SEO & SEA

SEO vs SEA the battle

De strijd van de eeuw, SEO vs SEA. Beide sterke partijen die groeien in populariteit. Maar welke strategie kies jij om de beste resultaten te behalen? Wie kies jij als winnaar?

Voordat we deze vraag kunnen beantwoorden moet je weten wat de keuzes zijn. Laten we snel kijken naar onze opties.

Introductie SEO

Aan de ene kant hebben we SEO. SEO staat voor search engine optimalization of zoekmachine optimalisatie. Wat in normaal Nederlands betekend dat je jouw website optimaliseert voor Google en de bezoekers. Met het doel om zo hoog mogelijk te scoren op relevante zoektermen zodat jij meer bezoekers en conversies krijgt.

Pijlers van SEO

SEO bestaat uit drie onderdelen: content, autoriteit en techniek. Door alle drie de onderdelen te optimaliseren zal je de beste resultaten te behalen. De bezoekers komen organisch binnen en je betaald niet per bezoeker.

Introductie SEA

Aan de andere kant hebben we SEA. SEA staat voor search engine optimalization of zoekmachine adverteren. Je adverteert dus binnen Google of een andere zoekmachine. En dat kan op verschillende manieren, denk aan video advertenties, advertenties tussen de Google resultaten en banner advertenties op websites.

Je betaald voor elke bezoeker, maar staat wel gelijk bovenaan in de resultaten. Het is belangrijk dat je weet hoe je een advertentie goed optimaliseert om de meeste conversies binnen te halen.

SEO en SEA

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Zoals je hierboven leest zijn er meerdere verschillen tussen de twee termen. Hieronder hebben we een lijst gemaakt met de belangrijkste verschillen.

SEOSEA
Organisch (gratis) verkeerBetaald verkeer
Resultaten in maandenResultaat in weken
Duurzame resultatenResultaat zolang je betaald
Veel kennis voor nodigWeinig kennis voor nodig
Website optimaliserenAdvertenties optimaliseren

Wat zijn overeenkomsten van SEA en SEO?

Naast de verschillen zijn er ook een aantal overeenkomsten tussen SEA en SEO. Hieronder vind je de lijst met belangrijkste overeenkomsten.

  • Beide zijn binnen Google.
  • Je moet bekend zijn met je doelgroep.
  • Manier om conversies/bezoekers te verhogen online.
  • Je moet blijven optimaliseren voor de beste resultaten.
  • Voor beide moet je zoekwoordonderzoek uitvoeren.

Voordelen SEO & SEA

Om een keuze te maken tussen SEO en SEA moet je weten welke voordelen ze met zich mee brengen.

6 voordelen van SEO

  • De resultaten zijn duurzaam. Als je eenmaal bovenaan staat en de concurrentie is niet actief bezig met SEO, zal je lang profijt hebben van deze resultaten. Dit kan jaren voor conversie en bezoekers zorgen op je site.
  • De klikken zijn gratis. Je hoeft niet te betalen voor elke klik op jouw link, waardoor er geen kosten afgaan van de winst.
  • Door je website te optimaliseren voor Google wordt de gebruiksvriendelijkheid ook hoger. Google wil de beste pagina’s tonen aan de bezoekers en wil daarom dat jij de pagina/website zo goed mogelijk maakt.
  • Naast de gebruiksvriendelijkheid sluit de website ook beter aan bij de doelgroep, waardoor de conversie percentage hoger wordt.
  • Doordat jouw website vaker naar boven komt in de resultaten bij termen rond een onderwerp wordt je betrouwbaarder voor potentiele klanten.
  • Door dezelfde reden wordt ook je naamsbekendheid steeds groter.
Middel 5

5 Voordelen van SEA

  • Je hebt sneller resultaat dan bij SEO. Zodra je een advertentie hebt gemaakt komen je bovenaan in de resultaten binnen Google, waardoor je gelijk conversies kunt binnenkrijgen.
  • De basis van een SEA campagne is vrij simpel, hierdoor kan iedereen zelf aan de slag met adverteren. Maar dat betekend niet dat je geen kennis nodig hebt.
  • Net zoals bij SEO wordt je steeds vaker getoond in de resultaten waardoor de naamsbekendheid steeds groter wordt.
  • De resultaten van adverteren zijn goed te meten. Door je campagne goed in te stellen kun je meten waar de conversies vandaan komen en welke teksten het beste werken.
  • Daarnaast kun je testen met adverteren voordat je met SEO begint. Als je ziet dat een pagina goed converteert met advertenties, weet je ook dat deze pagina goed presteert als hij bovenaan de organische resultaten staat.

Wanneer zet je wat in?

Nu hoor ik je al denken ”dat is allemaal heel interessant, maar wat moet ik nou inzetten?”. En dat is een logische vraag die we vaker voorbij horen komen. Helaas is het antwoord niet zo simpel. Het is afhankelijk van jouw huidige situatie, de concurrentie, interne kennis, budget, doelen, etc.

Maar ik heb je beloofd om te helpen bij het kiezen van een strategie en daarom heb ik het beslissingsproces stap voor stap uitgewerkt. Blijf wel zelf nadenken, elke situatie is anders en vaak weet je zelf al meer dan je denkt. Deze stappenplan is een handvat die je kunt gebruiken bij het maken van de beslissing.

