Bij de term zoekmachine denk je misschien aan Google, maar wist je dat er veel meer zoekmachines bestaan? Deze zoekmachines kun je net zoals bij Google gratis gebruiken om toegang te krijgen tot informatie. Lees hier alles over zoekmachines.
Betekenis zoekmachine?
Laten we beginnen met wat een zoekmachine precies is. Een zoekmachine is een computerprogramma waarmee jij verzamelde informatie kunt vinden. Een zoekmachine kan het internet, een bibliotheek of persoonlijke verzameling zijn. Deze zoekmachines werken met een algoritme, om jou de beste resultaten te tonen.
Wat doet een zoekmachine?
Wat doet een zoekmachine dan precies? Zoals ik al vertelde helpt een zoekmachine jou bij het vinden van informatie. Om dit te kunnen doen moeten ze zoveel mogelijk (betrouwbare) informatie zien te vinden en bewaren.
Omdat deze zoekmachines zoveel mogelijk bezoekers willen trekken gebruiken ze een algoritme om de beste resultaten te kunnen tonen aan de bezoekers. Met deze algoritme wordt onbetrouwbare of slechte sites/informatie weg gestopt en komen de goed werkende en betrouwbare websites naar voren.
Gelukkig is er een manier om jouw website zo hoog mogelijk in deze resultaten te krijgen. Hier vertel ik je later meer over.
Welke zoekmachines zijn er?
Naast Google zijn er verschillende zoekmachines die jij kunt gebruiken. Deze overige zoekmachines worden steeds beter en worden langzaam een grotere concurrent voor Google. Voor nu heeft Google een markt aandeel van rond de 70%. Hieronder vind je een lijst van de meeste bekende zoekmachines.
- Google images
- YouTube
- Yahoo
- Bing
- Amazon
- Google Maps
- DuckDuckGo
- Bing
- Ask
- Baidu
- WolframAlpha
- Boardreader
- StartPage
- Ecosia
- Qwant
- Search Encrypt
- SearcX
- Yandex
- Gibiru
- Disconnect Search
- Yippy
- Swisscows
- Lukol
- Metager
- Gigablast
- Oscobo
- Infinity Search
Wat kan ik met een zoekmachine?
Jij kunt je voordeel halen uit de zoekmachines. Natuurlijk kun je ze gebruiken om informatie, bedrijven en nog veel meer te vinden, maar ook als ondernemer of bedrijf kun jij de zoekmachines gebruiken.
De online wereld word steeds groter en steeds meer consumenten zoeken gewenste producten of diensten online. Om deze diensten of producten te vinden gebruiken ze diverse zoekmachines, bijvoorbeeld Google.
Door jouw website zo goed mogelijk te optimaliseren voor jouw doelgroep en de zoekmachine kom jij hoger te staan in de resultaten. Hierdoor wordt jij vaker gevonden en zullen de conversies stijgen. Dit noemen we zoekmachine optimalisatie of SEO.