Met een goede SEO strategie sla je twee vliegen in een klap. Bovenaan komen in Google en een goede relatie opbouwen met je klant. Ik neem aan dat jij dit ook wilt. Wat ik je nu ga vertellen komt misschien als een verrassing…

Hoger komen in Google en een goede relatie met je klanten opbouwen liggen niet ver uit elkaar.

Je hoeft mij niet op mijn woord te geloven. Dit artikel rankt inmiddels op 250 zoekwoorden en staat 1e op het zoekwoord ‘SEO strategie’.  Ik ga je precies uitleggen waarom en hoe jij hetzelfde gaat doen voor jouw bedrijf…

Verderop in het artikel neem ik je in een videoanalyse ook mee hoe we voor een van onze klanten 100% groei hebben behaald met het toepassen van deze SEO strategie. En nee, niet eenmalig 3 jaar op rij!

De zoekmachine optimalisatie (SEO) tips die ik je in dit artikel geef vormen een stappenplan waarmee jij hoger in Google komt en tegelijkertijd werkt aan een goede relatie met je klant. In 7 stappen laat ik zien hoe je:

Waarde leveren
Hoe meer waarde je levert aan je doelgroep, hoe meer waarde je terugkrijgt.
  • SEO in moet zetten voor jouw product.
  • Content creëert die aanslaat bij je doelgroep.
  • Je website optimaliseert voor maximale vindbaarheid
  • Jouw content verspreid over het internet.
  • Beter scoort bij je doelgroep en binnen Google.

Wat je ook verkoopt, de toegevoegde waarde voor je doelgroep moet voorop staan. Wanneer je dit in gedachten houdt zet je een goede eerste stap naar een sterke relatie met Google en je doelgroep.

Misschien klinkt dat nu nog een beetje vaag. Maar geloof me, aan het einde van dit stappenplan is het je allemaal duidelijk. Dus beloof me één ding. Zorg dat je meerwaarde levert aan je doelgroep voor je overgaat tot verkoop.

Ben jij klaar om jouw content om te toveren in killer content?

Stap 1: Hou je zoekmachine strategie simpel. Kies een niche en maak dit je specialiteit

Het maken van keuzes is een van de moeilijkste dingen die er is. Want als je voor het een kiest, moet je het andere laten vallen. Dat lijkt vrij eenvoudig, maar het is voor de meeste mensen een moeilijke opgave.

We zijn bang om iets te laten vallen omdat we “ook daar goed in kunnen worden”. We noemen dit loss aversion’.

Loss aversion in SEO
We hechten meer waarde aan dingen die we kwijt kunnen raken dan dingen dingen die we kunnen winnen.

Het is een veelgemaakte fout in online marketing. Je hebt maar twee of vier handen beschikbaar voor je marketingactiviteiten en toch wil je gevonden worden op veel uiteenlopende onderwerpen. Maar wat wil jij liever? Gevonden worden op 100 zoekwoorden binnen 10 onderwerpen of op 10.000 binnen één onderwerp?

Als je geen keuzes maakt, zal de kwaliteit van je content nooit beter dan middelmatig worden en zowel Google als jouw doelgroep zit daar niet op te wachten. Ondertussen leidt dit bij jou en je collega’s tot irritatie. Je werkt hard, maar de resultaten blijven uit.

Kies daarom één onderwerp, focus je daarop en maak het je specialiteit. Door je te richten op één onderwerp behoud je overzicht. Het wordt makkelijker om kwalitatief hoogstaande content te schrijven en meetbaar resultaat te boeken.

Je gaat zoveel mogelijk content maken rond dit onderwerp. Gebruik hier pilaren en clusters voor. Een pilaar is een hoofdonderwerp en een cluster is een sub-onderwerp. Voor Dok Online is de niche SEO. De pilaren zijn techniek, content en autoriteit. Onder deze pilaren passen verschillende clusters zoals: website snelheid, on-page seo en linkbuilding. 

Na verloop van tijd zal je zien dat zowel Google als jouw doelgroep je gaat zien als autoriteit binnen je vakgebied. Maar daarover later meer.

Welk specialisme je moet kiezen hangt af van drie dingen:

  • Waar weten jij en je collega’s het meeste vanaf?
  • Welk onderwerp sluit het dichtst aan bij jouw betaalde product?
  • Hoe hevig is de concurrentie binnen dit specialisme?
Kies een specialisatie
Denk goed na over je specialisatie, maar wees niet bang om te kiezen. 

Het schrijft een stuk makkelijker als je veel kennis in huis hebt over het onderwerp. Kies daarom een onderwerp waar jij en je collega’s veel vanaf weten.

Zorg er daarnaast ook voor dat de content die je schrijft interessant is voor potentiele afnemers van je betaalde product. Je wilt uiteindelijk ook beloond worden voor je moeite.

Kijk daarnaast goed hoe hevig de concurrentie binnen dit gebied is. Hoe meer andere specialisten zich in die markt bevinden, hoe moeilijker het is ‘meerwaarde’ te leveren.

Als je meer informatie wil over het kiezen van jouw specialisatie, schrijf je dan na het lezen van dit bericht in voor mijn gratis SEO cursus.  

Word de beste versie van jezelf

“Vanaf vandaag ga je jezelf neerzetten als de meest betrouwbare adviseur voor jouw (potentiële) klanten op het gebied van jouw specialisme”.

