Travel SEO

Travel SEO: jouw reisbureau op de eerste plek in 2021!

Jij bent de trotse eigenaar van een reisbureau, je site is klaar en je hebt al verschillende klanten gehad. Toch wil je meer resultaat behalen, ook buiten je eigen netwerk. Je site wordt al wel gevonden, maar de cijfers vallen steeds tegen..

Klinkt dit herkenbaar? Dan is het tijd om te starten met travel SEO! Door jouw website te optimaliseren voor de zoekmachines en jouw klanten krijg je meer bezoeker en dat leidt tot meer conversies. En wie wilt dat nou niet?

Hieronder neem ik je mee door het gehele proces. Zo kan ook jij alles halen uit jouw reisbureau.

Pijlers van SEO

Wat is travel SEO?

Voordat ik je vertel hoe je aan de slag kunt met travel SEO wil ik je eerst vertellen wat travel SEO nou precies is.

Travel SEO is alles wat jij doet om jouw online reisbureau beter vindbaar te maken met als doel meer bezoeker, meer leads en meer conversie. Dat doe je door jouw site te optimaliseren zodat hij aansluit bij het zoekgedrag van jouw doelgroep en de richtlijnen van Google.

Net zoals bij SEO bestaat travel SEO uit verschillende onderdelen. Denk aan linkbuilding, on-page SEO, lokale SEO, content creatie, zoekwoordonderzoek en nog veel meer.

Waarom SEO voor een reisbureau?

Maar wat is dan het voordeel van travel SEO? Zoals ik je hierboven al vertelde staat SEO in het teken van vindbaarheid en jouw site beter vindbaar maken brengt een aantal voordelen met zich mee. Hieronder staan de belangrijkste voordelen uitgewerkt:

  • Doordat je makkelijker wordt gevonden krijg je meer bezoekers op je site. Als jouw site goed is uitgewerkt zal dit leiden tot meer conversie en dus meer omzet.
  • Naast de financiële voordelen heeft een betere vindbaarheid ook een positief effect op de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Doordat de site vaker bovenaan staat zal het makkelijker worden om jouw naam te onthouden. Zo zul je ook meer mensen op je site krijgen doordat er op je bedrijfsnaam wordt gezocht.
  • Ook creëer je vertrouwen doordat je vaker langs komt. Een groter bedrijf met veel content en een snelle website komt betrouwbaarder over dan een kleine site die weinig meerwaarde biedt en slecht werkt.

Stappenplan Travel SEO?

Zo.. nu jij weet wat de voordelen zijn van travel SEO is het tijd om aan de slag te gaan. Steek je handen maar uit de mouwen want er is veel te doen.

Stap 1: Optimaliseer je site op techniek

Voordat je aan de slag gaat met de inhoud en opmaak van je site kijk je naar de basis. De basis van elke site is de techniek. Let wel op! Ga niet zomaar aan de slag met de techniek van je site, als je niet goed weet wat je doet kun je meer kapot maken dan je lief is. Ga alleen aan de techniek sleutelen als je hier kennis van hebt en anders kun je het beste een professional inhuren.

De techniek van de site is complex, maar ook belangrijk. Als de techniek van je site niet goed staat wordt het moeilijk of zelfs onmogelijk om gevonden te worden binnen de zoekmachines.

Responsive design

Daarbij kun je veel voordeel halen uit een technisch goede site. Vooral als de concurrentie dit niet goed op orde hebben. Ook al zal dit voor de grote jongens zoals TIU, Corendon of FOX niet het geval zijn. Deze bedrijven hebben veel geld en stoppen veel tijd en geld in de site.

Dat is ook een belangrijke reden om de techniek op orde te hebben. Als jouw site langzaam werkt of niet goed aanpast op een mobiel zul je moeilijk tot niet in de top 3 belanden. Zeker met de grote concurrentie op de reismarkt.

