Veel bedrijven maken gebruik van een Google My Business account, maar weten niet waarom het erg waardevol is voor hun bedrijf. Wij vertellen je wat het is, welke toegevoegde waarde het heeft voor je website en hoe je de GMB-account optimaliseert.
Wat is Google My Business?
Google My Business ook wel bekend als Google Mijn Bedrijf, is een advertentiedienst van Google voor lokale bedrijven. In een GMB-account vul je diverse informatie in over je bedrijf, denk hierbij aan: bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer. Ook kunnen mensen een recensie achterlaten, die te zien zijn op je GMB-account.
Google My Business is volkomen gratis die je ook gelijk helpt met de lokale vindbaarheid.
Tijdens het zoeken naar een lokaal bedrijf ben je ongetwijfeld een GMB-account tegengekomen. Het ziet er ongeveer zo uit:
Hoe optimaliseer je een Google My Business account?
Nu je weet waarvoor je Google My Business account goed voor is, is het natuurlijk belangrijk om je account te optimaliseren. Hieronder lees je hoe je in 6 stappen je Google My Business account optimaliseert.
1. Hou je informatie up-to-date
Het is dus belangrijk dat al je gegevens up-to-date zijn. Het is belangrijk dat de volgende gegevens altijd kloppen:
- Naam
- Adres
- Telefoonnummer
- Website
- Omschrijving
- Categorie
Het is belangrijk om deze gegevens up-to-date te houden zodat de klanten makkelijk contact met je kunnen opnemen via de telefoon of bijvoorbeeld langs kunnen komen op het juiste adres.
2. Voeg foto’s toe aan je GMB-account
Wanner klanten naar je zoeken willen ze ook graag een bepaald beeld hebben. Dit moedigt de klanten aan om ook op je website te kijken en uiteindelijk contact met je op te nemen of een bestelling te plaatsen.
Het is belangrijk dat je de volgende foto’s hebt op je account:
- Je logo
- Het team
- Het product of dienst
Zorg er dus voor dat je Google My Business die 3 foto’s bevat.
3. Informatie over je product of dienst
Op je GMB-account van je bedrijf kan je aangeven welke diensten of producten je aanbiedt. Zo weten klanten als snel wat je bedrijf doet. Een omschrijving zorgt er dus voor dat klanten niet lang moeten zoeken naar wat je precies aanbiedt. Dit zou klanten kunnen overhalen om eens te bellen.
4. Beantwoord vragen
Op je Google My Business account heb je de mogelijkheid om een FAQ te weergeven. Met een FAQ neem je eventuele zorgen of twijfels weg bij klanten.
5. Plaats Google posts
Met Google posts kun je direct verbinding leggen met je potentiële klanten door de aandacht te trekken van gebruikers.
Google posts zijn artikelen die ervoor zorgen dat je lokale SEO-strategie meer organische clicks oplevert. Je kan er ook voor kiezen dat je artikelen een CTA-button bevatten zodat de gebruikers actie kunnen ondernemen.
6. Krijg klantbeoordelingen
Voor je bedrijf zijn klanten het belangrijkst, het is daarom belangrijk om naar je klanten te luisteren. Google My Business geeft de mogelijkheid aan klanten om een review achter te laten. Wanneer iemand een recensie achterlaat is het belangrijk om te luisteren naar de reacties en er op tijd op te reageren.
Daarnaast laten recensies zien dat andere klanten je merk als betrouwbaar en vertrouwd zien. Beoordelingen op Google hebben daarom ook directe impact op de rankings in de zoekresultaten.
7. Ga aan de slag met je local pack
Na dat je Google My Business hebt geoptimaliseerd kun je aan de slag met local pack. Een local pack wordt weergeven wanneer men zoekt naar een bepaald bedrijf in de buurt. Boven de zoekresultaten worden een aantal bedrijven weergeven die relevant zijn aan het zoekwoord met daarin een aantal bedrijfsgegevens. Dit zorgt voor zowel voor een verbetering in SEO als handige informatie voor de klant.