Oké eerlijk is eerlijk, die uitspraak heb ik niet helemaal zelf bedacht. Het is onderdeel van de strategy of preeminence van Jay Abraham. Zijn strategie gaat nog veel verder, maar daarover later (misschien) meer.

Win het vertrouwen van je doelgroep
Vanaf vandaag ga je jezelf neerzetten als de meest betrouwbare adviseur voor jouw (potentiële) klanten op het gebied van jouw specialisme”.

Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je wilt bereiken in de relatie met je klanten. Zie je ze als afnemers of zie je ze als relaties?

Hoe jij je klanten ziet is namelijk van grote invloed op hoe zij jou zien en daar draait het om. We gaan ervoor zorgen dat je niet zomaar een leverancier bent van een product, maar een vertrouwde adviseur. Deze klantrelatie heeft een veel hoger gehalte van vertrouwen, intimiteit, loyaliteit en respect.

Het allermooiste van alles?  Je wordt een autoriteit.

Hoe en waarom je precies een autoriteit wil worden vertel ik je later.

Specialist bij Google

Oké, laten we weer even een stapje terug doen.

Dit artikel gaat over stappen maken met SEO en nu ben ik aan het praten over het opbouwen van een optimale klantrelatie binnen een specialisme. Wat heeft dat met SEO te maken?

Alles…

Als jouw website gevuld staat met content rond één specialisatie word je niet alleen een specialist bij je doelgroep, maar ook bij Google.

Met een specialisatie kun je veel verder de diepte ingaan. Zo sluit je aan bij het bredere zoekgedrag van je doelgroep. Over dit zoekgedrag vertel ik je straks meer, dus wees niet bang als het nu nog niet duidelijk is.

De belangrijkste boodschap voor nu: het kiezen van een specialisatie gaat je veel betere Google zoekresultaten opleveren. Daarnaast bouw je makkelijker een kwalitatieve relatie op met je doelgroep, waarin zij jou als expert in jouw vakgebied gaat zien.

Stap 2: Creëer SEO content. Beantwoord vragen van je doelgroep

Nadat je een specialisme hebt gekozen is het tijd om content te creëren op je website. Het is niet erg als je nog geen specialisatie hebt gekozen, hou alleen in gedachten dat je dit wel moet doen.

Zoals ik bij stap een  al zei, je wilt een kwaliteitsrelatie opbouwen met je doelgroep. Bij elke (product) pagina die je maakt, blog die je schrijft of video die je schiet moet je jezelf het volgende afvragen:

“Met welke vraagstukken zit mijn doelgroep en hoe kan ik hier zo goed mogelijk antwoord op geven.”

Zoals je kunt zien heb ik de tekst ‘zo goed mogelijk’ uitgelicht. Hoe meer toegevoegde waarde je levert, hoe beter.

Laat me dit verder uitleggen aan de hand van een stappenplan:

  • Doe zoekwoordonderzoek. Vind aansluiting bij het zoekgedrag van je doelgroep
  • Schrijf killer content. Geef een zo goed mogelijk antwoord op de vragen van je doelgroep
  • Pagina optimalisatie. Laat Google weten welke vragen je hebt beantwoord

Zoekwoordonderzoek uitvoeren. Het kiezen van de juiste zoekwoorden

Goed zoekwoordonderzoek is essentieel voor een succesvolle SEO campagne. Je kunt een gratis tool gebruiken als de zoekwoordenplanner van Google. Maar ik raad aan om een betaalde service te gebruiken als Semrush. Hun keyword magic tool is zoveel beter. 

 Ja je moet ervoor betalen, maar dat is jouw website waard. Toch?

Een monsterblog kan bestaan uit wel 10 sub onderwerpen. Zo kun je ranken op wel 1000 short en longtail zoekwoorden met één blog.

Google zoekwoordenonderzoek
Zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep.

Short tail en long tail zoekwoorden

Shorttail zoekopdrachten zijn korte zoekopdrachten van meestal 1, 2 of 3 woorden met een hoge zoekintensiteit. De zoekopdrachten zijn vaak breed en de concurrentie hoog.

Longtail zoekopdrachten zijn langere en specifiekere zoekwoorden. 70% van al het zoekverkeer bestaat uit zogeheten long tail zoekopdrachten.

Shorttail vs longtail zoekwoorden
Zeker wanneer je net begint met SEO is het slim om in te zetten op long tail zoekwoorden

Een aantal voorbeelden:

ShorttailLongtail
Zoekmachine optimalisatieHoe kom ik bovenaan in google
SEO tipsWat zijn de beste SEO tips
Website optimaliserenHoe verbeter ik mijn website snelheid
linkbuildingHoe belangrijk is linkbuilding?

Dit is waar het bij veel bedrijven mis gaat…

Ze kiezen een aantal populaire shorttail zoekwoorden met veel concurrentie en vragen zich daarna af waarom het niet lukt om snel in de top 10 te komen. Ik leg het je uit aan de hand van een voorbeeld.

Laten we voor dit voorbeeld een competitieve markt kiezen. Stel, je hebt een online platform voor makelaars in heel Nederland.

Je wil natuurlijk dat mensen die huizen kopen via jouw een geschikte makelaar vinden. Daarom optimaliseer je een nieuwe pagina voor het zoekwoord ‘huis kopen’. Er zoeken maandelijks 18.000 mensen op dit zoekwoord. Wat een goudmijn! 

