Heb jij een webshop en wil je hier meer uithalen? Of lukt het maar niet om gevonden te worden voor relevante zoektermen? Dan is het tijd voor SEO webshop!
Dat vindbaarheid van groot belang is van jouw website wist je al, maar wist je ook dat de SEO voor een e-commerce bedrijf anders is dan algemene SEO? Door jouw website te optimaliseren voor jouw bezoekers en daardoor ook Google krijg je meer bezoekers en verkopen. En dat is wat je wilt toch?
Laten we snel beginnen want er is een hoop te doen….
Wat is webshop SEO?
Goed dat je aan de slag gaat met de SEO van jouw e-commerce bedrijf, maar voordat je begint moet je weten wat e-commerce SEO of webshop SEO is.
Webshop SEO is alles wat jij doet om jouw webshop beter te laten ranken binnen de zoekmachines zoals Google. Met het doel om meer bezoekers en betalende klanten binnen te krijgen. Zo kun jij jouw webshop laten groeien en omzet verhogen.
E-commerce SEO is specifiek voor webshops. Een webshop is een website waar je producten op kunt kopen en afrekenen. Heb jij geen webshop? Dan kun je het beste onze andere pagina lezen over SEO tips of als je een lokaal bedrijf hebt kun je kijk naar onze lokale SEO pagina.
Verschil SEO en webshop SEO
In de basis is er weinig verschil tussen SEO en webshop SEO. Toch zijn er een aantal verschillen waar jij rekening mee moet houden om de beste resultaten te behalen.
SEO gaat om een website beter vindbaar te maken en e-commerce gaat over de vindbaarheid van een webshop. E-commerce SEO wordt ook wel webshop SEO genoemd. Dit klinkt misschien niet als een groot verschil en toch zijn ze beiden van belang en moet je ze als aparte onderdelen zien. Maar waarom dan?
SEO voor webshops heeft andere prioriteiten dan SEO. Deze prioriteiten worden in een normale SEO campagne vaak overgeslagen of basaal naar gekeken.
Als jij een webshop hebt kunnen deze onderdelen juiste het verschil maken tussen de 1e en 20e plek. En dan loop je kostbare bezoekers mis. Daarom is het belangrijk dat je jezelf inleest in e-commerce SEO en niet alleen SEO.
Waarom SEO voor je webshop?
Maar waarom moet jij nu aan de slag met SEO voor je webshop? Een goede vraag met een duidelijk antwoord.
E-commerce SEO heeft verschillende voordelen, maar de belangrijkste is meer omzet. En dat is voor veel bedrijven een rede om aan de slag te gaan met deze vorm van SEO. Niet gek dat alle grote jongens zoals bol.com en Amazon.com hier veel geld en tijd aan uitbesteden.
Maar zoals ik al zei zijn er meer redenen om aan de slag te gaan met e-commerce SEO naast een hogere SEO. Hieronder hebben wij een lijst opgesteld met de belangrijkste redenen voor e-commerce SEO:
- De website rankt beter en wordt hierdoor vaker gezien in de resultaten. Dit zorgt voor een hogere naamsbekendheid en stijgt het directe verkeer ook.
- Je bent niet (alleen) afhankelijk van advertenties.
- SEO is een duurzame strategie. Het kost veel tijd, maar als je eenmaal goed rankt blijf je hier de resultaten van zien. Ook als je even niets meer doet.
- Er komen steeds meer SEO webshops en hierdoor stijgt de concurrentie. Het wordt moeilijker om hoog te ranken binnen de zoekmachines. Met SEO kun jij ook met de grotere bedrijven blijven concurreren en kun zijn er nog steeds grootse resultaten worden behaald.
- Door jouw website te optimaliseren wordt je vindbaarheid niet alleen beter, maar ook de gebruikersvriendelijkheid op jouw site. Dat zal tot meer conversies leiden.
Zo… Als je nu nog niet overtuigd bent van de voordelen van e-commerce SEO dan raden we je aan om de voordelen nog eens te lezen.
Oké dat is misschien een beetje flauw, maar een webshop die niet meer omzet, naamsbekendheid en/of gebruiksvriendelijkheid zoekt heb ik nog niet ontmoet.
Waar bestaat webshop SEO uit?