Stap 2: Meet al je gegevens

Middel 10

Meten is weten. Een wijsheid die in veel gevallen klopt en dat geldt ook voor travel SEO. Er zijn verschillende tools te vinden om jouw gegevens goed te meten, denk aan Google Analytics en Google Search Console. Dit zijn twee gratis tools die jij kunt inzetten om belangrijke gegevens over jouw site en de doelgroep te meten.

Als jij nog geen gegevens meet doe dit dan gelijk! Je mist belangrijke gegevens die jij kunt gebruiken om de beste resultaten te meten.

Stap 2: Bepaal je niche/prioriteiten

Nu de techniek van je site klopt en je de gegevens van je site meet kun je kijken naar de inhoud van je site. Als jij een grote site hebt met veel content is het belangrijk om de prioriteiten te bepalen.

Maar voordat je aan de slag gaat met het kiezen van je prioriteiten is het slim een niche te kiezen. Het kost tijd om te ranken voor zoekwoorden, vooral in een markt met grote concurrentie. Door je te focussen op een niche kun je jezelf richten op specifieke zoekwoorden met minder concurrentie.

Een niche kan bijvoorbeeld duikreizen zijn, of reizen in een specifiek land of regio. Door je op een specifieke markt/onderwerp te richten wordt je content ook gerichter en wordt het makkelijker om een autoriteit te worden op dat deel van de markt.

Kies de juiste SEO strategie 01

Nu je een niche hebt gekozen kun je de belangrijkste pagina’s kiezen binnen deze markt.

Uit welke reizen haal jij de meeste winst? Of zijn er reizen die erg populair zijn? Je kunt ook kijken naar de pagina’s die al gevonden worden, maar nog niet optimaal. Hoe jij je prioriteit ook bepaald schrijf ze op en focus eerst op deze pagina’s. Ga daarna pas verder met de volgende pagina’s.

Heb je weinig tot geen content op je site, omdat je net bent begonnen? Dan kun je het zoekwoordonderzoek gebruiken om de prioriteiten te bepalen.

Stap 3: Zoek de juiste zoekwoorden

De volgende stap is het kiezen van de juiste zoekwoorden. Doordat je een niche hebt gekozen en je prioriteiten hebt bepaald is het makkelijker om deze zoekwoorden te vinden. Als je wilt weten hoe je precies een zoekwoordonderzoek uit voert lees dan ons blog.

Er zijn een aantal dingen waar je extra rekening mee moet houden bij het zoeken naar zoekwoorden voor de reisbranche.

  1. Zorg dat je binnen je niche blijft. Zo krijg je zoekwoorden die dicht bij een conversie liggen.
  2. Je kunt ook brede zoekwoorden gebruiken voor categorie pagina’s en je homepage, hou er wel rekening mee dat deze zoekwoorden langer nodig hebben om goed te ranken. Zo krijg je zoekwoorden in elke stap van de funnel.
  3. Als je een aantal zoekwoorden hebt gekozen kijk dan wie de concurrentie is. Kun jij hier tegenop?
  4. Kijk ook wat voor content er verschijnt als je dit zoekwoord intypt. Krijg je blogberichten te zien, een product pagina of een categoriepagina? Als er veel afwisseling is kun je kiezen, maar als je één soort pagina steeds ziet terugkomen zul je ook zo’n soort pagina moeten maken.
  5. Zoek naar een hoofdzoekwoord die je kunt koppelen aan huidige content of een nieuw artikel en zoek hier sub-zoekwoorden bij.
  6. Gebruik de juiste tools zoals Ahrefs en SEMrush.
Zoekwoordonderzoek voor SEO

Stap 4: Optimaliseer jouw huidige content

De zoekwoorden zijn gekozen, maar nu moet je er ook nog iets mee doen. Je gaat ze koppelen aan de pagina’s. Misschien ranken sommige pagina’s nu al voor een aantal relevante zoekwoorden. Kijk hier naar en begin met deze pagina’s.