Toch? Ja en nee. Zeker als je net begint en nog geen grote naam hebt opgebouwd, is het heel moeilijk om te scoren op zulke populaire brede zoekopdrachten.

Vervolgens zorgt het uitblijven van een top 10 score alleen maar voor teleurstelling en frustratie. Gelukkig is er een oplossing! Kies een specialisatie (daar is-ie weer).

Stel je kiest ervoor om het platform in eerste instantie te richten op ‘kopers van een eerste huis’.

Bedenk met welke vragen deze kopers zitten en ga op zoek naar (longtail) zoekopdrachten waar minder concurrentie is. Zoals:

  • Huis kopen waar op letten
  • Checklist aankoop woning
  • Wat komt er bij kijken als je een huis koopt
  • Waar op letten bij aankoop huis
  • Kosten aankoop huis (shorttail, maar weinig concurrentie)

Deze zoekwoorden liggen allemaal in dezelfde richting. En nu komt het allerleukste… Je kunt op meerdere zoekwoorden tegelijk gaan scoren. Hoe? Door zogenoemde ‘killer content’ te schrijven.

Killer content schrijven voor jouw seo strategie

Met ‘killer content’ geef je zo goed mogelijk antwoord op de zoekvraag van je doelgroep. Laten we blijven bij het voorbeeld van de vergelijkingssite voor makelaars.

We gaan een checklist maken over het onderwerp ‘waar moet je op letten bij het kopen van een huis’.

(Checklists, top 10’s en tips doen het altijd goed.)

Wat veel bedrijven nu gaan doen is een kort artikel schrijven van 400 woorden, de pagina optimaliseren voor één van de zoekwoorden en vervolgens wachten tot de bezoekers binnenstromen.

Maar zeg nou zelf, hoeveel waarde voegt dat toe?

Killer content schrijven als SEO strategie
Jouw killer content geeft het perfecte antwoord op de vraag van je bezoeker.

Je zal er waarschijnlijk middelmatig mee scoren binnen de Google ranking. Maar nog veel belangrijker, slecht bij je bezoekers. De bezoeker die op je website komt zal niet onder de indruk zijn van je content en je al helemaal niet als autoriteit gaan zien. Als jouw content matig is, waarom zou de bezoeker dan denken dat jouw betaalde product wel goed is?

Wat ik vaak als feedback krijg: ‘ben je niet bang dat ik dan teveel waarde gratis weggeef’?

Het antwoord is ‘Nee’. Twee redenen: 

1: mensen kennen je nu niet. Als je de content niet schrijft, komen ze sowieso niet in aanraking met je en worden ze sowieso geen klant. Toch? 

2: Door waarde te leveren laat je zien dat je kennis hebt en bereid bent de klant te helpen ook als daar geen geld tegenover staat. Als ze hulp willen inschakelen doen ze dat nog steeds en dan mag jij raden bij wie!

Als je een goed stuk wil schrijven is het belangrijk om een hoofdonderwerp te kiezen en vervolgens te kijken welke aspecten je allemaal kunt behandelen.

Kijk wat er allemaal al online te vinden is, gebruik dit als inspiratie en breid het verder uit met al je eigen kennis. Maak een checklist met onderwerpen waar je bezoekers echt iets aan hebben, ga de diepte in en loop alle aspecten na die voor de lezer relevant zijn.

Je krijgt nu een artikel waarin veel verschillende aspecten van het onderwerp worden behandeld. Het maakt niet uit hoe lang het artikel is, als het maar zo goed mogelijk antwoordt geeft op de vraag.

Omdat je veel verschillende sub-onderwerpen behandelt rond één thema is de kans groot dat je op meerdere zoekwoorden goed gaat ranken. Daarnaast laat je aan je bezoeker zien dat je veel van dit onderwerp weet. Hierdoor wordt de kans groter dat deze bezoeker later je betaalde product wil afnemen.

Hoe je kunt controleren of je vooruitgang boekt in de Google ranking kom ik later op terug. Nu eerst terug naar de geschreven content.

Pagina optimalisatie. Laat Google weten waar je over schrijft.

Je hebt content geschreven over vragen die spelen bij je doelgroep. Nu is het tijd om Google te laten weten waar je over geschreven hebt.

Je schrijft content voor je doelgroep en niet voor Google, maar het is wel belangrijk dat je Google zo goed mogelijk laat weten waar je over schrijft.

Ik heb een spiekbriefje gemaakt die je kunt gebruiken om je pagina’s te optimaliseren.  In de onderstaande afbeelding heb ik een voorbeeld gegeven van de belangrijkste elementen die je op je pagina kunt optimaliseren. 

Onder de afbeelding kan je het spiekbriefje gratis downloaden, inclusief extra uitleg over het optimaliseren van je content pagina’s.

Gratis SEO Spiekbriefje

on page seo spiekbriefje voor jouw SEO strategie

Door je pagina’s te optimaliseren help je Google context te geven rondom de content die je aanbied op je website. Zeker visuele content zoals afbeeldingen, illustraties en video’s zijn belangrijk om verder te omschrijven omdat Google anders niet weet waar het over gaat.

