Linkbuilding

Redactie Dok Online

Samenvatting: Linkbuilding is het verzamelen van links naar content op jouw website, dit kan zowel intern als extern. Extern linken is het verzamelen van links van andere website naar jouw content. Dit is belangrijk omdat Google elke link naar jouw website ziet als een voorkeursstem voor jouw content. Hoe meer links je naar jouw website hebt, hoe beter jouw content moet zijn in de ogen van Google. De kwaliteit van een link is hierbij ook belangrijk. Een link die van een website komt die zelf ook hoog in de Google-ranking staat is meer waard dan een link van een pagina met lagere ranking. Naast extern linken is ook intern linken erg belangrijk. Een goede interne linkstrategie wijst de belangrijkste pagina’s aan en laat aan Google en je gebruiker zien welke pagina’s gerelateerde content hebben. Zo wordt door je linkprofiel duidelijk welke informatie er allemaal op jouw website gevonden kan worden en hoe deze met elkaar in verbinding staan.

In zijn artikel over de SEO relatie strategie laat David zien hoe jij linkbuilding toepast binnen je overkoepelende SEO strategie.

Wat is linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Wanneer je aan “linkbuilding” doet ben je eigenlijk bezig met het verzamelen van links vanuit andere websites naar jouw content. Wanneer je binnen je eigen website linkt heet dit interne linkbuilding. Alle inkomende, uitgaande en interne links op een website samen vormen het linkprofiel.

Waarom is linkbuilding zo belangrijk

Wanneer wij mensen vertellen over Linkbuilding wordt het onderwerp vaak snel alweer van tafel geveegd. Het is voor veel ondernemers lastig voor te stellen dat het nut heeft om aan anderen te vragen om te linken naar jouw website. Dat mensen dan misschien doorklikken hebben ze vaak wel begrepen, maar dat Google hier ook naar kijkt is voor velen nieuw.

Toch is het eigenlijk niet zo gek dat Google het belangrijk vindt hoeveel mensen er naar jouw content linken. Google is namelijk wel slim, maar nog niet zo slim dat hij de kwaliteit van content kan bepalen. Linkjes helpen de zoekmachine hierbij. Als websites die over aanverwanten onderwerpen linken naar jouw website, dan zal jouw content wel goed zijn! Google behandelt al deze linkjes als een soort voorkeursstem bij de verkiezingen. Hoe meer “stemmen” op jouw content, hoe relevanter het dan wel zal zijn, zo klim jij langzaam omhoog in de lijst met zoekresultaten.

Wil je meer bezoekers?

In mijn Gratis SEO training laat ik je stap voor stap zien hoe jij zelf gaat scoren binnen Google en bij je doelgroep.

Goed, dat is hoe externe linkbuilding(globaal) werkt. Bij interne linkbuilding ligt de focus op je eigen pagina’s. Zo kun je van een pagina die gaat over “afvallen in 30 dagen” linken naar “tips over gezonde voeding” en “sporten wanneer je wilt afvallen”. Hierdoor laat je de gebruiker (en Google) weten waar ze meer informatie kunnen vinden. Ook kun je op deze manier aangeven welke pagina’s belangrijk zijn binnen je website. Hoe meer links (intern en extern) er naar een pagina gaan, hoe belangrijker de informatie op deze pagina is in de ogen van Google.

Verschillende linkbuildingtechnieken

Linkbuilding zelf is al zo oud als zoekmachines zelf. Door de jaren heen zijn er dan ook veel verschillende manieren hoe jij aan je linkjes kunt komen. Er zit echter wel een verschil in de verschillende soorten. Wanneer een grote, bekende website naar jou linkt is dat veel waardevoller dan wanneer er een kleine onbekende website naar jouw content verwijst. Ook zijn er “linkbuilding farms”, dit zijn pagina’s die niets anders doen dan uitgaande linkjes verzorgen. Je kan je voorstellen dat die laatste niet echt hoge ogen gooit bij de zoekmachinegigant.

Slechte linkbuildingstrategie

Een slechte linkbuildingstrategie is dan ook het kopen van dit soort linkjes of het blind “ruilen” van links met andere websites. Dit zal je ranking niet doen stijgen en het zou er zelfs voor kunnen zorgen dat je door Google wordt gestraft.

Goede linkbuildingstrategie

Hoe moet het dan? Een goede linkbuildingstrategie heeft verschillende onderdelen en is erop gericht om een natuurlijk linkprofiel te verkrijgen. Dit kun je onder andere doen door:

  • Klanten te vragen om iets over jou op hun website te plaatsen inclusief link.
  • Je content te plaatsen op social media en mensen aan te sporen om je content zelf ook te delen op social media.
  • Het schrijven van gastblogs in ruil voor een link naar jouw eigen pagina. Een bijkomend voordeel van deze optie is dat je zelf ook controle hebt over de inhoud van de pagina die naar je website verwijst.
  • Zelf content creëren die mensen willen delen en het embedded delen ook makkelijk maken zodat elke website die jou content overneemt ook gelijk linkt naar jouw website.

Van dit lijstje is vooral het laatste punt zeer belangrijk. De beste linkbuilding strategie is het maken van content die mensen willen delen omdat het waardevolle informatie bevat. Het is daarom belangrijk dat je andere websites en gebruikers de juiste tools aanreikt om jouw content te delen. Maak het mogelijk om je video’s te embedden, maak infographics bij persberichten die mensen via een embedded link makkelijk kunnen delen en deel informatie die mensen aanzet om het ook te willen delen. Vergeet hierbij ook niet de like & share buttons die ervoor zorgen dat gebruikers de content op hun eigen social media kanalen kunnen plaatsen. Bij content met een shareable onderwerp zoals bijvoorbeeld “4 oefeningen voor rondere billen”, kun je een leuke visual gebruiken die andere sites embedded mogen overnemen. Daarnaast kun je mensen aansporen het te delen op hun eigen social media of die van vrienden omdat ze samen een challenge willen aangaan.

Een natuurlijk linkprofiel bevat verschillende type linkjes van kwalitatieve content en sites gecombineerd met verwijzingen van overzichtpagina’s. Ook staan deze allemaal niet op één moment ineens online (zoals bijvoorbeeld bij het kopen van links), maar komen ze er geleidelijk bij. Linkbuilding is hierdoor een continu proces waarbij een duidelijke strategie en focus van belang zijn om het te laten slagen.

« Terug naar index pagina