Trust Flow, je hebt er misschien wel eens van gehoord of misschien zegt het je wel helemaal niets. Tipje van de sluier: Het heeft te maken met de betrouwbaarheid van je site. Hier leggen we uit hoe het zit en waarom het zo belangrijk is.

Wat is Trust Flow?

Trust Flow (of Majestic Trust Flow) is een cijfer tussen 0 en 100 dat de betrouwbaarheid van je website aangeeft. De score wordt opgebouwd aan de hand van de kwaliteit van de inkomende links. Hoe hoger die is, des te beter voor je Trust Flow.

Als een site met een hoge autoriteit naar je linkt zal je Trust Flow omhoog gaan, maar een grote hoeveelheid vage verwijzende domeinen kan wijzen op spam of misbruik. Dit kan in je nadeel werken.

Trust Flow is ontwikkeld door Majestic en is samen met Citation Flow (het aantal backlinks) onderdeel van de Majestic Flow Metrics. Majestic is een toonaangevend SEO-bedrijf en beheert onder andere een gigantische database met geïndexeerde informatie over backlinks en een aantal veelgebruikte-SEO tools. Oorspronkelijk keken online marketeers en SEO consultants vooral naar PageRank van Google, maar sinds Google geen updates meer doet aan het PageRank algoritme hebben de Majestic Flow Metrics die rol voor een groot deel overgenomen.

Twee begrippen die verband houden met Trust Flow zijn Trust Flow Ratio en Topical Trust Flow.

Trust Flow Ratio

Trust Flow Ratio is de verhouding tussen Trust Flow en Citation Flow. Als je die met elkaar vergelijkt krijg je een goed inzicht in hoeverre je site als betrouwbaar wordt gezien. Een goede strategie voor het verbeteren van je SEO begint dan ook met het in kaart brengen van de Trust Flow ratio.

Een score die ergens tussen 0.5 en 1 ligt wordt beschouwd als optimaal. Dat betekent dat er een goede balans is tussen de kwaliteit en kwantiteit van de backlinks.

De Trust Ratio berekenen doe je door je Trust Flow score te delen door de Citation Flow.

Trust Flow / Citation Flow = Trust Flow Ratio

Stel een website scoort 40 op Citation Flow en heeft een Trust Flow van 20.

20 / 40 = 0.5

Als een site een hele hoge Citation Flow heeft, maar een lage Trust Flow kan dat een aanwijzing zijn dat een grote hoeveelheid inkomende links van lage kwaliteit naar je website verwijzen. Dat zie je terug in de verhouding. Die gaat meteen flink omlaag.

Een andere website heeft bijvoorbeeld een Citation Flow van 80 en dezelfde Trust Flow van 20.

20 / 80 = 0.25

Topical Trust Flow

Topical Trust Flow is een score die aangeeft hoe betrouwbaar en invloedrijk een site is binnen een bepaalde niche. Topical Trust Flow gaat er vanuit dat bepaalde sites relevanter zijn dan andere rondom bepaalde onderwerpen.

Zo is het niet logisch dat je op onze site komt om het laatste politieke nieuws te lezen en andersom ga je niet naar nu.nl voor informatie over SEO en online marketing.

Topical Trust Flow verbetert naarmate de site die naar je linkt zelf ook weer veel backlinks heeft van sites met een hoge relevantie. Om dat te bepalen gebruikt Majestic zogenaamde ‘seed sites’, een groep handmatig verzamelde sites waarvan de kwaliteit en relevantie in orde is. Hoe nauwer verwant de links zijn aan een site uit die lijst, des te hogere scores dat oplevert.

Waarom is een hoge trust flow belangrijk?

Trust Flow is om meerdere redenen belangrijk.

Betrouwbaarheid is alles
Naast dat een betrouwbare bron van informatie zijn voor (potentiële) klanten en je doelgroep belangrijk is, is betrouwbaarheid een van pijlers waarop het algoritme van Google de volgorde van de zoekresultaten baseert. Iets om over na te denken: Als mensen je site al niet vertrouwen, waarom zou Google dat dan wel doen?

Meer inzicht
Via Trust Flow en Citation Flow krijg je inzicht in de kwaliteit en betrouwbaarheid van je site. Het levert niet alleen informatie op over je eigen site, maar je kunt ook onderzoeken hoe je concurrenten het doen en zien waar de meest betrouwbare (en dus waardevolste) links vandaan komen.

Hogere ranking
Trust Flow is geen directe rankingfactor, maar is wel een aanwijzing voor Google en andere zoekmachines dat de content op jouw site relevant is. Een hogere Trust Flow betekent dat je een hoog aantal kwalitatieve backlinks hebt wat je een hogere positie in de zoekresultaten kan opleveren omdat Google geneigd is sites met een hogere betrouwbaarheidsfactor en autoriteit te belonen met betere posities.

Trust flow meten

Hoe je erachter komt wat precies de Trust Flow van jouw website is? Met de tools van Majestic, de bedenker van de Trust Flow en Citation Flow, kun je in één oogopslag checken hoe het zit met de prestaties van je website, ook kun je er bijvoorbeeld inzicht krijgen in je linkprofiel en wat voor backlinks je zoal hebt.

Hoe krijg ik een hogere trust flow?

Hieronder vind je aantal tips waarmee de trust flow van een website verbeterd kan worden

Kwalitatieve backlinks verzamelen
Kwalitatieve backlinks zijn links van sites die zelf ook een hoge Trust Flow hebben. Bijvoorbeeld nieuwssites of grote blogs. Door vooral inkomende links te verzamelen van sites met een hoge relevantie binnen jouw niche gaat ook de Topical Trust Flow score omhoog.

Kwaliteit gaat boven kwantiteit
Onthoud: Als het gaat om Trust Flow wint kwaliteit altijd van kwantiteit. In andere woorden: meer backlinks is niet altijd beter. Meer kwaliteit wel, maar alleen zoveel mogelijk links verzamelen is niet voldoende.

Lage kwaliteit backlinks verminderen
Zorgen dat er minder backlinks van lage kwaliteit naar je linken is een andere manier om de Trust Flow op te krikken. Via Google Search Console kun je spamlinks of andere links van lage kwaliteit waarvan je niet wilt dat ze de Trust Flow beïnvloeden, afwijzen.

Interne linkstructuur optimaliseren
Veel mensen weten niet dat Majestic ook interne links gebruikt om de Trust Flow te berekenen. Hoewel interne links niet allesbepalend zijn, is linken naar andere pagina’s binnen je website een eenvoudige manier om de Trust Flow te verbeteren. Zo kan een sterke homepage met een hoge Trust Flow invloed hebben op de pagina’s waarnaar gelinkt wordt.