Samenvatting: Linkbuilding is het verzamelen van links naar content op jouw website, dit kan zowel intern als extern. Extern linken is het verzamelen van links van andere website naar jouw content. Dit is belangrijk omdat Google elke link naar jouw website ziet als een voorkeurstem voor jouw content. Hoe meer links je naar jouw website hebt, hoe beter jouw content moet zijn in de ogen van Google. De kwaliteit van een link is hierbij ook belangrijk. Een link die van een website komt die zelf ook hoog in de Google-ranking staat is meer waard dan een link van een pagina met lagere ranking. Naast extern linken is ook intern linken erg belangrijk. Een goede interne linkstrategie wijst de belangrijkste pagina’s aan en laat aan Google en je gebruiker zien welke pagina’s gerelateerde content hebben. Zo wordt door je linkprofiel duidelijk welke informatie er allemaal op jouw website gevonden kan worden en hoe deze met elkaar in verbinding staan.
In zijn artikel over de SEO relatie strategie laten wij zien hoe jij linkbuilding toepast binnen je overkoepelende SEO strategie.
Wat is linkbuilding
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Wanneer je aan “linkbuilding” doet ben je eigenlijk bezig met het verzamelen van links vanuit andere websites naar jouw content. Wanneer je binnen je eigen website linkt heet dit interne linkbuilding. Alle inkomende, uitgaande en interne links op een website samen vormen het linkprofiel.
Soorten links
Er zijn vier verschillende soorten links:
- Interne links: Links op jouw website die linken naar een andere pagina op jouw site. Deze gebruik je om een structuur te creëren op jouw website.
- Natuurlijke backlinks: dit zijn links die zijn verkregen doordat andere jouw pagina hebben gelezen en deze zo goed vonden dat ze een link hebben geplaatst naar jouw website. Dit is meestal een kwalitatieve link.
- Zelf geïnitieerde backlinks: links die je hebt verkregen door linkbuilding activiteiten.
- Zelf gerealiseerde backlinks: links die je zelf hebt verzameld door forums en verzamelsites.
Waarom is linkbuilding zo belangrijk
Wanneer wij mensen vertellen over Linkbuilding wordt het onderwerp vaak snel alweer van tafel geveegd. Het is voor veel ondernemers lastig voor te stellen dat het nut heeft om aan anderen te vragen om te linken naar jouw website. Dat mensen dan misschien doorklikken hebben ze vaak wel begrepen, maar dat Google hier ook naar kijkt is voor velen nieuw.
Toch is het eigenlijk niet zo gek dat Google het belangrijk vindt hoeveel mensen er naar jouw content linken. Google is namelijk wel slim, maar nog niet zo slim dat hij de kwaliteit van content kan bepalen. Linkjes helpen de zoekmachine hierbij. Als websites die over aanverwante onderwerpen linken naar jouw website, dan zal jouw content wel goed zijn! Google behandelt al deze linkjes als een soort voorkeurstem bij de verkiezingen. Hoe meer “stemmen” op jouw content, hoe relevanter het dan wel zal zijn, zo klim jij langzaam omhoog in de lijst met zoekresultaten.
Goed, dat is hoe externe linkbuilding(globaal) werkt. Bij interne linkbuilding ligt de focus op je eigen pagina’s. Zo kun je van een pagina die gaat over “afvallen in 30 dagen” linken naar “tips over gezonde voeding” en “sporten wanneer je wilt afvallen”. Hierdoor laat je de gebruiker (en Google) weten waar ze meer informatie kunnen vinden. Ook kun je op deze manier aangeven welke pagina’s belangrijk zijn binnen je website. Hoe meer links (intern en extern) er naar een pagina gaan, hoe belangrijker de informatie op deze pagina is in de ogen van Google.
Verschillende linkbuilding technieken
Linkbuilding zelf is al zo oud als zoekmachines zelf. Door de jaren heen zijn er dan ook veel verschillende manieren hoe jij aan je linkjes kunt komen. Er zit echter wel een verschil in de verschillende soorten. Wanneer een grote, bekende website naar jou linkt is dat veel waardevoller dan wanneer er een kleine onbekende website naar jouw content verwijst. Ook zijn er “linkbuilding farms”, dit zijn pagina’s die niets anders doen dan uitgaande linkjes verzorgen. Je kan je voorstellen dat die laatste niet echt hoge ogen gooit bij de zoekmachinegigant. In totaal zijn verschillende manieren om links te verkrijgen.
- Directories
Bij deze techniek schrijf je jouw website in bij directories, dit zijn bijvoorbeeld startpagina’s en overzichtspagina’s. Deze links zijn niet van hoge kwaliteit, maar kunnen wel positief zijn voor jouw website als je ook andere soort links hebt naar je website.
- Ruilen
De tweede techniek is ruilen. Je benadert andere websites en stelt ze voor om een link te ruilen. Het is hierbij belangrijk dat de andere website een hoge kwaliteit heeft met veel organisch verkeer en hoge domein rating. Ook kan je kijken naar de trustflow van de site.
