Resultaten behalen kun je alleen met goede kennis, tijd en de juiste tools. Ook als je jouw website op nummer 1 wil zetten, heb jij goede SEO tools nodig. Maar welke ga je dan gebruiken? Er zijn verschillende tools te vinden om je vindbaarheid te verhogen. Elke tool heeft zo zijn eigen voor en nadelen. Hieronder nemen we je mee met de belangrijkste tools die je kunt gebruiken.
Waarom gebruik maken van SEO tools?
Scoren in Google wordt naarmate de jaren steeds moeilijker. Er is meer concurrentie en de zoekmachine wordt steeds complexer. Goed vooronderzoek is dus essentieel geworden. Gelukkig zijn er tegenwoordig meerdere SEO tools op de markt die je kunnen helpen. Je hebt all-in-one SEO tools of tools die gericht zijn op een bepaald onderdeel.
Zonder deze tools kun je geen zoekwoordonderzoek, concurrentieonderzoek of analyses maken. En zonder deze gegevens gaat het lastig tot onmogelijk worden om te ranken op lastige zoekwoorden.
Wil jij je SEO campagne serieus oppakken? Dan heb jij de juiste tools nodig.
SEO optimalisatie tools
Laten we eerst beginnen met de tools die je nodig hebt om je eigen site te kunnen optimaliseren. Om dat te kunnen doen moet je het volgende kunnen doen: zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse, content score, linkbuilding analyse en huidige site analyseren. Met de volgende tools kun je een of meerdere acties maken.
1. Ahrefs
Ahrefs is een van de bekendste SEO tools die begon voor backlink analyses. Tegenwoordig is dit een volledige SEO tool waar je een zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse, technische analyse en een huidge analyse kunnen maken. Dat maakt dit een hele krachtige tool. Helaas is de tool ook prijzig.
2. SEMrush
SEMrush is een vergelijkbare tool als Ahrefs. Echter zijn er wel wat verschillen. Met SEMrush kun je een live content score krijgen en helpen ze met het zoeken naar nieuwe content ideeën. Ook geeft deze tool wat exactere gegevens dan Ahrefs. En Ahrefs geeft dan weer meer informatie over de backlinks.
3. Surfer
Surfer is een wat minder bekende tool dan de bovenstaande. Toch heeft deze tool veel opties waar je veel voordeel uit kunt halen. Ook met Surfer kun je een zoekwoordonderzoek uitvoeren, maar geen concurrentieanalyse of een analyse maken van de huidige analyse. Deze tool is namelijk vooral gefocust op content creatie. Je kunt hier makkelijk outlines maken voor teksten schrijven. Met een tool om content ideeën uit te zoeken en uit te werken. Ook nadat de teksten zijn geschreven krijg je een live content score. Gebaseerd op de gegevens van de concurrentie op je gekozen zoekwoord.
Je zult deze tool het beste kunnen gebruiken in combinatie met bovenstaande tools. En is vooral krachtig voor een website met veel content, zoals een blog.
4. Page optimizer Pro
Page Optimizer Pro (POP) is net zoals Surfer vooral gefocust op de content. Maar je kunt de tool niet gebruiken voor nieuwe content ideeën of een zoekwoordonderzoek. Deze tool gebruik je dus voor de content score, zodat je jouw teksten kunt optimaliseren. Het voordeel van deze tool, is dat hij niet zo prijzig is.
SEO meting tools (gratis SEO tools)
De volgende SEO tools kun je gebruiken voor het meten van je SEO campagne. Want zonder de situatie te beoordelen, weet je ook niet of het goed gaat. Het mooie van deze tools? Het zijn allemaal gratis SEO tools, die je via Google krijgt. Haal hier je voordeel uit! Zonder deze Google tools is het lastig om succesvol te zijn.
1. Google Analytics
Met Google Analytics kan je website analyses maken van je bezoekers. De tool verzameld talloze gegevens over je website gebruikers. Maar wat moet je nu met deze data?
Breng je doelgroep en het zoekgedrag in kaart.Je kan de content hierdoor beter laten aansluiten aan het zoekgedrag van de doelgroep. Kom erachter welke pagina’s het beste bezocht worden en welke het beste converteert. Optimaliseer vervolgens de pagina’s om nog beter te kunnen scoren.
De tool geeft bijvoorbeeld inzicht in:
- Wat de populairste pagina’s zijn.
- Waar de meeste conversies op binnen worden gehaald met conversie percentages.
- Meer inzicht in je doelgroep.
2. Google Search Console
Met Google Search Console kan je precies achterhalen op welke zoekwoorden je wordt gevonden. Hoe vaak je getoond wordt op de zoekwoorden en wat je huidige Google positie is voor dit zoekwoord. Een perfecte tool dus om in te zetten voor SEO.
Voeg je sitemap toe en kom erachter of alle pagina’s op de juiste manier worden gelezen door Google. Daarnaast kan je per pagina achterhalen wat de Click Through Rate is. Oftewel welke meta titels en beschrijvingen scoren goed en welke niet. Enorm waardevolle informatie voor je bedrijf.
Technische SEO tool
De techniek van je site kan je breken of maken. Als er fouten zitten in je techniek kan dit invloed hebben op je vindbaarheid. Je kunt zelfs helemaal niet gevonden worden als de fout groot genoeg is. Om deze technische aspecten te controleren kun je gebruik maken van verschillende tools.
1. Screaming Frog
Screaming Frog wordt gebruikt om fouten in je website te achterhalen. De spider werkt hetzelfde als een Google bot en crawlt de pagina’s van je website. Je kan de tool gratis downloaden en gebruiken tot 500 pagina’s. Wil je meer pagina’s laten analyseren? Maak dan gebruik van de betaalde licentie.
2. PageSpeed Insights en light house
Ontdek welke snelheidsscore je website krijgt met PageSpeed Insights. De Google tool geeft verbeterpunten om je site sneller te maken. Je kan je SEO score eenvoudig verbeteren met deze verbeterpunten. Maak hier dus ook zeker gebruik van!
3. Mobile Friendly Test
Nog zo’n handige tool is de mobiel vriendelijkheidstest vanuit Google. Kom erachter of je site geschikt is voor mobiele apparaten. Een groot gedeelte van je websiteverkeer bezoekt je site namelijk via mobiel.