Als je verdiept in SEO en online marketing is het onvermijdelijk dat je de term SERP tegenkomt. Dat het een afkorting is moge duidelijk zijn, maar wat het precies inhoudt?
Wat is een SERP?
SERP is de afkorting van Search Engine Results Pagina. Dit is de pagina die je ziet als je een zoekterm invoert in een zoekmachine. In goed Nederlands noemen we dit de zoekresultatenpagina.
Hierop vind je de meest relevante resultaten voor een zoekopdracht (query). Die kunnen per zoekopdracht verschillen omdat zoekmachines de resultatenpagina’s meer en meer uitbreiden met gepersonaliseerde zoekresultaten. Daarmee bedoelen we zoekresultaten die per zoekterm, per persoon en per situatie verschillen omdat je bijvoorbeeld zoekt vanaf een andere locatie of via een ander device.
De SERPs zelf zijn niet statisch. Dit komt omdat er voortdurend nieuwe pagina’s bijkomen, omdat iedereen bezig is met het optimaliseren van hun websites en omdat zoekmachines blijven sleutelen aan hun algoritmes.
Ook wordt de opbouw van de resultaten voortdurend aangepast. Waar de SERP van Google ‘vroeger’ voornamelijk uit eenvoudige tekstuele zoekresultaten bestond, krijg je tegenwoordig steeds vaker aanvullende informatie voorgeschoteld na een zoekopdracht.
SERPs bestaan uit:
- organische zoekresultaten
- gesponsorde zoekresultaten (advertenties)
- featured snippets bovenaan de SERP waarin je vraag meteen wordt beantwoord (“wat is een SERP?”)
- carousels (die zie je vaak terug bij queries over “top”, “best”, bv. “top things to do in Amsterdam”)
- video’s
- afbeeldingen,
- local packs, een overzicht van lokale bedrijven
- relevante zoekopdrachten
- vragen en antwoorden (“Mensen vragen ook”)
SERP aanpassen
Je hebt zelf invloed op jouw SERP. En dat heeft verschillende voordelen. Denk aan hoger ranken en hogere click percentage. Interessant dus om hiermee aan de slag te gaan. Maar houd er wel rekening mee dat Google nog steeds de SERP kan aanpassen. Gelukkig doet de zoekmachine dit meestal niet, als je binnen de regels blijft.
Maar hoe ga je deze SERP dan aanpassen? Dat is vrij simpel, in ieder geval in de meeste gevallen. Vraag aan je developer of degene die de website bij houd om te zoeken naar de meta data. Deze bestaat uit de meta titel en meta omschrijving.
De meta titel is de blauwe tekst die jij ziet staan in de resultaten en de meta omschrijving is de langere tekst die eronder staat. Door deze gegevens in te vullen op je site, heb je invloed op hoe jouw pagina in de resultaten komt te staan.
Om zo veel mogelijk kans te maken om goed neergezet te worden, moet je aan een aantal regels houden:
- De meta titel mag niet langer zijn dan 60 karakters (inclusief spaties)
- De meta omschrijving mag niet langer zijn dan 160 karakters (inclusief spaties)
- Maar maak de teksten ook niet te kort, benut de ruimte die je hebt
- Beloof geen onzin in de teksten, plaats alleen wat je waar kunt maken
- Plaats je hoofdzoekwoord in de titel en omschrijving, het liefst vooraan.