Voor nu is het vooral belangrijk dat je de juiste mindset krijgt om de beste relatie op te bouwen met Google en je doelgroep.  Als je graag een stap voor stap uitleg wil over het optimaliseren van je pagina’s raad ik je aan om je in te schrijven voor mijn gratis SEO cursus. Hierin laat ik je in een handige tutorial video zien hoe je het maximale uit je content haalt. 

Resultaten van stap 2:

Resultaten checklist
  • Je bent vindbaar op (veel) longtail zoekwoorden en kan zo sneller stappen kan maken binnen Google.
  • Je schrijft content die echt waarde toevoegt voor jouw doelgroep, je bouwt hiermee tegelijkertijd meer autoriteit op.
  • Grote bonus: de kans dat je doelgroep jouw content voor je gaat delen met anderen is vele malen groter. Hierdoor groeit je aantal website bezoeken en je Google ranking

Stap 3: Houd rekening met de overwegingsfase van je doelgroep

Weet je nog wat de belangrijkste doelstelling was van je content? Precies, waarde leveren.

Zorg er altijd voor dat je genoeg waarde levert, die aansluit bij de behoefte van je doelgroep, voordat je over probeert te gaan op verkoop. Dit is waar 95% van ondernemers online de mist in gaat.

Ze proberen producten of diensten te verkopen zonder rekening te houden met de  vier overwegingsfase van de customer journey van hun doelgroep.

Om je bezoekers beter te leren begrijpen gaan we ze indelen in vier groepen. Zien, denken, doen, blijven. Iedere groep omschrijft een andere overwegingsfase van je doelgroep.

Customer Journey uitwerken
Houd rekening met de overwegingsfase van je doelgroep.

Zien: deze fase heeft de grootste doelgroep. Hierin vallen alle potentiële afnemers van je product. Ze kennen je product niet of tonen nog geen interesse.

Denken: dit zijn alle mensen die interesse tonen in jouw product.

Doen: in deze fase vallen alle mensen die actief interesse tonen in jouw product en ook op dit moment over willen gaan tot afnemen.

Blijven: dit zijn alle mensen in je doelgroep die al eens een product hebben afgenomen.

Meer hoef je op dit moment nog niet te weten en je hoeft ze ook zeker niet uit je hoofd te kennen. 

Waarom ik ze dan toch benoem? Ik wil graag dat jij je bewust wordt van het feit dat niet al je website bezoekers hetzelfde zijn.

De killer content die ik in het vorige hoofdstuk beschreef gaat in op een vraagstuk van je doelgroep. Als je lezer op je website is gekomen via Google, is de kans groot dat hij of zij jou nog niet kent. Je hebt nog geen relatie met deze persoon opgebouwd.

Deze bezoeker wil graag dat je een zo goed antwoord geeft op zijn vragen. Hoe irritant is het dan als je direct overgaat tot verkoop?

Ga dit maar eens na bij jezelf. Hoe vaak open je een webpagina en word je gelijk doodgegooid met teksten als “koop nu”, “bestel vandaag nog” of “reserveer direct” nog voordat je weet of dit bedrijf bij jou past. Irritant toch?

Behoefte van je doelgroep
Ga niet over op verkooptechnieken voor je bezoeker er klaar voor is.

Ik ga je niet zeggen dat je deze teksten niet meer moet gebruiken. Maar wacht op het juiste moment en geef de bezoekers die nog niet over willen gaan tot aankoop ook andere opties.

Door zo goed mogelijk antwoord te geven op de vragen van je doelgroep ben je al begonnen met het leveren van waarde. Nu is het zaak om aansluiting te vinden bij de verdere behoefte van je bezoeker.

Aansluiting vinden bij de behoefte van je doelgroep

Laten we een website voor fitness artikelen en sportkleding als voorbeeld nemen.

Je hebt net een artikel geschreven “afvallen zonder sportschool in 30 dagen”.

In dit artikel heb je van A tot Z verteld hoe iemand thuis aan de slag kan en af kan vallen zonder één stap te zetten in een sportschool.

Voor mensen die direct aan de slag willen heb je een starterskit samengesteld met handige producten die ze nu kunnen kopen voor €60.

Top!

Maar wat als ik daar nog niet klaar voor ben?

Wat als ik de noodzaak van een fit lichaam nog niet voldoende voel?

Wat als ik nog niet voldoende vertrouwen heb in jouw bedrijf?

Als je mij dan met pop-ups en teksten als ‘koop nu’ lastig blijf vallen zorgt dit alleen voor irritatie.

Ik verlaat je website zonder iets te kopen en kom niet meer terug.

Dit moet je doen om dat te voorkomen…

Zorg dat je links verwerkt naar andere relevante pagina’s op je website zoals bijvoorbeeld ‘de voordelen van een fit lichaam’. Zo kunnen mensen zich verder inlezen en jouw bedrijf beter leren kennen. Daarnaast zijn dit soort links goed voor de interne linkbuilding, hier vertel ik meer over bij stap 5.

Ik ga je niet zeggen dat je deze teksten niet meer moet gebruiken. Maar wacht op het juiste moment en geef de bezoekers die nog niet over willen gaan tot aankoop ook andere opties.

Door zo goed mogelijk antwoord te geven op de vragen van je doelgroep ben je al begonnen met het leveren van waarde. Nu is het zaak om aansluiting te vinden bij de verdere behoefte van je bezoeker.

