Hoger in Google ranken dat willen we allemaal wel. Maar hoe ga je dit aanpakken? Wat werkt wel en wat werkt juist niet? Hier leer je alles over hoe je hoger in Google komt.
Waarom hoger ranken in Google?
Als eerste willen we het hebben over het voordeel van hoger in Google ranken. De belangrijkste reden hiervoor is meer bezoekers op jouw site. Houdt er wel rekening mee dat meer bezoekers niet altijd betekent dat je ook meer conversie krijgt. Daarom hebben we het in dit artikel over hoger in Google ranken voor relevante zoekwoorden.
Bezoekers krijgen is leuk, maar deze bezoekers nooit je product of dienst kopen ga je er nog steeds niet op voorruit. Door je website aan te sluiten op de behoeftes van je doelgroep haal je niet alleen meer bezoekers, maar ook leads en conversies.
Het doel is dus om jouw doelgroep naar je website toe te trekken. Dit doe je door gebruik te maken van seo.
Wil je tips over hoe je de conversie optimaliseert op jouw website, lees dat dan hier.
Hoe wordt de ranking in Google bepaald?
Google bepaald aan de hand van een aantal scores jouw ranking. Wat de regels precies zijn weet niemand. Google houd de algoritmes voor het bepalen van de rankings strikt geheim. Toch zijn er een aantal dingen die jij kan doen aan je website om hoger in Google te ranken. Deze dingen zijn uitgetest en blijken positieve resultaten te brengen. Hier is wel kennis over seo nodig.
Google kijkt naar jouw site door middel van kleine bots. Deze worden vaak spiders genoemd. Deze spiders crawlen jouw website en beoordelen de content. Ze springen van link naar link op jouw website. Het doel van Google is om zo goed mogelijke resultaten te laten zien aan de gebruiker van de zoekmachine. Schrijf daarom voor je doelgroep en niet voor Google!
Wat is SEO?
Maar wat is seo dan? Seo of ook wel zoekmachine optimalisatie gaat over het optimaliseren van je website op basis van de richtlijnen van Google en de behoeftes van je (potentiële) klant. Seo gaat over organische zoektermen en hier hoef je dus niet voor te betalen. Je zal er wel wat voor moeten doen. Er zijn geen snelle trucs, je hebt er tijd voor nodig.
Seo bestaat uit meerdere aspecten: on-page, technisch, lokaal, linkbuilding en nog meer. Voor elk bedrijf ziet er een campagne anders uit. Dit wordt op basis van de doelstellingen en je budget uitgewerkt. De seo wordt vaak uitbesteed aan een seo specialist.
Tips om hoger in Google te ranken
Hieronder vind je 10 tips om hoger in Google te ranken. Hou bij wat je doet en meet je resultaten. Vergeet niet! Je weet niet welk effect je activiteiten hebben als je ook niet bijhoud wat er gebeurd op je site.
1. Stel je website doel vast
Voordat je begint met je website optimaliseren moet je weten wat je doel is. Waarom heb jij een website? Is het om informatie te geven, om leads te genereren of om je merk bekend te maken?
Een website die vooral informatie wil delen gaat op zoek naar zoekwoorden hoger in de funnel. Je gaat kijken naar grotere en bekende termen zoals: wat te doen in Amsterdam?
Als het gaat om leads krijgen kan je deze grotere termen nog steeds inzetten voor je blog berichten. Maar voor je productpagina’s ga je alweer specifieker kijken zoals: Boot huren Amsterdam. Gaat het om je merk dan ligt de strategie aan je huidige naamsbekendheid.
2. Ken je klant
Nu je weet wat je wil bereiken moet je kijken naar de klant. Want daar gaat het namelijk om. Je wil je doelgroep naar je website toe trekken. En dit kan je alleen doen als je weet wie dit precies zijn en wat het gedrag is van deze mensen.
Een persona model wordt vaak gebruikt om je doelgroep in kaart te brengen. Een online marketing bureau kan hier vaak goed mee helpen. Als je weet wie je doelgroep is ga je kijken naar de behoeftes en gedrag.
