Je hebt een prachtig artikel of product pagina geschreven, nu is het belangrijk dat je aan je lezer en aan Google laat weten waar de pagina over gaat voor het optimaliseren van je SEO. In dit artikel laten we zien hoe je de juiste heading tags gebruikt voor de tussenkopjes op je content pagina.
Wanneer gebruik je in een <h1>, <h2> en wanneer een <h3> heading tag?
Het juist gebruiken van je h1, h2 en h3 is een belangrijk aspect van structuur aanbrengen in je content. Hiermee laat je aan zoekmachines en gebruikers zien waar je tekst over gaat en wat de samenhang tussen de verschillende onderwerpen is.
H1: je gebruikt een h1 aan het begin van je artikel, het is de belangrijkste titel voor zoekmachines dus gebruik hierin het meest relevante zoekwoord. Ga niet meerdere h1’s verwerken op je pagina. Als een onderwerp een h1 verdient, is het vaak verstandiger om er een aparte pagina voor te maken.
H2: de h2 tussenkopjes zijn de ideale plek om aanverwante zoekwoorden (LSI-zoekwoorden genoemd), synoniemen en belangrijke onderdelen van je hoofdzoekwoord in uit te lichten.
H3: in de h3 kun je de onderwerpen uitlichten die samen de kern van de h2 die erboven hangt vormen.
Implementatie van de verschillende tussenkopjes
Laten we de implementatie van de verschillende tussenkopjes en heading tags bekijken aan de hand van een voorbeeld. Stel je hebt een website waar je hypotheken aanbiedt en je hebt een contentpagina geschreven over het afsluiten van een startershypotheek zonder eigen geld. Dan kan dit er als volgt uit zien.
<h1> Startershypotheek zonder eigen geld, kan dat nog? </h1>
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
<h2> Wat is een startershypotheek? </h2>
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
<h2> Als starter kopen zonder eigen geld óf met eigen geld? <h2>
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
<h3> Een huis kopen met eigen geld </h3>
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
<h3> Een huis kopen zonder eigen geld</h3>
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Zorg ervoor dat je hoofdzoekwoord tenminste in de <h1> staat en het liefst ook minimaal in een <h2> tussenkopje. Hou als standaard standaard regel aan dat je het hoofdzoekwoord in één H2 verwerkt. Maar ook hier is de tip, kijk goed naar je concurrenten. Als iedereen in de top 10 van Google het zoekwoord 10x in een H2 heeft verwerkt, mag jij raden wat jij moet doen. Vergeet ook niet om synoniemen in titels en tekst te verwerken zodat je niet alleen je zoekwoord aan het spammen bent, maar het ook een mooie en leesbare tekst wordt.
Je gebruikt de tussenkopjes natuurlijk niet alleen voor de zoekmachines. Gebruikers scannen je pagina voordat ze besluiten deze volledig te lezen. Zorg er dus voor dat je tussenkopjes duidelijk laten zien waar de tekst over gaat.
Wil je weten hoe je deze tip implementeert in het schrijven van je totale pagina? David verteld je in hoe je in 20 stappen de perfecte pagina schrijft. Meer weten over tussenkopjes en headings? Lees dit artikel van Semrush.