Organisch verkeer dat zijn alle bezoekers die op je website terecht komen zonder dat je voor hun kliks hoeft te betalen. Hier lees je er meer over.
Wat is organisch verkeer?
Organisch verkeer is het verkeer dat via de organische zoekresultaten op een website komt. Als je zoekt in Google krijg je verschillende zoekresultaten te zien. Hoewel veel mensen zich dit niet realiseren zijn de bovenste 3 of 4 resultaten eigenlijk advertenties die vermomd zijn als zoekresultaten. Een eindje daaronder staan de organische zoekresultaten. Dit zijn de niet betaalde zoekresultaten. Daarom hebben sommige mensen het ook wel over ‘gratis verkeer’ als het gaat over bezoekers die op die resultaten klikken, maar daarover valt te discussiëren.
De zoekresultaten die direct onder de betaalde advertenties staan, zijn natuurlijk niet vanzelf op die hoge posities terechtgekomen. Die websites hebben waarschijnlijk tijd en geld geïnvesteerd om dankzij zoekmachine optimalisatie (SEO/Search Engine Optimization) hun vindbaarheid te verbeteren en zo meer organisch zoekverkeer naar zich toe te trekken.
Naast organisch verkeer en betaald verkeer zijn er nog een paar andere manieren waarop bezoekers naar je website komen:
- Direct verkeer
- Referrals
- Social Media
- E-mail marketing
In Google Analytics kun je zien welk percentage van de zoekopdrachten leiden tot organische bezoekers en welke bezoekers via andere verkeersbronnen naar je website komen.
Hoe meer organisch verkeer, hoe beter wordt vaak gezegd. Omdat je, als je website het al goed doet in de zoekresultaten je minder hoeft te investeren in betaald verkeer en SEA campagnes.
Hoe krijg je organisch verkeer?
Organisch verkeer krijg je door te zorgen dat je website SEO vriendelijk is en goed scoort op de drie belangrijkste ingrediënten van SEO: Techniek, content en autoriteit. Dit zijn factoren waarmee algoritmes van zoekmachines (onder andere) de volgorde van de zoekresultaten bepalen. Simpel gezegd betekent dit dat je website goed in moet elkaar zitten en hoog moet scoren op relevantie. Dat laatste doe je door content te publiceren die antwoord geeft op de vragen van de doelgroep.
Wat zijn de voordelen van organisch verkeer?
We zetten een paar van de grootste voordelen van organisch zoekverkeer voor je op een rij:
Kleine investering, grote resultaten
Met meer organisch verkeer door een goede SEO campagne kun je je investering dubbel en dwars terugverdienen. Een toename van organische bezoekers kan je in potentie 50%, 100% of zelfs 200% meer leads opleveren in een jaar. Kortom: Een kleine investering met grote resultaten.
Relevante bezoekers
Omdat zoekers op je website terechtkomen door een zoekopdracht weet je al dat ze geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst want ze zijn actief aan het zoeken naar een oplossing voor hun probleem en hebben daarbij voor jou relevante zoektermen gebruikt. Bovendien zijn ze vaak al in shopper mode. Dit verhoogt de kans op conversie.
Duurzaam verkeer
Organisch verkeer is duurzaam verkeer. Bij betaald verkeer verdwijn je direct uit de zoekresultaten als je de campagnes stop zet of tijdelijk je advertentiebudget verlaagt. Je raakt meteen je bezoekers kwijt en komt minder of helemaal niet meer naar boven op bepaalde termen. Hierdoor verlaagt ook je naamsbekendheid.
Organisch verkeer is de beste optie voor bedrijven die hun online aanwezigheid langdurig en duurzaam willen versterken en ook op lange termijn leads en conversies willen blijven binnenhalen.
Gratis bezoekers
Je betaalt niet per klik op je advertentie. Als je het zo bekijkt kun je organisch verkeer gratis noemen. Wel moet je natuurlijk tijd en geld investeren in zoekmachine optimalisatie, maar SEO heeft ook nog een aantal andere bijkomende voordelen.
Online aanwezigheid en zichtbaarheid verbeteren
Organisch verkeer vergroten door SEO verbetert je online aanwezigheid en zorgt ervoor dat je zichtbaarder waarmee je een voorsprong kunt nemen op je concurrentie. Bijkomend voordeel: Je hoeft hiervoor niet je advertentiebudget te verhogen.
Vertrouwen creëren
Een nummer 1 positie in Google of een andere zoekmachine zorgt voor meer vertrouwen bij potentiële klanten. Ziet een zoeker jouw website bovenaan staan dan is de gedachte meteen dat als Google je website goed vindt, dat het dan wel goed zal zitten. Bovendien geeft het aan dat jij het als bedrijf goed doet en de zoekers serieus neemt. Dit zorgt er voor dat mensen je sneller gaan vertrouwen.
Verschil tussen organisch verkeer en betaald verkeer
Het grote verschil tussen organisch verkeer en betaald verkeer is dat bij betaald verkeer de adverteerder per klikkende bezoeker betaalt aan de zoekmachines. Bij organisch verkeer gaat het om bezoekers die jouw link aanklikken die organisch naar boven is gekomen in de zoekresultaten. Hiervoor betaal je dus niet direct.