Net zoals SEO bestaat e-commerce SEO uit drie onderdelen: techniek, content en autoriteit. Deze worden de drie pijlers van SEO genoemd. Als jij jouw webshop op #1 wilt krijgen in de Googleresultaten ga je altijd aan de slag met deze drie onderdelen.
En nu hoor ik je al denken. Is het genoeg als ik met één of twee van deze onderdelen aan de slag ga? En het antwoord is nee..
Op de webshop markt met giga bedrijven als concurrenten ga je het niet voor elkaar krijgen om hoog te ranken als één van deze onderdelen niet op orde is. Hieronder lees jij hoe je dat kunt doen.
Webshop beter vindbaar maken: e-commerce SEO checklist
Zo… dan is het nu tijd voor het onderdeel waarom jij deze pagina hebt bezocht. De e-commerce SEO checklist. Als jij deze checklist hebt doorgelopen voor jouw website garandeer ik jouw dat je webshop beter vindbaar wordt.
Let wel op! Ga niet zomaar overal aan sleutelen. De techniek van de website is een complex onderdeel en je moet het hier alleen iets aan veranderen als je weet wat je doet.
Laten we dan maar aan de slag gaan?
Stap 1. Techniek op orde
De techniek van de website is aan de achterkant van jouw site. Jouw website bestaat uit codes en Google kan alleen jouw website bekijken met deze codes. Deze codes hebben invloed op jouw website en niet altijd zichtbaar. Het is belangrijk dat jouw techniek op orde is, anders kan je moeilijk of helemaal niet zichtbaar worden.
Website snelheid optimaliseren
De snelheid van jouw website is een belangrijk onderdeel van de ranking factors van Google, en deze SEO trend wordt alleen maar groter. Niet gek, want hoe vervelend is een trage website?
Een trage website zorgt voor frustratie bij de bezoeker en deze frustratie wil Google zo veel mogelijk voorkomen. Daarom wordt je lager geplaatst in de rankings met een trage website en dit kan jou veel conversie kosten.
Door jouw website snelheid te optimaliseren zul je hoger ranken en wordt de website gebruiksvriendelijker. De moeite waard dus.
Maar hoe maak je een website sneller? Elke website is anders opgebouwd en daarom is de oplossing voor elke site anders. Wel zijn er een aantal basis elementen die jij moet implementeren in jouw website.
- Zorg voor een goede caching op de website.
- Verklein afbeeldingen
- Laad video’s niet lokaal
- Gebruik geen zware thema’s
Wil jij weten wat er mis gaat op jouw website en welke score Google jouw website nu geeft? Ga dan nar lighthouse en controleer dit gratis.
Responsieve website check
Je hebt vast wel eens gehoord van mobile first. Dit is een update die in 2019 in is gegaan. Mobile first betekend dat Google is overgestapt van eerst de desktop beoordelen naar eerst de mobiele versie beoordelen.
Jouw mobiele website moet dus net zo goed werken als jouw desktop versie om goed te kunnen ranken. Dit wordt een responsieve website genoemd. Wil jij weten of jouw website nu mobielvriendelijk is? Doe dan de mobielvriendelijke test van Google.
Plaats dus al jouw content op beide versies en controleer je site regelmatig.
404 pagina’s vinden en oplossen
Sorry we hebben deze pagina niet gevonden…
Zoiets ben je vast vaker tegengekomen op een website. Deze pagina’s hebben een 404 code gekregen, omdat deze pagina’s niet gevonden kunnen worden. Deze pagina’s wil je zoveel mogelijk voorkomen en anders oplossen.
En dat doe je om twee redenen:
- Het zorgt voor frustratie bij de bezoekers
- Google ziet dit als een fout en dat zie je in jouw posities
Maar hoe los je deze 404 pagina’s dan op? Dat doe je door deze pagina’s een 301 redirect te geven. Je vertelt aan Google dat de eerste pagina niet meer bestaat of niet meer relevant is en dat je mensen door wilt sturen naar een nieuwe pagina.
Zorg dat de pagina waar je de bezoeker naar stuur relevant is tegenover de oude pagina. En verwijder de oude pagina’s!
