1> ondersteunen.

Implementatie van de verschillende tussenkopjes

We illustreren de toepassing van verschillende tussenkopjes en heading tags aan de hand van een concreet voorbeeld. Stel: je beheert een website over hypotheken en schrijft een pagina over het afsluiten van een startershypotheek zonder eigen geld. Dan kan dit er als volgt uit zien.

<h1> Startershypotheek zonder eigen geld, kan dat nog? </h1>

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

<h2> Wat is een startershypotheek? </h2>

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

<h2> Als starter kopen zonder eigen geld óf met eigen geld? <h2>

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

<h3> Een huis kopen met eigen geld </h3>

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

<h3> Een huis kopen zonder eigen geld</h3>

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Zorg ervoor dat je hoofdzoekwoord tenminste in de <h1> staat en het liefst ook minimaal in een <h2> tussenkopje. Hou als standaard standaard regel aan dat je het hoofdzoekwoord in één H2 verwerkt. Maar ook hier is de tip, kijk goed naar je concurrenten. Vergeet ook niet om synoniemen in titels en tekst te verwerken zodat je niet alleen je zoekwoord aan het spammen bent, maar het ook een mooie en leesbare tekst wordt.

Je gebruikt de tussenkopjes natuurlijk niet alleen voor de zoekmachines. Bezoekers scannen de pagina eerst op koppen voordat ze besluiten de volledige inhoud te lezen.

Wil je weten hoe je deze tip implementeert in het schrijven van je totale pagina? David vertelt je in hoe je in 20 stappen de perfecte pagina schrijft. Meer weten over tussenkopjes en headings? Lees dit artikel van Semrush.