- Gastbloggen
De derde optie is gastbloggen. Dit kost veel tijd, maar hier kan je wel kwalitatieve links krijgen. Je schrijft een artikel voor een andere website met een link naar jouw website. Doe dit natuurlijk wel in jouw branche voor een website met hoge kwaliteit.
- Comments en forums
Deze optie wordt vaak gezien als slechte linkbuilding, maar wanneer dit goed wordt uitgevoerd is dit zeker niet het geval. Deze strategie voer je uit in comment secties en forums. Belangrijk hierbij is dat de pagina waar je op reageert relevant is voor jouw website en dat er genoeg volume en activiteit is op de site. Er moeten al meer reacties zijn geplaatst door andere.
Jouw comment moet niet te kort zijn en daadwerkelijk relevant zijn voor de tekst die erboven staat. Laat zien dat je niet alleen je link wil plaatsen maar dat je ook waarde wil toevoegen aan de pagina. Het helpt ook als je al vaker op die site bent geweest en andere comments zonder links hebt achter gelaten.
- Kopen van links
Kopen van links is de laatste optie. Kopen van links kan een optie zijn als je snel links wil krijgen voor je website. Hou er wel rekening mee dat dit niet mag en als Google dit achterhaald je bestraft kan worden. Probeer deze optie niet te gebruiken in jouw linkbuilding, het zijn links van lage kwaliteit en er is een kans dat je er heel negatief uit komt.
Vergeet niet! Linkbuilding gaat over het toevoegen van waarde aan jouw site EN de site die naar jou linkt.
Slechte linkbuilding strategie
Een slechte linkbuilding strategie is dan ook het kopen van dit soort linkjes of het blind “ruilen” van links met andere websites. Dit zal je ranking niet doen stijgen en het zou er zelfs voor kunnen zorgen dat je door Google wordt gestraft. Let dus op bij het kiezen van een SEO bureau, of ze zich bezig houden met goede of slechte linkbuilding!
Goede linkbuilding strategie
Hoe moet het dan? Een goede linkbuilding strategie heeft verschillende onderdelen en is erop gericht om een natuurlijk linkprofiel te verkrijgen. Dit kun je onder andere doen door:
- Je content te plaatsen op social media en mensen aan te sporen om je content zelf ook te delen op social media.
- Klanten te vragen om iets over jou op hun website te plaatsen inclusief link.
- Het schrijven van gastblogs in ruil voor een link naar jouw eigen pagina. Een bijkomend voordeel van deze optie is dat je zelf ook controle hebt over de inhoud van de pagina die naar je website verwijst.
- Zelf content creëren die mensen willen delen en het embedded delen ook makkelijk maken zodat elke website die jouw content overneemt ook gelijk linkt naar jouw website.
Van dit lijstje is vooral het laatste punt zeer belangrijk. De beste linkbuilding strategie is het maken van content die mensen willen delen omdat het waardevolle informatie bevat. Het is daarom belangrijk dat je andere websites en gebruikers de juiste tools aanreikt om jouw content te delen. Maak het mogelijk om je video’s te embedden, maak infographics bij persberichten die mensen via een embedded link makkelijk kunnen delen en deel informatie die mensen aanzet om het ook te willen delen. Vergeet hierbij ook niet de like & share buttons die ervoor zorgen dat gebruikers de content op hun eigen social media kanalen kunnen plaatsen. Bij content met een shareable onderwerp zoals bijvoorbeeld “4 oefeningen voor rondere billen”, kun je een leuke visual gebruiken die andere sites embedded mogen overnemen. Daarnaast kun je mensen aansporen het te delen op hun eigen social media of die van vrienden omdat ze samen een challenge willen aangaan.
Een natuurlijk linkprofiel bevat verschillende type linkjes van kwalitatieve content en sites gecombineerd met verwijzingen van overzichtspagina’s. Ook staan deze allemaal niet op één moment ineens online (zoals bijvoorbeeld bij het kopen van links), maar komen ze er geleidelijk bij. Linkbuilding is hierdoor een continu proces waarbij een duidelijke strategie en focus van belang zijn om het te laten slagen.
Linkbuilding uitbesteden
Veel bedrijven kiezen ervoor om de linkbuilding uit te besteden aan een derde partij. Dit kan vele voordelen met zich mee brengen. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van jouw website en kan grote impact hebben op jouw ranking in Google. Maar linkbuilding is niet zo makkelijk, er komt ontzettend veel kijken bij een juiste linkbuilding strategie.
Als je hier zelf geen kennis en kunde in hebt kan dit erg veel tijd en energie kosten, iets wat veel ondernemers/bedrijven niet hebben naast alle huidige taken. Daarom kan het erg verleidelijk worden om deze uit te besteden aan een linkbuilding bureau.
Hou er wel rekening mee dat je niet gelijk resultaat ziet, dit kan enkele maanden duren. Linkbuilding is een onderdeel waar je in investeert, maar aan het einde van de rit zal je hier ook veel uit halen.
Wil jij weten wat wij voor jou kunnen doen? Neem dan vrijblijvend contact op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden voor jouw site.