Maar voorkomen is beter dan oplossen. Een 404 pagina kun je vinden door gebruik te maken van een tool zoals screamingfrog. Als je weet welke pagina’s deze statuscode krijgt en vanaf waar deze pagina wordt gelinkt kun je de linkjes aanpassen. Je verwijdert de oude link en plaats er een nieuwe die wel werkt. Zo hoef je niet altijd een 301 redirect te gebruiken.
Correcte URL’s instellen
Een URL ken je wel. Maar wist je ook dat een URL invloed heeft op jouw positie? De URL moet relevant zijn en zo kort en schoon mogelijk. Het is belangrijk dat deze URL’s goed worden ingesteld. Dit kun je vaak in de instellingen regelen.
De URL is onderdeel van de on-page SEO, maar omdat je dit vaak algemeen instelt wordt hij meegenomen in de techniek.
Een URL opbouw voor e-commerce bedrijven is vaak hetzelfde: domein+categorie(+sub-categorie)+productnaam
Stel je voor je hebt een webshop waar je shirts verkoopt. De URL van de homepage is als volgt: https//www.t-shirtskopenonline.nl
Als je dan op een categorie klikt wil je deze categorie ook in de URL plaatsen.
Bijvoorbeeld: https//www.t-shirtskopenonline.nl/mannen-shirts
Nu is iemand opzoek naar mannen shirts in het blauw, ook dat zie je terug in de URL.
Bijvoorbeeld: https//www.t-shirtskopenonline.nl/mannen-shirts/blauw
En als deze bezoeker klikt op één van jouw producten wil je dit uiteraard ook terugzien.
Bijvoorbeeld: https//www.t-shirtskopenonline.nl/mannen-shirts/blauw/longsleeve
Dat is een duidelijke, logische en schone URL. En dat is wat je wilt voor elke pagina. Wat je dus niet wilt is een URL die nietszeggende cijfers bevat of vreemde woorden. Toch zie je dit vaak gebeuren bij e-commerce bedrijven.
Duplicate content problemen oplossen
Duplicate content of dubbele content is een probleem. Google wil alleen unieke content vinden op jouw website. Anders riskeer je dat jouw pagina’s tegen elkaar gaan concurreren. En dat is negatief voor jouw positie.
En dan hoor ik mensen vaak zeggen ”maar ik heb altijd unieke teksten geschreven voor elk product”. En als dat klopt is dat heel fijn. Maar er zijn meerdere redenen voor dubbele content dan alleen de tekst die jij hebt geschreven. En dat komt vooral veel voor bij e-commerce bedrijven.
Wanneer jij producten aanmaakt die onder meerdere categorieën vallen worden er URL’s aangemaakt voor iedere categorie. Hierdoor heb je meerdere pagina’s met hetzelfde product en dezelfde content, alleen de URL van de pagina is anders.
Hoe vind je deze duplicate content? Dat is een goede vraag. Je kunt dubbele content op verschillende manieren vinden, je hebt gratis tools zoals siteliner, maar ook betaalde tools zoals Ahrefs (ook voor zoekwoordonderzoek). Hieronder zie je een voorbeeld van Ahrefs.
Je ziet hier balken met rood en groen. Deze groenen balken zijn voor nu niet van belang. De rode balken geven aan dat er dubbele content is gevonden. Deze pagina’s wil je openen en naast elkaar houden. Is het dezelfde pagina of is alleen de tekst hetzelfde? Zijn beide pagina’s van belang of is er één niet nodig?
Als je weet welke pagina’s dubbele content hebben kun je dit gaan oplossen. Pagina’s met alleen dezelfde tekst kun je opnieuw schrijven. Als er twee pagina’s zijn die niet allebei bestaansrecht hebben kun je er één verwijderen en een 301 verwijzing geven naar de andere pagina.
Maar het kan ook zo zijn dat beide pagina’s belangrijk zijn, maar wel hetzelfde. Wat doe je dan? Dan ga je aan de slag met een canonical tag of no-index. Een canonical tag gebruik je om aan Google door te geven dat deze pagina’s veel op elkaar lijken en dat er maar één hoeft worden bekeken. Zo wordt de pagina ook niet gecrawld.
Wat ook mogelijk is, is een noindex tag te geven aan de pagina. Dan wordt de pagina wel gecrawld, maar niet getoond in de Google resultaten.