Een pagina optimaliseren die al rankt is makkelijker en kost minder tijd dan een nieuwe pagina creëren die nergens voor rankt. Een pagina optimaliseren doe je op een aantal onderdelen.

Hoofdzoekwoord in de titel

De titel, ook wel de H1, bevat altijd het hoofdzoekwoord. Hij mag uiteraard ook langer zijn, hij moet de lezer ook aanzetten tot het lezen van jouw pagina. Als het op een natuurlijke manier kan zet je het hoofdzoekwoord het liefst vooraan de pagina.

Content SEO

Gebruik de juiste koppen

Ook in de koppen gebruik je het hoofdzoekwoord en de sub-zoekwoorden. Maar ook varianten en synoniemen kun je gebruiken. De koppen gebruik je ook om de lezer een idee te geven over de onderwerpen van de pagina.

Zorg voor een duidelijke structuur op je pagina. Zoals ik al vertelde is de titel een H1, controleer of dit ook het geval is op jouw pagina’s. Er is altijd maar één H1 aanwezig op de site en er staan geen andere koppen boven deze H1.

Onder de H1 komt er altijd een H2, dit zijn de paragrafen van de pagina. Na de H2 komt of nog een h2 of een h3, de sub-onderwerpen. Dit kan zo ver gaan als tot de H6. Toch zul je zien dat je meestal niet verder hoeft te gaan dan de H3.

Optimaliseer de metadata

De metadata bestaat uit twee onderdelen, de metatitel en de metadescription. Deze metadata geeft jou invloed op hoe je wordt getoond in de resultaten van Google. Plaats altijd een hoofdzoekwoord in de metatitel en de omschrijving.

Maak iemand enthousiast met jouw titel! Zo trek je ook meer bezoekers naar je pagina. Maar ga geen dingen beloven die je niet waar kunt maken.

Meta data optimaliseren

Gebruik je zoekwoorden, varianten en synoniemen in de content

De content op de pagina heeft veel waarde. Zonder content weet Google niet waar jouw pagina over gaat. En dan zul je ook niet worden getoond in de (juiste) resultaten. Denk dus niet dat je in de top 3 komt zonder content op je pagina.

Jouw content moet meerwaarde bieden aan de lezers. Ga dus niet onnodige tekst schrijven waar niemand iets aan hebt. Deel alleen belangrijke informatie waar je de doelgroep mee helpt.

Door een natuurlijke tekst te schrijven zul je het zoekwoord makkelijk terug laten komen in de tekst. Zorg dat je ook varianten en synoniemen gebruikt in de tekst en je sub-zoekwoorde. Zo leest je tekst makkelijker en komt hij natuurlijker over.

Plaats interne links

Google verplaatst zich over jouw site met Bots, ook wel spiders genoemd. Maar daar hebben de bots wel hulp bij nodig. Ze kunnen zich alleen verplaatsen met interne linkjes.

Interne links zijn linkjes die je plaats van de ene pagina op je site naar de andere pagina op je site. De bots volgen deze linkjes en vinden zo alle pagina’s op je website. Als er dus geen linkjes worden geplaatst naar (belangrijke) pagina’s, worden ze niet gevonden.

Interne linkbuilding

Daarom is het belangrijk om een duidelijk linkstructuur op te bouwen. Dit kun je doen door een hiërarchie op je site uit te werken. Je begint bij je homepage, daaronder vallen de categorie pagina’s (bv. reizen Amerika – Reizen Afrika) en daaronder vallen dan weer de individuele reispagina’s (Rondreis Florida).

Je wilt altijd linkjes plaatsen van boven naar beneden de rangorde. Dus plaats linkjes vanuit je homepage naar de categorie pagina’s en van de categorie pagina’s naar de individuele reizen.

Maar je plaatst ook linkjes binnen dezelfde rangordes, als dit relevant is. Stel je voor je categorie pagina heet stedentrips Amerika, dan plaats je ook een linkje van en naar de pagina over reizen Amerika en steden Amerika. Je wilt dit zoveel mogelijk doen, je kunt nooit te veel linkjes plaatsen wel te weinig.