Maar geef ook andere opties zoals:

  • Daag je vrienden uit via social media. Wie wordt er fitter in 30 dagen.
  • Volg ons op Facebook en krijg iedere dag een nieuwe tip voor een fit lichaam.
  • Gebruik onze gratis fit app en houd gratis bij hoe gezond jij leeft.
Relevante content en links
Verwijs je bezoeker naar relevante content op en buiten je website.

Zoals je ziet zijn er dus voldoende alternatieven te bieden op “koop nu” en “bestel direct”, maak hier dus slim gebruik van.

Verder zal ik niet te diep ingaan op verkooptechnieken, dat is voer voor een andere keer. Mocht je hier nu interesse in hebben, stuur ons dan gerust een bericht. We horen graag van je!

Voor nu: hou altijd de belevingswereld en overwegingsfase van je doelgroep in gedachte wanneer je content creëert.

Meten is weten en voorkomt frustratie

Een groot bijkomend voordeel van het aanbieden van verschillende opties zoals bijvoorbeeld downloadbare documenten, interne links en buttons om te delen is dat je een hoop frustratie kan voorkomen.

“Frustratie?” hoor ik je denken.

Ik zal het je uitleggen…

Als je op de ‘afvallen in 30 dagen’ pagina alleen een ‘koop nu’ knop zou gebruiken en niemand koopt je starterskit, dan is je pagina zinloos geweest.

Dan kost SEO alleen maar tijd en geld. Toch?

Stel meerdere doelen in
Focus niet alleen op directe verkopen, maar stel meerdere doelen.

Nou, dat hoeft niet altijd…

Stel je hebt 150 bezoekers gehad op deze pagina en 0 mensen die het product hebben gekocht. Dan kun je daar zonder kleine doelen (micro conversies) verder niet zoveel meer mee. Wanneer je deze mensen ook andere opties geeft zou het zomaar kunnen dat 50 mensen je app hebben gedownload, 50 mensen hun vrienden hebben uitgedaagd en nog 50 mensen je zijn gaan volgen op Instagram.

Hiermee is er een mogelijkheid om de relatie met deze mensen uit te bouwen en ze uiteindelijk toch over te laten gaan tot een aankoop. Je bericht is succesvol, zonder dat je direct één product hebt verkocht.

Resultaten van stap 3:

Resultaten checklist
  • Je vindt betere aansluiting bij de behoefte van je doelgroep en kan zo een betere relatie opbouwen.
  • Doordat je bezoeker langer en vaker op je website is geeft dit een kwaliteit signaal af aan Google. Hierdoor scoor je beter in de zoekresultaten.

Stap 4: Optimaliseer de gebruikerservaring op je website

Je weet nu waar je over wilt schrijven, wat voor content je moet maken en hoe je jouw websitebezoekers dicht bij je houdt. Maar hoe zit het eigenlijk met de gebruikerservaring van je website?

Je website is de basis voor alle content. Als de gebruikservaring hier niet goed is zal je snel bezoekers verliezen en gaat je Google ranking omlaag.

Tijd om deze gebruikerservaring onder de loep te nemen. We gaan hier niet té diep op in, het doel van dit onderdeel is inzien hoe je de gebruikservaring verbeterd en optimaliseert. 

Vraag jezelf het volgende af over je website:

  • Is mijn content goed bereikbaar?
  • Is mijn content goed leesbaar?
  • Is mijn content goed navigeerbaar?

Wanneer je dit voor iedere pagina doet, wordt je website gebruiksvriendelijker.

Tip: Vraag bezoekers om feedback. Heb je nog niet veel bezoekers, vraag dan aan vrienden of collega’s om je website op de bovenstaande punten te beoordelen.

Is mijn content goed bereikbaar?

Het antwoord op deze vraag is van invloed op je vindbaarheid binnen Google, maar ook voor de gebruikerservaring van je bezoekers.


Persoonlijk heb ik een hekel aan langzame websites, ik ben hierin zeker niet de enige. Een trage website is een grote frustratie van veel websitebezoekers. Ze haken snel af als een website te langzaam laadt, om deze reden stuurt Google ook niet graag
mensen naar langzame websites

Website snelheid optimaliseren
Zorg voor goede bereikbaarheid van je content door je website snelheid te optimaliseren.

Langzame websites zullen dan ook veel meer moeite hebben om te stijgen in de ranking. Dat is zonde, vaak is een langzame website met een paar kleine aanpassingen al sneller te maken!


In 2021 heeft Google met de Core Web Vitals update website snelheid nog belangrijker gemaakt.

Een foto van 4 MB laadt misschien snel op je computer, maar is een ramp voor je website. Probeer daarom altijd je plaatjes en grafieken te verkleinen en optimaliseren voor het internet. Een goede (gratis) tool die je daarvoor kan gebruiken is Riot.
Daarnaast zie je dat veel langzame pagina’s vol staan met sliders, animaties en andere bewegende elementen. Voor dit soort elementen is vaak javascript nodig die je website onnodig traag maakt. Het ziet er misschien leuk uit, maar als het in de weg staat van de gebruikservaring kan je het beter achterwege laten

Een langzame website kan verschillende oorzaken hebben, maar vaak komt het door het gebruik van grote afbeeldingen, video’s en het toevoegen van zware of slechte code (plugins of thema’s).