Vind diep liggende pagina’s
Jouw pagina’s moeten zo makkelijk mogelijk gevonden worden. Vooral jouw categorie en product pagina’s. Daarom is het de algemene regel dat elke pagina niet verder dan 3 klikken weg zit.
Bijvoorbeeld: homepage > categorie > sub-categorie > Producten
Een goede regel vooral voor kleinere webshops, maar het is niet altijd mogelijk voor een grotere webshop. Als dat voor jou het geval is, zorg dan dat de belangrijkste pagina’s niet verder zitten dan die 3 klikken.
Vind en los kannibaliserende zoekwoorden op
Zoals ik al eerder aangaf is het belangrijk dat je unieke content hebt op elke pagina. Dit geld ook voor je zoekwoorden. De zoekwoorden die je kiest moeten voor elke pagina anders zijn. Anders ga je concurreren tegen je eigen pagina.
Kies dus altijd unieke zoekwoorden voor elke pagina. Als je nu pagina’s hebt die voor de zelfde zoekwoorden willen ranken moet je kiezen welke pagina belangrijker is. Je hoeft de pagina niet te verwijderen als deze ook van waarde is voor je bezoekers. Dan kun je de pagina die minder presteert een canonical tag geven.
Hoe de pagina’s presteren kun je zien in Google Search Console.
Dunne content pagina’s op no-index
Google beoordeeld jouw website door crawlers te sturen. Elke site heeft een crawl budget, dat betekent dat er zoveel pagina’s worden bekeken als je budget toelaat. Bij kleine websites is dit niet belangrijk en hoef je er geen zorgen over te maken. Bij een grote e-commerce site met duizenden pagina’s heeft dit crawl budget wel invloed.
Om te zorgen dat Google het crawl budget niet opmaakt aan onbelangrijke pagina’s gebruik je een no-index tag.
De pagina’s die weinig toevoegen aan jouw website op gebied van SEO kunnen op no-index worden gezet. Zo neemt Google ze niet mee in de beoordeling, maar kan jouw bezoeker de pagina nog steeds zien.
Doe dit bij pagina’s die dunne content hebben of weinig toevoegen. Pagina’s zoals over ons of contact kunnen wel blijven staan. Alleen pagina’s die alleen bedoelt zijn voor ter informatie aan de bezoeker en zonder organische waarde kunnen een no-index krijgen.
Stap 2. Zoekwoordonderzoek SEO webshop
Als de techniek op orde is kun je verder met het zoekwoordonderzoek. Dit is de basis van elke SEO campagne. Het zoekwoordonderzoek geeft jou inzicht in het zoekgedrag van de doelgroep.
1. Bepaal prioriteiten
Voordat je aan de slag gaat met het zoekwoordonderzoek moet je weten voor welke pagina’s jij een onderzoek gaat uitvoeren.
Het zoekwoordonderzoek kost veel tijd, omdat je voor elke pagina een zoekwoord moet vinden en hierop optimaliseren, en je kunt niet gelijk aan de slag met alle pagina’s. Daarom moet je prioriteiten stellen.
De belangrijkste pagina’s kun je op verschillende manieren bepalen. Je kunt focussen op de producten die het belangrijkste zijn voor jouw bedrijf. Producten waar je de meeste winst mee behaald bijvoorbeeld. Maar je kunt er ook voor kiezen om gaan voor de pagina’s die al worden gevonden. Dan behaal je het snelste resultaat.
Hoe jij ook kiest om de prioriteit pagina’s te bepalen het is belangrijk dat je dit doet. Noteer deze pagina’s ergens en hou bij wat je met deze pagina’s al hebt gedaan en wat de begin situatie is.
Denk goed na over welke pagina’s jij belangrijk vindt. Zijn de categorie pagina’s van grotere waarde of de individuele productpagina’s? Voor een bedrijf die t-shirts verkoopt zijn deze categorie pagina’s belangrijk. Iemand zoekt zelfde een specifieke naam van een t-shirt op jouw site. Maar er wordt regelmatig gezocht op bijvoorbeeld mannen t-shirts.
2. Vind brede zoekwoorden + concurrentie
Als het duidelijk is voor welke pagina’s jij zoekwoorden nodig hebt is het tijd om een zoekwoordonderzoek te starten. Je begint altijd met het intypen van een breed zoekwoord zoals t-shirts.
