SEO teksten schrijven

SEO teksten schrijven als een pro, zo doe je dat!

Je schrijft al een tijd teksten voor jouw website/webshop. Je stopt er veel tijd in en de kwaliteit is goed of zelfs beter dan die van de concurrent. En toch wordt je niet gevonden in de Google resultaten.

Is dit probleem herkenbaar? Dan is het tijd om te beginnen met SEO teksten schrijven. SEO teksten zijn artikelen waarbij jij rekening houdt bij het zoekgedrag van de doelgroep.

Door jouw teksten SEO proof te maken worden jouw artikelen gevonden door de juiste mensen en krijg jij meer bezoekers op jouw website.

Zonde om teksten te schrijven als ze nooit worden gevonden, vind je ook niet? Daarom hebben wij een volledige gids gemaakt zodat jij SEO teksten kunt schrijven als een pro!

Ben je benieuwd naar andere SEO trends? Lees dan ons artikel over alle SEO trends in 2021.

SEO teksten schrijven in 16 stappen.

Een goede SEO tekst schrijven, dat wilt iedereen. Maar hoe pak je dit aan? Waar begin je? En waar moet je rekening mee houden? Hieronder hebben wij 16 stappen voor je op een rijtje gezet. Met deze stappen schrijf jij SEO tekst waar Google versteld van staat.

SEO teksten schrijven in 16 stappen

Stap 1: Doelgroep bepalen

Het bepalen van een doelgroep beïnvloedt de manier van schrijven. Het is daarom belangrijk om in kaart te brengen wie jouw doelgroep is voordat je aan de slag gaat met SEO teksten schrijven. Richt je hierbij op één persoon. Hierdoor wordt de tekst gericht en persoonlijk.

Om het nog eenvoudiger te maken zou je een persona kunnen creëren. Dit is de meest representatieve klant. Richt je tekst op deze persona en behaal de beste resultaten.

doelgroep bepalen voor SEO teksten

Stap 2: Doel van de pagina bepalen

Is het doel om iets te verkopen? Zorg dan dat de tekst makkelijk en snel te lezen is met gerichte overtuigingen. Is de tekst bedoeld om vragen te beantwoorden? Maak de vragen en antwoorden zo duidelijk mogelijk.

Naast SEO teksten schrijven is het belangrijk om zelf de tekst kritisch door te lezen. Websitebezoekers willen geen lange teksten lezen. Het is jouw taak om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Stap 3: Zoekwoordenonderzoek.

Schrijven van SEO teksten doe je zowel voor de lezer als voor de zoekmachine. Om een goede tekst voor de zoekmachine te schrijven moet je ook de juiste zoekwoorden gebruiken. Voer daarom een zoekwoordenonderzoek voordat je gaat schrijven.

Noteer voor jezelf het hoofd zoekwoorden en de sub zoekwoorden. Bepaal wat je belangrijkste zoekwoorden zijn. Denk hierbij ook aan synoniemen en gerelateerde zoekwoorden.

Bepaal voor jezelf of je voor longtail of short tail zoekwoorden gaat. Hiervoor zou je kunnen kijken naar het zoekvolume. Op de short tail zoekwoorden zit vaak veel meer volume, maar als de concurrentie erg groot en moeilijk is zijn long tail zoekwoorden toegankelijker.

Je zou wel minder zoekvolume krijgen, maar meer kans om hoger in Google te komen.

Stap 4: SEO titel

SEO titel is de titel dat wordt weergegeven in Google. Het is een optie om deze zelf toe te voegen.

Wij raden dit altijd aan, omdat je hiermee beter scoort in Google. Wat belangrijk is bij een SEO titel, is het gebruikmaken van het hoofd zoekwoord. Ook getallen of datums doen het goed. 

SEO titel voor seo tekst

Stap 5: Meta beschrijving

Meta description gaat samen met een SEO titel. Dit wordt dus weergeven in Google en is optioneel. Een pakkende metabeschrijving toevoegen is beter voor Google en voor de lezer.

In de meta beschrijving kun je namelijk in het kort vertellen waar de pagina over gaat. Als je de tekst ook nog eens aantrekkelijk maakt, kun je meer bezoekers trekken. 

meta description

Stap 6: Zoekmachinevriendelijk URL

Google (en andere zoekmachines) houden van eenvoudige URL’s. Zorg ervoor dat de URL precies verteld waar de tekst over gaat, met zo min mogelijk woorden.

Zorg er ook voor dat je URL ‘’schoon’’ is. Hiermee wordt bedoeld dat er niet een hele rits aan codering achter staat. 

Zoekmachinevriendelijk URL

Stap 7: Maak je titel aantrekkelijk

De titel op de pagina zelf kun je zo gek maken als je zelf wilt. Gebruikt getallen, jaartallen en tips. Woorden als gratis, info en ervaringen doen het ook goed. Wel is het belangrijk dat de titel overeenkomt met de tekst.

Al heb je een geweldige titel met gratis en info, maar de tekst gaat over hoe je erwtensoep kookt, verlaten de bezoekers alsnog je website.

Stap 8: Titel structuur

Google houdt van eenvoud, ook van structuur. Zorg ervoor dat er een structuur is in de titels van de tekst. De paginatitel wordt gezien als de H1, die kun je ook maar één keer gebruiken.