Dit kan je doen met een zoekwoord onderzoek. Hier ga je kijken naar welke zoektermen er worden gebruikt en wat hier de intentie achter is. Als je weet hoe je potentiële klanten zoeken, wordt het een stuk makkelijker om je website te optimaliseren.
3. Lokale seo
Lokale seo is het vindbaar worden op lokale zoektermen of lokale zoekacties. Typ maar eens ‘friettent’ in op Google. Je krijgt als eerste lokale bedrijven te zien, op basis van je locatie.
Lokale seo is een onderdeel van seo, maar toch moet je hier specifiek mee bezig zijn geweest om goed lokaal vindbaar te worden. Lokale seo is alleen interessant voor bedrijven die lokaal gevonden willen worden zoals een lokale makelaar of advocaat. Als je je producten verkoopt in heel Nederland, Europa of de wereld is dit vaak niet zo interessant.
Maar als jij een lokaal bedrijf bent kan je hier veel voordeel uit halen. De concurrentie op de lokale markt is een stuk lager dan die op de gehele markt. Het zoekvolume is vaak kleiner, maar de kans op conversie is weer hoger.
4. Metadata
Je metadata bestaat uit de meta description en meta titel. Hier heb je de optie om jouw zoekwoorden op een natuurlijke manier te plaatsen. Je titel heeft effect op de ranking, de meta description niet.
Maar dit is vaak wel het eerste wat je lezen over jouw pagina. Plaats hier een interessante en leuke tekst als introductie van je bedrijf. Plaats je zoekwoord zo vroeg mogelijk in de titel en omschrijving.
5. Linkbuilding
Linkbuilding is een sterke tactiek om hoger in Google te ranken.. Wat je doet is het verspreiden van jouw website over het internet. Dit doe je door andere websites naar jouw website te laten linken. Hoe meer autoriteit en bezoekers de site heeft hoe hoger de waarde van de link.
Over het algemeen haal je kwalitatieve links door goede content te creëren die andere graag delen. Maar je kan ook links plaatsen op startpagina’s en link farms, maar kijk hier wel mee uit en zorg dat je niet alleen links hebt vanaf deze pagina’s.
6. Content creëren
Wij krijgen regelmatig aanvragen van bedrijven voor de seo. Ze hebben ambitieuze doelen om hoger in Google te ranken en het bezoek volume te vergroten. Alleen op de site is nog geen content te vinden. Je kan geen website optimaliseren voor de vindbaarheid als er geen content is te vinden.
Je zal eerst de content moeten creëren. Dit kan je het beste doen als je bekend bent met je klant. Door gebruik te maken van de marketing funnel bereik je je doelgroep in elke fase van de klantreis. Je kan hierdoor beter inspelen op de behoeftes van de lezers.
Voor elke fase van de marketing funnel schrijf je andere content. Iemand die nog niet bekend is met jouw bedrijf en diensten wil echt nog geen sales pitch ontvangen. Maar iemand die klaar is om te kopen wil ook geen groot blogartikel worden voorgelegd.
7. Huur een seo specialist in
De laatste tip had je misschien al verwacht. Hierboven lees je al een aantal tips voor een betere vindbaarheid. En dit is nog lang niet alles. Wat je waarschijnlijk al door had, is dat dit allemaal veel tijd gaat kosten.
Een seo consultant inhuren kost geld, maar op het lange termijn ga je hier veel geld mee verdienen. Het is een investering. Een seo specialist heeft de kennis en ervaring in huis om jouw bedrijf naar een nieuw niveau te brengen.
Ze hebben verschillende tools tot hun beschikking en houden de ontwikkelingen binnen Google in de gaten. Ze passen de seo campagne aan op basis van jullie doelen en budget.
Fabels over Google
Hierboven heb je 10 tips om hoger in Google te ranken gelezen. Hieronder vind je een aantal fabels die worden verteld over het ranken in Google. Zorg dat je er niet intrapt.
1. Tekst volproppen met zoekwoorden
Vroeger was het zo dat wanneer je de tekst vol gooide met zoekwoorden je wel bovenaan kwam in de resultaten. Maar Google is niet stil blijven zitten en kan steeds beter de kwaliteit beoordelen van jouw site. Google wil zo goed mogelijke resultaten tonen aan de gebruiker van de zoekmachine.