Tip: Gebruik een betaalde zoekwoordonderzoek tool zoals Ahrefs of SEMrush
Je zult zien dat deze zoekwoorden veel zoekvolume hebben, maar dat de concurrentie hier ook groot zal zijn. Als kleine speler ga je hier niet tussen komen. Kijk welke zoekwoorden er worden getoond en waar je iets aan hebt.
Misschien zijn de zoekwoorden nu nog te groot om te concurreren, maar in de toekomst kan dat anders worden. Daarbij gebruik je de brede zoekwoorden om specifiekere zoekwoorden te vinden. Dat lees je hieronder.
3. Vind specifieke zoekwoorden + concurrentie
Nu ga je op zoek naar de wat kleiner zoekwoorden met lagere concurrentie en hogere zoekintentie. Het zoekvolume zal lager zijn, maar omdat de zoekintentie dichter bij de conversie zit maakt dat niet uit.
Kijk op zoek naar zoekwoorden zoals t-shirt dames of zwart t-shirt. Je zult zien dat je sneller resultaat behaald met deze zoekwoorden. Focus dus eerst op de wat specifiekere zoekwoorden voordat je voor de brede zoekwoorden gaat, waar je lang moet wachten op resultaat.
4. Vind sub-zoekwoorden en longtail zoekwoorden
Als je jouw hoofdzoekwoorden hebt gevonden voor de pagina ga je op zoek naar sub-zoekwoorden en longtail zoekwoorden om je pagina sterker te maken.
Sub-zoekwoorden zijn zoekwoorden die dicht bij het hoofdzoekwoord staan, maar geen eigen pagina nodig hebben. Bijvoorbeeld: het hoofdzoekwoord is dames t-shirt en je sub-zoekwoord is dames t-shirt kopen. Een sub-zoekwoord kan ook een longtail zoekwoord zijn. Dat zijn zoekwoorden die langer zijn en nog specifieker, zoals dames t-shirt kopen in Den Bosch.
Door deze zoekwoorden ook te gebruiken rank je op meerdere zoekwoorden met één pagina en zal de tekst natuurlijker overkomen.
5. Analyseer zoekintentie
Deze stap doe je niet aan het einde van je zoekwoordonderzoek maar bij elke stap opnieuw. Je gaat kijken naar de zoekintentie van de doelgroep bij de zoekwoorden die je vindt.
Als je een goed zoekwoord hebt gevonden die relevant is voor jouw pagina, maar niet aansluit bij de zoekintentie wordt het moeilijk of zelfs onmogelijk om goed te ranken voor die zoekwoorden.
De zoekintentie is de achterliggende reden waarom iemand een zoekterm in Google intypt. Vooral bij brede zoektermen kan dit anders zijn dan je in eerste stantie dacht.Als iemand t-shirt intypt kan de intentie verschillen. De een wil een t-shirt kopen en de ander wil een t-shirt laten bedrukken.
Je controleert deze zoekintentie heel makkelijk in Google. Je typt jouw zoekwoorden in, in de zoekmachine en kijk welke pagina’s bovenaan in de organische resultaten staan. Zijn het product pagina’s of categorie pagina’s? En wat staat er op deze pagina’s.
Als het heel verschillende soort pagina’s zijn kun je kiezen wat je doet. Vaak zijn er echter veel verschillende soort pagina’s en kun je dat beter aanhouden. Als de zoekintentie niet aansluit bij de producten of categorieën die je aanbiedt moet je zoeken naar een andere zoekwoord.
Stap 3. Optimaliseer huidige pagina’s
Ben je klaar met het zoekwoordonderzoek? Heb je echt alle stappen doorlopen?
Nou dan is het tijd om te gaan optimaliseren. Of als je nog geen pagina’s hebt om te gaan creëren. Voor beide moet je onderstaande stappen volgen.
1. Titels (H1) voor een goed begin
De titel of ook wel de H1 van de pagina is een belangrijk onderdeel van jouw on-page SEO. Zorg dat het hoofdzoekwoord dat je hebt gekozen hier altijd in wordt vernoemd. En hoe eerder dat gebeurd hoe beter. Zorg wel dat de titel goed leesbaar is en natuurlijk overkomt. Denk eraan, SEO is niet het enige waar je aan moet werken.