Laten we beginnen.

Stap 1: huidige situatie

Als wij advies geven over de beste strategie beginnen we altijd met het analyseren van de huidige situatie. Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Hebben we al bezoekers op de website?

Een website die nog geen bezoekers heeft zal langer moeten wachten op resultaten als je aan de slag gaat met SEO. Je start vanaf het begin en er moet veel worden gedaan om gevonden te worden in de resultaten. Zonder bezoekers kun je dus beter starten met SEA, voor snellere resultaten. Daarnaast kun je SEO inzetten om dit langzaam op te bouwen.

2. Worden we al gevonden in de Google resultaten op non-branded zoekwoorden?

Wordt jouw site al wel gevonden? Goed bezig! Dat betekend dat jouw site tussen de Google resultaten staat. Maar alleen bezoekers is niet genoeg. Je wilt weten hoe deze bezoekers zijn binnengekomen.

Middel 10

Als jij wordt gevonden op relevante zoekwoorden zonder jouw bedrijfsnaam/merknaam dan heb je een mooie start. Maar als jij alleen gevonden wordt met zoektermen waar jouw bedrijfsnaam/merknaam in staan, geldt hetzelfde als bij weinig of geen bezoekers.

3. Wat is jouw autoriteit

De autoriteit is een belangrijk onderdeel van SEO. De autoriteit van elke website start op 0 en gaat tot de 100. Een score van 100 zal voor veel websites niet haalbaar zijn en dat is ook vaak niet nodig. Maar een autoriteit van 20 tot 40 is vaak wel nodig om bovenaan de pagina te komen. Vooral als de concurrentie een hoge autoriteit heeft. Dit gaan we checken in de volgende stap.

Kun jij geen antwoord geven op de bovenstaande vragen? Vraag dan een gratis SEO scan aan.

Stap 2: concurrentie beoordelen

Naast je eigen situatie moet je ook bekend zijn met de situatie van de concurrentie. We kunnen niet aangeven hoeveel verkeer je nodig hebt of hoe hoog de autoriteit moet zijn voor een goede basis voor SEO. Dat is afhankelijk van de markt waar jij actief bent en hoeveel de concurrentie hier al mee bezig is geweest.

In een nich markt kan 2.000 bezoekers per maand al een mooie prestatie zijn, terwijl als je in een grote markt actief bent is dit erg laag. Ook de autoriteit die je nodig hebt kan sterk verschillen. Daarom bekijk je eerst de concurrentie en daarop beoordeel je wat er moet gebeuren als je start met SEO.

Strateeg Tekengebied 1

Stap 3: kennis in huis halen

Als je weet wat er moet gebeuren moet je de kennis in huis gaan halen. Heb je iemand in dienst die kennis heeft van SEO en/of SEA? Heeft die persoon de tijd om hiermee actief bezig te zijn?

Als je nee moet antwoorden op deze vragen zal je de kennis ergens anders vandaan moeten halen. Dit kun je doen door iemand op te leiden tot specialist, iemand aan te nemen met kennis of een SEO of SEA bureau in te huren. Voor alle drie de opties zal je budget moeten hebben.

Stap 4: budget bepalen

Als de kennis ergens anders vandaan moet komen heb je budget nodig. Als je aan de slag wilt gaan met adverteren moet je altijd een budget beschikbaar hebben. Bij een lager budget kun je beter starten met SEA. Dan kun je snel het aantal conversies verhogen, waardoor je meer budget krijgt. Bij een hoog budget kun je er ook voor kiezen om met beide aan de slag te gaan.

Stap 5: maak doelstellingen

Zijn jouw doelstellingen voor het korte termijn en haal je nu nog weinig non-branded verkeer binnen? Dan zal SEA voor jou een betere keuze zijn. Heb jij doelen voor het langere termijn en wil je duurzaam groeien? Dan is SEO de beste keuze. Kijk dus goed hoe belangrijk het is om snel resultaat binnen te halen en wil je voor altijd vast zitten aan de advertenties die betaald verkeer binnen haalt.

Stap 6: kies jouw winnaar

Nu is het tijd om een keuze te maken. Dat kan lastig en spannend zijn, maar als jij bovenstaande stappen hebt doorlopen zal je zien dat er snel een voorkeur naar voren komt. Bedenk goed:

Online reputatie
  • SEO is voor duurzame resultaten met gratis klikken. Je hebt hier of kennis of een budget voor nodig.
  • SEA is voor snelle resultaten, voor meer leads betaal je meer geld. Je hebt hier altijd een budget voor nodig, het systeem is wel laag drempelig.
  • Een combinatie van SEO en SEA is de ultieme situatie, je hebt snelle en duurzame resultaten. Hier is veel kennis, tijd en budget voor nodig.

Hulp nodig bij SEO of SEA?

Nu de battle is gestreden en jij een winnaar hebt gekozen moet je nog aan de slag. Heb jij hier hulp bij nodig? Geen probleem! Dok Online is een Google marketing bureau met de juiste specialisten in huis voor jouw SEO en/of SEA campagne. Maak snel een afspraak of plan een gratis scan in.