Vergeet ook niet de juiste anchor teksten te gebruiken.

Optimaliseer je afbeeldingen

Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van reisbureaus. Foto’s geven een beeld van de vakantie of excursie en wekken een emotie op. Mensen maken zelfs keuzes op basis van de foto’s op jouw site.

Dus ook niet gek dat je op alle (succesvolle) websites over reizen of uitjes je veel foto’s tegenkomt. Toch worden hier vaak belangrijke stappen bij vergeten en dat is zonde.

Ten eerste wil je de afbeelding verkleinen. De foto’s die worden gebruikt zijn vaak van top kwaliteit en dat is wat je wilt. Maar waar vaak geen rekening mee gehouden wordt is dat afbeeldingen op een website niet zo’n hoge kwaliteit hoeven te hebben als wanneer je een foto laat afdrukken. Sterker nog, doordat de foto zo zwaar is wordt je website trager. Vooral als je veel grote foto’s hebt geplaatst.

Checklist: afbeeldingen optimaliseren voor Google doe je via de bestandsnaam, titel en alt tag

Verklein daarom altijd je afbeeldingen, je zult zien dat als je de kwaliteit met 50% en soms zelfs 70% of 80% verkleind er nog steeds goed uitziet op je website.

Als je afbeeldingen zijn verkleind ben je nog niet klaar. Je wilt de afbeelding nog een unieke en relevante titel en alt text geven. De titel ben je mee bekend, maar de alt text is vaak nog een nieuwe term.

Het staat voor alternatieve tekst en Google gebruikt het om jouw afbeelding te begrijpen en de zoekmachine neemt het mee in de beoordeling van je site. Je wilt daarom altijd je hoofdzoekwoord, variaties en sub-zoekwoorden terug laten komen in je alt text. Elke afbeelding krijgt een unieke en relevante alt text die past bij die individuele pagina.

Stap 5: Maak de juiste content

Als je huidige content is geoptimaliseerd is het tijd om nieuwe content te maken. Afhankelijk van hoeveel en welke content je al hebt kies je welke teksten de eerste prioriteit hebben.

Welke content ga je schrijven?

Hebben alle individuele reizen, excursies of uitjes al een eigen pagina? Zijn alle categorie pagina’s aanwezig? En zijn de basis pagina’s al uitgewerkt (contactpagina, over ons pagina)? Zo niet, begin dan bij deze pagina’s.

Als alle bovenstaande pagina’s zijn uitgewerkt en geoptimaliseerd kun je aan de slag met de volgende stap. Denk aan blog berichten en kennisbank artikelen.

Zoekwoordonderzoek

Net zoals bij het optimaliseren begin je bij nieuwe content maken bij een zoekwoordonderzoek. Je weet al welke content je wilt gaan maken, maar nog niet hoe hier op gezocht wordt. Begin eerst met brede zoekwoorden (bv. Amerika) en ga dan langzaam steeds specifieker (bv. Reizen Amerika -> rondreis Amerika auto).

Noteer alle gevonden zoekwoorden, deze heb je nodig in de volgende stap. Kijk goed naar zoekwoorden die je kunt gebruiken bovenin de funnel (bv. wat te doen in Los Angeles) en onderin de funnel (stedentrip Los Angeles).

Shorttail vs longtail zoekwoorden

Zoekwoorden bovenin de funnel zitten nog ver van een conversie vandaan. Maar waarom besteed je hier dan tijd aan? Dat is een goede vraag.

Zoekwoorden bovenin de funnel hebben een groter bereik, er zijn meer mensen die op deze zoekwoorden zoeken. Ze komen binnen op je site en ook al kopen ze niks hebben ze hebben je naam wel gezien. Een site die je vaker tegenkomt bij een bepaald onderzoek krijg je meer vertrouwen in het bedrijf en ben je bekend met de naam.