Alle titels daaronder worden een H2. Heb je subtitles? Gebruik H3 en daaronder H4 als het nodig is. 

Titel structuur seo tekst

Stap 9: Maak je tekst gebruiksvriendelijk 

Mensen op het internet houden niet van lezen, al helemaal niet van lange saaie teksten met kleine letters. Zorg daarom voor korte maar krachtige content, met genoeg witruimte ertussen.

Maak de paragrafen ook niet langer dan 3-5 zinnen. Verder doet media zoals afbeeldingen of een Youtube video het ook erg goed. Zowel voor de lezers als voor de zoekmachines.

Stap 10: Linkbuilding

Linkbuilding is ook een belangrijk onderdeel van SEO. Intern linken zou niet zo moeilijk moeten zijn. Heb je in je tekst onderdelen genoemd waar je al content over hebt? Linken!

Extern linken wordt wel wat moeilijker. Om een kwalitatieve externe link te plaatsen heb je wel wat connecties nodig. Neem bijvoorbeeld contact op een blogger of een website dat gerelateerde content maakt. (geen concurrent natuurlijk)

Stap 11: Afbeeldingen met ALT teksten

Iedereen houdt van afbeeldingen in een tekst. Dat maakt het lezen makkelijker en leuker. Dat geldt ook voor Google. Wel met ALT teksten. Dit zijn titel die je toevoegt aan de afbeelding. Gebruik hiervoor dan ook de zoekwoorden.

Stap 12: Mobielvriendelijke website

Zorg er voor dat de pagina responsive is. Wanneer je website dat niet is, wordt die niet getoond bij iemand die op zijn mobiel of tablet zoekt. Dat is erg zonde.

Stap 13: Website snelheid

De snelheid van de website is ook weer een erg belangrijk onderdeel voor zowel de lezers als Google. Niemand heeft zin om 30 seconden te wachten tot een pagina is geladen. Google ziet dit ook als een ‘’slechte’’ pagina.

De snelheid van de website hangt af van verschillende factoren. De grootte van de afbeeldingen, blokkerende JavaScripts en CS en caching bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat je dit bijhoudt en de snelheid van je website optimaliseert. 

Stap 14: Maak gebruik van SEO tools

Rankmath en Yoast SEO zijn handige plug-ins voor op een website. Met deze tools kun je de tekst eenvoudig optimaliseren. Deze tools weergeven of de SEO titel en meta beschrijving lang genoeg zijn en het zoekwoord gebruiken.

Ook geven zij tips over de lengte van de tekst, aantal afbeeldingen, interne en externe links en nog veel meer. Dit is een erg handige richtlijn om goede SEO teksten te schrijven.

Stap 15: Voeg een video toe

Video is rijke content en heeft hierdoor een positief effect op jouw ranking. Google zoekt altijd naar de pagina met de meest toegevoegde waarde voor zijn gebruikers en neemt video hierin mee.

Probeer zelf video’s te maken of zoek naar relevante video’s op YouTube die jij kunt gebruiken om jouw content nog meer waarde te geven.

Vergeet ook niet om video schema toe te voegen aan jouw pagina!

Stap 16: Content delen op Social Media

Heb je een artikel geschreven die helemaal SEO proof is? Goed gedaan! Deel je artikel op Social Media om zo meer bezoekers op die pagina te genereren. 

Met de tips hierboven kun je aan de slag met het schrijven van goede SEO teksten. Kom je er zelf toch niet uit of heb je meer informatie nodig? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op. 

Meest gestelde vragen over SEO teksten schrijven

Heb jij na het lezen van bovenstaande artikel nog vragen? Kijk dan of jouw vragen hieronder worden beantwoord.

Content is een belangrijk onderdeel van SEO. Voornamelijk kwalitatieve content met alle onderdelen van SEO erin verwerkt zal ervoor zorgen dat jouw website een hogere positie in Google krijgt. Zo heb je niet alleen een goed artikel geschreven die website bezoekers lezen, maar artikelen die meer bezoekers naar je website toe sturen.

De lengte van de tekst hangt af van het onderwerp waar je over schrijft. Een tip, kijk naar de eerste 3 resultaten op Google voor dat zoekwoord. Bekijk hoeveel woorden deze drie websites hebben en kijk of je het voor elkaar krijgt om meer woorden te schrijven dan deze concurrentie.

Er zijn een aantal tools die je kunnen helpen met het schrijven van SEO teksten. Rankmath en Semrush scannen de content en geven tips die nuttig zijn voor SEO.

Wil jij weten hoe je de perfecte SEO proof pagina maakt? Klik dan op de link.

Ja en nee. Als jij een pagina maakt op jouw website en er is een relevant zoekwoord die je kunt gebruiken is het zonde om het niet te doen. Door je pagina te optimaliseren voor dat zoekwoord kun je ook bezoekers krijgen met die pagina.

Maar als er geen relevant zoekwoord is voor die pagina, maar wel waarde heeft voor jouw bezoekers wil je de pagina uiteraard nog steeds plaatsen op jouw website. Den eraan, SEO is één van de manieren om meer leadds en/of verkopen te krijgen. Maar het blijft belangrijk om vooral veel waarde te bieden aan jouw bezoekers. Ook als je er op gebied van SEO weinig aan hebt.