Trust Flow is een indicator voor de betrouwbaarheid van je website, gebaseerd op de kwaliteit van inkomende links. In dit artikel lees je wat Trust Flow precies meet, waarom het van invloed is op je SEO én hoe je de score kunt verbeteren.

Wat is Trust Flow?

Trust Flow (of Majestic Trust Flow) is een cijfer tussen 0 en 100 dat de betrouwbaarheid van je website aangeeft. De score wordt opgebouwd aan de hand van de kwaliteit van de inkomende links. Hoe hoger die is, des te beter voor je Trust Flow.

Krijg je links van betrouwbare en autoritaire websites, dan stijgt je Trust Flow. Maar als je veel verwijzende domeinen hebt van lage kwaliteit of verdachte websites, dan kan dat juist een teken zijn van spam of onnatuurlijke linkopbouw – en dat werkt in je nadeel.

Trust Flow is ontwikkeld door Majestic en is samen met Citation Flow (het aantal backlinks) onderdeel van de Majestic Flow Metrics. Majestic is een toonaangevend SEO-bedrijf en beheert onder andere een gigantische database met geïndexeerde informatie over backlinks en een aantal veelgebruikte-SEO tools. Oorspronkelijk keken online marketeers en SEO consultants vooral naar PageRank van Google, maar sinds Google geen updates meer doet aan het PageRank algoritme hebben de Majestic Flow Metrics die rol voor een groot deel overgenomen.

Twee begrippen die verband houden met Trust Flow zijn Trust Flow Ratio en Topical Trust Flow.

Trust Flow Ratio

Trust Flow Ratio is de verhouding tussen Trust Flow en Citation Flow. Als je die met elkaar vergelijkt krijg je een goed inzicht in hoeverre je site als betrouwbaar wordt gezien. Een goede strategie voor het verbeteren van je SEO begint dan ook met het in kaart brengen van de Trust Flow ratio.

Een score die tussen 0.5 en 1 ligt, wordt beschouwd als optimaal. Dat betekent dat er een goede balans is tussen de kwaliteit en kwantiteit van de backlinks.

De Trust Ratio berekenen doe je door je Trust Flow score te delen door de Citation Flow.

Trust Flow / Citation Flow = Trust Flow Ratio

Stel een website scoort 40 op Citation Flow en heeft een Trust Flow van 20.

20 / 40 = 0.5

Als een site een hele hoge Citation Flow heeft, maar een lage Trust Flow kan dat een aanwijzing zijn dat een grote hoeveelheid inkomende links van lage kwaliteit naar je website verwijzen. Dat zie je terug in de verhouding. Die gaat meteen flink omlaag.

Een andere website heeft bijvoorbeeld een Citation Flow van 80 en dezelfde Trust Flow van 20.

20 / 80 = 0.25

Topical Trust Flow

Topical Trust Flow is een score die aangeeft hoe betrouwbaar en invloedrijk een site is binnen een bepaalde niche. Topical Trust Flow gaat ervan uit dat bepaalde sites relevanter zijn dan andere rondom bepaalde onderwerpen.

Zo is het niet logisch dat je op onze site komt om het laatste politieke nieuws te lezen en andersom ga je niet naar nu.nl voor informatie over SEO en online marketing.

Topical Trust Flow verbetert naarmate de site die naar je linkt zelf ook weer veel backlinks heeft van sites met een hoge relevantie. Om dat te bepalen gebruikt Majestic zogenaamde ‘seed sites’, een groep handmatig verzamelde sites waarvan de kwaliteit en relevantie in orde is. Hoe nauwer verwant de links zijn aan een site uit die lijst, des te hogere scores dat oplevert.

Waarom is een hoge trust flow belangrijk?

Een hoge Trust Flow is belangrijk omdat het iets zegt over de betrouwbaarheid van je website, inzicht geeft in je linkprofiel en indirect bijdraagt aan een betere positie in de zoekresultaten. Hieronder lichten we deze drie redenen toe:

Betrouwbaarheid

Een betrouwbare website is essentieel voor het vertrouwen van je bezoekers. Daarnaast is betrouwbaarheid ook een belangrijke factor in het algoritme van Google. Dat bepaalt op basis van onder andere autoriteit en betrouwbaarheid welke pagina’s bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Denk daarom goed na: als bezoekers je site al niet vertrouwen, waarom zou Google dat dan wel doen?

Meer inzicht in je linkprofiel

Via Trust Flow en Citation Flow krijg je inzicht in de kwaliteit en betrouwbaarheid van je site. Het levert niet alleen informatie op over je eigen site, maar je kunt ook onderzoeken hoe je concurrenten het doen en zien waar de meest betrouwbare (en dus waardevolste) links vandaan komen.

Hogere ranking

Trust Flow is geen officiële rankingfactor, maar wel een sterke indicatie van relevantie en autoriteit. Websites met een hoge Trust Flow hebben doorgaans meer kwalitatieve backlinks. Dit verhoogt de kans dat Google jouw site als waardevol beschouwt en beloont met een hogere positie in de zoekresultaten.

Trust flow meten

Check je Trust Flow met de tools van Majestic, de ontwikkelaar van Trust Flow en Citation Flow. Je krijgt direct inzicht in de prestaties van je website. Daarnaast zie je hoe je linkprofiel eruitziet en welke backlinks naar jouw site verwijzen.

Hoe krijg ik een hogere trust flow?

Je krijg je een hogere Trust Flow door kwalitatieve backlinks te verzamelen, lage kwaliteit links te verminderen, je interne linkstructuur te verbeteren en altijd prioriteit te geven aan kwaliteit boven kwantiteit. Hieronder lichten we deze strategieën verder toe:

Kwalitatieve backlinks verzamelen

Verzamel backlinks van websites die zelf een hoge Trust Flow hebben, zoals gerenommeerde nieuwssites of autoritatieve blogs. Kies bij voorkeur voor sites die inhoudelijk passen bij jouw niche. Zo stijgt niet alleen je algemene Trust Flow, maar ook je Topical Trust Flow.

Kwaliteit gaat boven kwantiteit

Focus op waardevolle links in plaats van zoveel mogelijk links. Een kleiner aantal backlinks van hoge kwaliteit levert meer op dan een groot aantal irrelevante of zwakke links.

Lage kwaliteit backlinks verminderen

Gebruik Google Search Console om spamlinks of backlinks van lage kwaliteit te identificeren. Met de Disavow Tool kun je deze afwijzen, zodat ze je Trust Flow niet negatief beïnvloeden.

Interne linkstructuur optimaliseren

Ook interne links tellen mee bij het bepalen van de Trust Flow. Zorg daarom dat sterke pagina’s, zoals je homepage, strategisch linken naar andere belangrijke pagina’s op je site. Een logische, goed gestructureerde interne linkopbouw versterkt de waardeverspreiding binnen je domein.