Kosten-batenanalyse

Nu je een lijst vol met relevante zoekwoorden hebt gevonden wil je eigenlijk snel aan de slag met teksten schrijven. Maar doe dat niet!

De reisbranche is een drukke markt met een hoop grote jongens. Als jezelf nog niet zo groot bent is het lastig om hier tussen te komen. Je hebt al een niche gekozen en je kunt je hier volledig op richten. Zo kun je beter presteren ook al ben je nog klein.

Maar ook in deze niche moet je de juiste content kiezen. Je wilt weten hoe realistisch het is om te ranken voor de gevonden zoekwoorden. Vaak wordt er gekozen voor de meest gezochte zoekwoorden, maar weet je wie dit ook doet? Juist…. iedereen.

Stel je voor. Je hebt een reisbureau en jouw niche is Afrika. Dan zul je vast het zoekwoord vakantie Zuid-Afrika tegen zijn gekomen. Hier wordt veel opgezocht en er is veel concurrentie. Het kost dus veel tijd om op dit zoekwoord te gaan ranken.

Terwijl er ook zoekwoorden zijn met minder volume zoals budget safari Krugerpark. Vaak worden deze pas als laatste meegenomen of zelfs helemaal niet. Zonde want het is een stuk makkelijker om voor specifieke zoekwoorden te ranken. Daarbij zit iemand die op een specifiek zoekwoord zoekt veel dichten bij een conversie.

Stel jezelf de volgende vragen: Is het realistisch om voor dit zoekwoord te gaan, hoeveel tijd gaat me dit kosten? En welke zoekwoorden zullen snel resultaat opleveren?

Travel SEO voorbeeld zuid afrika
Travel SEO voorbeeld Kruger national park

Tekst schrijven

Als de juiste zoekwoorden zijn gevonden ga je aan de slag met het schrijven van teksten. Je begint met een concurrentie onderzoek. Kijk wie er bovenaan staan. Hebben ze een product pagina, landingspagina, categorie pagina of blog bericht gemaakt om hier te komen staan?

Als er verschillende soorten pagina’s ziet kun je zelf kiezen welke type pagina die je maakt. Maar als je ziet dat iedereen een blog heeft gemaakt of een productpagina dan zul je hierin mee moeten gaan.

Kijk over welke onderwerpen zijn geschreven, hoeveel woorden er zijn gebruikt en hoe vaak de zoekwoorden terugkomen op de pagina’s. Gebruik deze informatie en kijk hoe jouw pagina beter kan worden dan die van de concurrentie.

En als de pagina klaar is begin je gewoon weer bij het optimaliseren 😉

Vergeet niet dat je een pagina schrijft voor de lezer. Maak het dus zo relevant, leuk en waardevol mogelijk!

Boost dwell time

Stap 6: Plaats backlinks voor een hogere autoriteit

Bij travel SEO is de autoriteit een belangrijk onderwerp. Er zijn grote concurrenten op de reisbranche en deze bedrijven hebben veel autoriteit opgebouwd, waardoor ze makkelijker ranken.

Deze backlinks krijg je door te werken aan je linkbuilding. Er zijn verschillende technieken en strategieën die je kunt gebruiken om meer backlinks te krijgen.

In de reisbranche is het normaal om aan de gang te gaan met gastblogs. Je schrijft een artikel over een reis of excursie en je krijgt hier een linkje voor terug. Ook startpagina’s en linkruil zie je vaak terugkomen.

Gebruik verschillende strategieën door elkaar en bouw een natuurlijke linkprofiel op.

Linkbuilding voor seo

Zo… dat was een hoop informatie. Ik snap dat het allemaal even moet bezinken. Maar maak je geen zorgen, je hoeft niet gelijk alles te onthouden. Begin bij de eerste stap en werk je website stap voor stap af.

Heb je eigenlijk geen tijd om zelf aan de slag te gaan met travel SEO? Neem dan contact op met ons. Wij kijken graag met je mee naar de kansen en opties voor jouw website.