3. Koppen (H2-H4)
Met een juiste structuur op de pagina geef je aan wat de prioriteiten zijn. Daarbij maken koppen jouw tekst makkelijker leesbaar.
Elke pagina heeft één H1, dat is de titel. Er staan geen koppen boven deze H1. Na een H1 komt er altijd een H2 dit is een paragraaf. Na een H2 kan er nogmaals een H2 staan of een H3 dat is een sub-paragraaf. Op de meeste pagina’s ga je niet verder dan een H3 of H4.
2. Content, content en nog eens content
Zonder content begrijpt Google niet wat er op jouw pagina staat. Daarom moet er altijd content worden geplaatst. Relevante content met meerwaarde en de juiste zoekwoorden. Deze teksten worden ook wel SEO teksten genoemd.
Beschrijf het product of de categorieën en geef belangrijke informatie. Een FAQ sectie kan een makkelijke manier zijn om meer content te plaatsen zonder dat de pagina te lang wordt.
Kijk wat de concurrenten doen als inspiratie voor de onderwerpen en het aantal woorden dat je nodig hebt om goed te ranken.
3. Juiste metadata kiezen
De metadata bestaat uit de metatitel en een metadescription. Vooral de metatitel is van groot belang voor jouw on-page SEO. In deze metatitel plaats je jouw hoofdzoekwoord en overtuig je mensen om op jouw link te klikken in de resultaten. In de meta desciption ga je verder met overtuigen.
Elke metadata moet uniek zijn en relevant voor die specifieke pagina. Beloof niks dat je niet waar kunt maken. Het is fijn als mensen klikken op je pagina, maar als ze daarna gelijk weggaan wordt je bouncerate steeds groter. Dit heeft een negatieve impact op jouw positie.
4. Duidelijke interne linkstructuur
Interne linkbuilding is een manier om jouw bezoekers door te sturen naar andere relevante pagina’s op jouw website. Zo hou je bezoekers op je website en wordt de kans groter dat ze overgaan tot aankoop.
Plaats links van en naar alle pagina’s, want ook Google gebruikt deze linkjes om zich te verplaatsen op jouw website. Een pagina zonder link zal niet of moeilijk worden gevonden. En dan wordt hij ook niet gevonden in de resultaten. Belangrijkere pagina’s krijgen meer linkjes.
Kies een relevante anchor tekst, bijvoorbeeld het hoofdzoekwoord of sub-zoekwoord van de pagina waar je naartoe linkt. Gebruik geen woorden zoals hier of lees meer.
5. Media toevoegen en optimaliseren
Plaats verschillende media op de pagina zoals afbeeldingen en video’s. Zo wordt je content rijker. De bezoekers blijven langer op de pagina en de pagina is beter leesbaar.
Verklein de afbeeldingen zodat ze niet te zwaar zijn. Zo voorkom je dat de website zwaarder wordt. Naast dat je de afbeeldingen verkleind is het belangrijk om een alt text te plaatsen achter de afbeelding.
De alt text is de alternatieve tekst die Google gebruikt om jouw afbeelding te begrijpen. Zorg dat elke afbeelding een unieke alt text krijgt en maak gebruik van je (sub)-zoekwoorden. En beschrijf waar jouw afbeelding overgaat.
6. Schema markup
De schema markup is een stukje code waar je mee kunt communiceren met Google. Het is een taal die de zoekmachine goed begrijpt. Er zijn verchillende schema markups die je kunt gebruiken op jouw e-commerce site. De belangrijkste markups zijn: product, review, page, breadcrumbs, contact en about.
Door een schema markup toe tevoegen worden jouw stukjes in de Google resultaten groter en opvallender. Zeg nu zelf. Als je keuze hebt tussen de eerste of de tweede optie dan ga je toch voor optie 2?
En toch wordt dit onderdeel vaak vergeten. Zonde, want jouw click through rate zal zeker stijgen met deze toevoegingen.
Stap 4. Backlinks voor een hogere autoriteit
De autoriteit is de laatste pijler van e-commerce SEO. De autoriteit van een website begint altijd bij 0 en gaat tot de 100. Hoe hoger de autoriteit hoe makkelijker het wordt om te ranken voor belangrijke zoektermen. Voor e-commerce kan elke punt een positie schelen.