Lighthouse score Seo strategie pagina
Lighthouse score van deze pagina. Niet slecht toch :)?!

Hoe staat het eigenlijk met jouw website? Google heeft een handige tool genaamd lighthouse waarmee je kan testen hoe tevreden Google is met jouw website en welke verbeteringen je door kunt voeren.

Staar je echter niet blind op sommige verbeteringen. Zo kan het een hoop tijd en geld kosten om van 83 naar 95 te gaan zonder dat je pagina snelheid veel verbeterd. Test vooral ook zelf hoe je website reageert en hoe je bezoekers zich gedragen.

Mobile first indexing…

Je wilt dat je content altijd en overal goed en makkelijk leesbaar is voor je bezoekers.

Afhankelijk van de markt waarin jij je bevindt zal 30% tot 90% van de bezoekers via zijn mobiele telefoon jouw website bezoeken. Daarom is Google overgestapt naar mobile first indexering. De mobiele site is daarmee van grote invloed geworden op jouw indexering binnen Google.

Zorg er daarom voor dat je website snel laadt en er goed uitziet op alle apparaten, van desktop tot mobiel.

Is mijn content goed leesbaar?

Je wilt dat je content altijd en overal goed en makkelijk leesbaar is voor je bezoekers.

Afhankelijk van de markt waarin jij je bevindt zal 30% tot 90% van de bezoekers via zijn mobiele telefoon jouw website bezoeken.

Het is daarom belangrijk dat je website er goed uitziet op alle apparaten, van desktop tot mobiel.

Responsive design
Zorg er voor dat je content goed leesbaar is op verschillende apparaten. 

Veel websites zijn tegenwoordig al responsive. Dat betekent dat je websitestructuur zich automatisch aanpast aan de grote van het scherm dat gebruikt wordt.

Helaas vergeten veel mensen dan alleen hun nieuw gemaakte pagina’s te controleren voor publicatie. Dat een pagina zich aanpast aan de grote van het scherm, wil niet zeggen dat de content er gelijk goed uitziet.

Vaak zie je dat afbeeldingen niet goed staan of elementen niet goed leesbaar zijn. De beste manier om te kijken of je website mobielvriendelijk is? Je telefoon erbij pakken en naar je website gaan! Vergeet dit dus niet om dit te doen wanneer je een nieuwe pagina publiceert.

Ziet deze er goed uit op alle schermen? Dan weet je zeker dat de gebruikservaring op alle schermen in orde is. Wil je weten of Google jouw website mobielvriendelijk vindt, dan kun je deze test gebruiken.

Als je website niet mobielvriendelijk is, gaat dit ten koste van de gebruikerservaring van de bezoekers die jouw website via mobiele apparaten bezoeken. Hierdoor haken bezoekers af. Dit ten koste van je Google ranking en je kans om een band op te bouwen met je bezoekers.

mobiel vriendelijk test Google
Test of je website geschikt is voor mobiele apparaten.

Is mijn content goed navigeerbaar

Het is belangrijk dat je website-structuur goed in elkaar zit. Het moet duidelijk zijn voor je bezoeker en voor Google welke content ze op jouw website kunnen vinden.

Maak voor jezelf een logische sitestructuur. Dit helpt je om content die bij elkaar hoort, bij elkaar te zetten. Zo maak je het voor de gebruiker (en Google) makkelijker om door je website te navigeren, daarnaast voorkom je hiermee dubbele content.

Website structuur
Geef je website een logische pagina structuur

Bied niet exact dezelfde content op meerdere plekken aanbieden. Dit lijkt misschien handig. Zo weet je immers zeker dat jouw bezoekers je belangrijkste content tegen gaat komen. Maar het zorgt alleen maar voor problemen. Je creëert dan namelijk dubbele content.

Dit is niet fijn voor de gebruikerservaring van je bezoeker. Daarnaast geeft Google minpunten voor het aanbieden van dezelfde content op meerdere plaatsen. 

Inplaats van dubbele content moet je zorgen dat je jouw pagina’s goed met elkaar verbindt. Zo zorg je dat bezoekers jou belangrijkste content tegenkomen én dat Google ook gelukkig blijft.

Het verwijzen naar andere (eigen) pagina’s is wat we interne linkbuilding noemen. Je leest hier meer over in het volgende hoofdstuk.

Resultaten van stap 4:

Resultaten checklist
  • Je website snelheid is geoptimaliseerd.
  • Je content is goed leesbaar op verschillende apparaten
  • Je website heeft een logische structuur.
  • Door de gebruikerservaring te optimaliseren scoor je punten bij Google en je gebruikers, zo ben je weer een stap dichterbij de felbegeerde autoriteit.

Stap 5: Word een autoriteit bij je doelgroep en bij Google

In het begin van dit artikel vertelde ik dat je een autoriteit wil worden binnen je vakgebied. Zowel bij je (potentiële) klant als bij Google. Maar hoe word je een autoriteit in de ogen van Google?

Vanaf dag één heeft Google het belangrijk gevonden hoe anderen over jouw website denken. Wat is je reputatie. Hebben andere websites het over jouw website? Dan bouw je een positieve reputatie op. Daarbij lag de focus voorheen op kwantiteit, maar krijgen ze het steeds beter voor elkaar om te letten op kwaliteit.

Online reputatie
Werk aan je status als autoriteit door een sterke online reputatie op te bouwen.