Dit betekent dat je moet schrijven voor je doelgroep en niet Google. Als je weet wat jouw doelgroep wil lezen en zien, kan je hierop inspelen. Dit doe je bijvoorbeeld door middel van een zoekwoorden onderzoek. En bij het schrijven van de content die jouw lezer wil zien hou je rekening met de richtlijnen van Google. Maar hoe meer Google leert, hoe meer het om de kwaliteit gaat van jouw content.
2. Meer bezoekers betekent hoger in Google
Veel mensen denken dat wanneer je meer bezoekers trekt naar je website je gelijk hoger in Google gaat ranken. Dit klopt alleen deels. Meer bezoekers kan invloed hebben op jouw ranking. Maar als de bezoekers gelijk weer vertrekken kan Google dit ook zien. Als dit gebeurd maken ze de conclusie dat jouw tekst niet aansluit bij de zoekintentie van de zoeker.
Het gaat dus niet om meer bezoekers, maar om relevante bezoekers. Jouw tekst moet aansluiten op de behoeftes van de doelgroep. Als Google ziet dat je bezoekers langer op jouw website blijven en meerdere acties uitvoeren heeft dit een positief effect.
Maar er is vaak meer nodig dan alleen meer bezoekers om hoger in Google te ranken. Vooral als er veel concurrentie is op die markt.
3. Alle externe links zijn hetzelfde
Er zijn verschillende externe links mogelijk en ook al kunnen ze allemaal effect hebben op jouw ranking is er wel degelijk verschil in kwaliteit. Een link vanaf een startpagina (een site die speciaal gebouwd is voor links) heeft veel minder waarde dan een link vanaf een blog met veel bezoekers en een relevant onderwerp. Alleen links vanaf startpagina’s en link farms heeft weinig waarde. Door deze te combineren met kwalitatieve links zal dit wel effect hebben.
Pas op! Google straft ook websites die links kopen. Wanneer het duidelijk is dat jij links hebt gekocht, geeft Google straffen. En deze straffen kunnen catastrofaal effect hebben op jouw ranking. Hou je dus bezig met white hat linkbuilding en niet black hat linkbuilding.
4. Social media heeft geen effect
Er wordt al jaren gediscussieerd over het effect van social media op je ranking. Google heeft meerdere malen ontkend dat dit effect hebben op je vindbaarheid. Maar uit meerdere onderzoeken blijkt dat een sterk aanwezige social media account, wel degelijk effect heeft op de vindbaarheid.
Seo expert inhuren
Een seo expert inhuren wordt steeds vaker gedaan. Niet gek omdat seo veel tijd kost. Google blijft zich ontwikkelen en veranderen, hierdoor ben je nooit echt klaar met je website optimaliseren. Daarbij wordt het steeds moeilijker om hoger in Google te ranken voor grotere zoekwoorden vanwege de concurrentie. Er is vaak meer nodig dan basiskennis en eens in de zoveel tijd content optimaliseren.
Maar hoe kies je een seo expert? Een seo specialist kiezen kan soms moeilijk zijn. Want hoe weet je welke bedrijven echt weten wat ze doen? En welke bedrijven behalen resultaten? Bij het inhuren van een seo bureau moet je aan de volgende dingen denken:
- Ten eerste, wat zegt je gevoel? Heb je na het gesprek een goed gevoel gekregen of zit je nog steeds met veel twijfels. Je gevoel volgen is en blijft een slimme keuze. Als iets raar voelt of ongeloofwaardig dat is dit vaak ook zo.
- Ten tweede, geloof niet alles. Lees jezelf eerst goed in, zodat jij weet wat wel en niet mogelijk is met seo. Een bedrijf die beweert dat ze je de eerste maand op een zoekwoord als ‘laptop kopen’ gaat ranken is niet betrouwbaar. Seo kost nu eenmaal tijd. Pas dus op voor concrete beloftes.
- Ten derde, stel vragen. Als je in gesprek gaat zullen ze veel aan jou vragen, logisch want ze moeten met jouw site aan de slag. Maar maak ook gebruik van dit gesprek door zelf vragen te stellen. Vraag ze naar welke resultaten ze in het verleden hebben behaald en hoe een campagne is opgebouwd.