Deze autoriteit verhoog je door backlinks te plaatsen. Backlinks zijn linkjes die worden geplaatst op een andere website naar jouw site. Zo toon je aan Google dat jij een autoriteit bent en dat andere sites jou als bron gebruiken.
Backlinks krijgen is nog niet zo makkelijk. Een site wil niet zomaar een linkje plaatsen en vaak is het niet gratis. Toch zijn er verschillende manieren om links te krijgen. De linkbuilding wordt echter vaak uitbesteed, omdat het veel tijd kost vooral als je geen link netwerk hebt.
Krijg een link van producenten
Vaak hebben producten een pagina met waar hun spullen te koop zijn. Heb jij producten voor jouw producten? Kijk dan of ze een pagina hebben waar ze deze informatie delen en vraag of ze ook een linkje naar jouw site willen plaatsen. Vaak willen ze dat wel doen.
Krijg inspiratie van de concurrentie
Kijk ook eens naar de links van de concurrenten. Als zij een link wilde geven aan jouw concurrent is de kans groot dat ze ook een link willen plaatsen naar jouw site. Zorg wel dat de links van een site komen met een hoge of gemiddelde domeinrating en dat ze bezoekers hebben.
Schrijf blogberichten
Productpagina’s zijn moeilijk bij linkbuilding. Daarom kan het interessant zijn om een aantal blogartiklen te schrijven. Het onderwerp moet wel relevant zijn voor jouw bezoekers en meerwaarde bieden.
Een blog met veel meerwaarde zal ook makkelijk als bron worden gebruikt of gedeeld. Zo bouw je op natuurlijke wijze een linkprofiel.
Het is ook een optie om gastblogs te schrijven met een linkje naar je eigen site. Dit kost veel moeite, maar je kunt er wel betere links aan overhouden.
De alternatieve taal
Zoek ook eens naar een pagina met hetzelfde onderwerp in een andere taal. Je kunt de site benaderen en aangeven dat je een vergelijkbaar artikel hebt geschreven in een andere taal en of ze misschien een link plaatsen naar jouw artikel. Zo kunnen ze meerwaarde bieden voor hun bezoekers met een andere moedertaal.
Gebroken links oplossen
Gebroken links is een simpele manier om je linkprofiel weer op orde te krijgen. Gebroken links zijn links naar een pagina die niet meer bestaat. Je kunt deze links opzoeken met verschillende tools. Daarna kun je de site benaderen en aangeven dat de link niet meer werkt. Zorg dat je een vergelijkbare pagina hebt die ze nu kunnen plaatsen.
Vaak is dit geen probleem. De eigenaar van de website heeft zelf ook weinig baat bij een link die niet werkt.
Mentions vinden en benaderen
De laatste techniek die ik wil bespreken is het vinden van mentions. Een mention is wanneer een website jouw sitenaam benoemd en geen link heeft geplaatst. Je kunt deze bedrijven benaderen en vragen of ze een link willen toevoegen. Meestal is dat geen probleem.
E-commerce SEO uitbesteden of zelf doen?
Zoals je hebt gelezen komt er veel kijken bij e-commerce SEO. Niet gek dat dit vaak wordt uitbesteed aan een SEO bureau. Je kunt ook zelf aan de slag met e-commerce SEO. Maar wat is voor jou dan de beste optie? Hieronder leg ik uit wat de voor en nadelen zijn van e-commerce SEO uitbesteden.
Voordelen e-commerce SEO uitbesteden
Nadelen e-commerce SEO uitbesteden
E-commerce SEO bij Dok Online
En dan nu het salespraatje, je zag het misschien al aankomen. Maar maak je geen zorgen we kunnen er kort over zijn. Dok Online is een e-commerce SEO expert die grote en kleine bedrijven door heel Nederland helpt alles te halen uit de webshop.
Bij ons staat transparantie en duidelijkheid voorop. Alles wordt gedeeld en met duidelijke video’s uitgelegd. Door onze jarenlange ervaring en passie voor het vak realiseren we de beste resultaten.
Wil jij weten wat wij voor jou kunnen doen? Neem dan vrijblijvend contact op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden. Klik op onderstaande knop.