Om autoriteit in de ogen van Google te krijgen moet je “populair” worden, zorgen dat anderen naar jou verwijzen. Laten we even het voorbeeld van de ‘afvallen zonder sportschool’ blog erbij pakken.

Iedere pagina die naar de ‘afvallen zonder sportschool’ pagina verwijst telt als één link. Een link vanaf een externe website noemen we een backlink.

Hoe meer van deze links er naar de pagina verwijzen, hoe beter jouw reputatie. Vroeger was het zo dat het niet uitmaakte waar deze link precies vandaan kwam. Tegenwoordig is dat anders, kwalitatieve links tellen veel zwaarder mee dan niet-kwalitatieve links.

Zo scoor je meer punten als een populaire blogger met veel bezoekers jouw ’Afvallen in 30 dagen challenge’ aanraadt in een van zijn of haar blogs, dan wanneer je jouw challenge op een startpagina laat zetten waar 1000 andere linkjes naar afvaltips opstaan.

Backlinks
Verzamel kwalitatieve backlinks

Klinkt logisch toch?

Het kan soms best lastig en tijdrovend zijn om veel kwalitatieve backlinks te krijgen. Een aantal tips:

  • Vraag of anderen jouw content willen delen.
  • Schrijf een gastblog op de website van een ander en verwijs naar een blog van jezelf.
  • Vraag aan leveranciers of ze willen verwijzen naar jouw pagina’s.
  • Schrijf persberichten en stuur deze naar redacties.

Koop links niet als je niet weet wat je doet. Slechte links doen meer fout dan goed.

Interne links


Interne links zijn verwijzingen in je content naar pagina’s binnen je eigen website. Zo kun je van de ‘afvallen in 30 dagen’ challenge verwijzen naar ‘eettips’ en ‘sporttips’. Zie het als een interne aanbeveling.

Interne linkbuilding
Geef interne aanbevelingen binnen je website door te verwijzen naar andere relevante content.

Een goed intern linkprofiel is erg belangrijk voor Google en je gebruiker. Een goede interne linkstrategie laat zien dat mensen alle informatie op jouw website kunnen vinden over dat onderwerp.

Door je bezoekers naar andere interessante content binnen je pagina te sturen verhoog je jouw waarde voor deze bezoekers.

Daarnaast kun je aan Google laten zien wat de belangrijkste pagina’s zijn binnen je website. Als er meer linkjes lopen naar één bepaalde pagina, zal die pagina wel belangrijk zijn toch? Precies, zo denkt Google er dus ook over.

Resultaten van stap 5:

Resultaten checklist
  • Hoe meer autoriteit je bij Google opbouwt, hoe hoger je in de Google ranking komt te staan.
  • Een goede interne linkstrategie zorgt ervoor dat je bezoeker gemakkelijk door je website navigeert en langer op je website blijft. Zo bouw je een relatie en autoriteit op bij je (potentiële) klanten.

Stap 6: Analyseer je voortgang en vraag om feedback

Werken aan SEO en je klantrelatie kost tijd. Het is daarom goed om regelmatig te kijken of je op de goede weg zit.

Analyseer je voortgang
Weet dat je op de goede weg zit. Controleer regelmatig je voortgang.

Waar moet je op letten?

Het is belangrijk om niet te veel tegelijk te doen.

Zoals je hebt gelezen komt er best wat kijken bij het optimaliseren van je content. Als je al je pagina’s tegelijk wilt verbeteren gaat het te lang duren, dat zorgt vervolgens weer voor frustratie.

Kies een aantal pagina’s met bijbehorende zoekwoorden die voor jouw bedrijf belangrijk zijn en ga deze analyseren.

Controleer of je pagina’s, teksten en afbeeldingen geoptimaliseerd zijn.

Is je website gemaakt in WordPress, dan kun je Yoast of Rankmath (een soort Yoast op steroids) gebruiken om te controleren of de basis van je pagina goed is ingesteld. Je kunt zelf ook een lijst bijhouden met de onderdelen waarop je een pagina wilt optimaliseren en dan dit lijstje langslopen.

Voor het analyseren en optimaliseren van de pagina is het belangrijk dat je gebruik maakt van de juiste tools. Deze tools kosten vaak geld, maar het bespaard tijd en zorgt voor betere inzichten. 

Dok Online heeft een dashboard ontwikkeld waar alle belangrijke gegevens instaan die de voortgang bijhoud van de SEO campagnes van onze klantenn. En zelf kunnen ze hier ook in kijken. Zo is er een beter overzicht van de resultaten. 

Optimaliseer je content
Optimaliseer je content aan de hand van je verkregen data.

Vervolgens kun je in Google Search console kijken hoe je pagina presteert. Zo laat Search Console per zoekwoord zien hoeveel vertoningen je pagina heeft gehad, hoeveel mensen naar jouw website hebben geklikt en op welke positie je staat.

Het is belangrijk om aan de hand van deze gegevens ook vervolgstappen te nemen. Ga op zoek naar de knelpunten die jouw prestaties belemmeren. Zo kan een pagina bijvoorbeeld vaak worden weergegeven in de zoekresultaten, maar klikken mensen weinig door naar je website. Kijk dan of je title tag en meta omschrijving wel aanspreken en anders zijn dan die van je concurrenten.

Ben je de afgelopen maand niet meer gestegen in positie, kijk dan of je nog kwalitatieve backlinks kunt verkrijgen door bijvoorbeeld een gastblog te schrijven. Zo zorg je dat je iedere keer (kleine) stappen blijft zetten en progressie boekt.

Vraag om feedback

Het is belangrijk om te zien of je vooruitgang boekt in de Google ranking. Maar het is nog belangrijker om te weten hoe jouw bezoekers over je denken.

Vraag om feedback
Voer verbeteringen door aan de hand van feedback van je doelgroep.

Heb je een zoekfunctie op je website, controleer dan waar je doelgroep op zoekt binnen jouw website. Zo kun je zien welke content je bezoekers niet kunnen vinden. Als je deze content wel hebt, moet je de interne vindbaarheid verbeteren. Als je deze content niet hebt is het een goed idee om er over te gaan schrijven.

Zijn ze blij met je content, missen ze nog dingen en waar kun je ze verder nog mee helpen? Wie weet beter wat je doelgroep wil dan je bezoekers zelf? Er zijn verschillende mogelijkheden om feedback te krijgen. Vraag onder je blog berichten of er nog andere onderwerpen zijn waar mensen meer over willen weten.

Gebruik een feedback tool als Hotjar. Deze tool heeft een gratis versie en geeft je de mogelijkheid om op iedere pagina van je website om feedback te vragen. Zo leer je jouw doelgroep en zijn behoefte steeds beter kennen

Resultaten van stap 6:

Resultaten checklist
  • Door je voortgang bij te houden weet je dat je op de goede weg zit.
  • Leg je focus op een beperkt aantal zoekwoorden tegelijk. Zo wordt het makkelijker om resultaat te boeken.
  • Weet hoe je doelgroep over jouw website denkt door feedback te vragen.

Stap 7: Geef niet op en blijf werken aan de relatie

Geef alle inspanning die je in SEO steekt de kans om hun werk te doen. Geef niet te snel op als direct resultaat uitblijft.

Brian Halligan en Dharmesh Shah geven in hun boek inboundmarketing een mooi voorbeeld. Zie SEO als gitaarspelen. In het begin heb je moeite om je vingers over de snaren te bewegen waardoor het een eeuwigheid lijkt te duren voor je een simpel melodietje kan spelen.

Maar als je de basis eenmaal onder controle hebt, dan zal je merken dat het maken van vervolgstappen een stuk soepeler gaan. Zo werkt dat bij SEO ook.

Geef niet te snel op ook al kan het in het begin lijken of er niets gebeurt. Over een aantal maanden zullen alle inspanningen zich dubbel en dwars uitbetalen.

Geef SEO de tijd om resultaat te geven
Geef SEO de tijd om resultaat te geven. Je inspanningen gaan zich uitbetalen!

Sta je eindelijk op de 1e positie van de door jou begeerde zoekopdracht, zorg dan ook dat je daar blijft staan.

Als je er geen aandacht meer aan besteed sta je twee maanden later weer op nummer 4.

Ik zeg je dit niet om je te ontmoedigen, ik zeg je dit om aan te geven dat SEO een continu proces is.

Hoe competitiever het zoekwoord, hoe meer je eraan moet blijven werken.

Website kennisbank
Maak van je website en kennisbank over jouw specialisatie.

Blijf nieuwe content schrijven over hetzelfde onderwerp. Zo heb ik vandaag mijn best gedaan om je te vertellen hoe je werkt aan de relatie tussen jouw content, Google en je doelgroep.

Maar er zijn nog een hoop onderwerpen waar ik over kan schrijven voor mijn website een naslagwerk over SEO is. Zo zitten er in dit artikel alweer 10 opstapjes voor andere diepgaande artikelen.

Blijf je huidige content goed in de gaten houden. Vaak is het makkelijker om een blog die je een jaar geleden hebt geschreven een boost te geven dan helemaal opnieuw te beginnen aan een nieuw stuk content.

Blijf daarnaast werken aan je linkprofiel. Zorg dat andere websites jou herkennen als specialist op jouw gebied. Hoe meer websites Dok Online gaan zien als specialist op het gebied van SEO, hoe eerder dat naslagwerk een feit is.  

De moraal van het verhaal

Eerst waarde leveren, dan verkopen…

Misschien is alles wat ik je net heb verteld een beetje overweldigend.

En misschien denk je nu “Waar moet ik beginnen?”

Ten eerste hoef je niet alles tegelijk te doen. Werk stap voor stap.

Dit artikel is vooral bedoeld om je mindset richting SEO en het opbouwen van een relatie met je doelgroep en Google te veranderen.

 Ik heb een video gemaakt waarin ik je laat zien hoe een succesvolle SEO strategie er uit kan zien.

Zelf aan de slag of uitbesteden?

Vond je dit bericht interessant en wil je actief aan de slag en wil je jouw SEO strategie uitwerken? Vraag dan een vrijblijvende quickscan aan.

We laten je zien waar voor jou de kansen liggen en geven heldere inzichten in de mogelijkheden. In onze quickscan zit inbegrepen:

  • Basis zoekwoorden en concurentie onderzoek
  • Analyse van bestaande content
  • Heldere uitleg video inclusief telefonisch overleg

Gelijk onze hulp inschakelen voor het uitwerken van je SEO strategie? Vraag ons dan naar onze SEO strategie sprint!