Je hebt een mooie website met sterke content en het is belangrijk dat je doelgroep die weet te vinden. Als je meer gratis verkeer op je website wil krijgen speelt een zoekwoorden onderzoek een belangrijke rol.
Het vinden van de juiste zoekwoorden is al moeilijk genoeg. Dan heb je niet altijd zin om ook nog veel tijd te besteden aan linkbuilding.
Gelukkig hoeft dat niet altijd. Vandaag laat ik je zien hoe jij in drie stappen zoekwoorden vindt waarmee je hoog kan ranken zonder één minuut aan linkbuilding te besteden.
Wat gaan we doen:
- Een concurrentieanalyse maken om de juiste zoekwoorden te vinden
- Relevante zoekwoorden opsporen
- De juiste content creëren
Dat klinkt misschien als een hoop werk. Maar wees gerust, ik laat het je stap voor stap zien.
Maak gratis gebruik van de kennis van je concurrenten
Ook bij SEO hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Een ouderwets concurrentieonderzoek (maar dan in een nieuw jasje) is een slimme en snelle manier om goed scorende zoekwoorden binnen jouw markt op te sporen. Dit onderzoek voeren we uit in drie simpele stappen.
Bekijk de video voor een demonstratie.
1: Gebruik Semrush voor een zoekwoord analyse
Plaats de URL van je belangrijkste concurrenten in Semrush om te achterhalen hoe ze hun bezoekers krijgen. Semrush zal je dan de populairste pagina’s van je concurrenten tonen. Maak hier een gratis account aan.
2: Controleer het aantal inkomende links
Nu willen we weten hoeveel inkomende links de pagina’s hebben. Dit is een belangrijk onderdeel van je onderzoek. Je bent opzoek naar het effect van zoekwoorden en niet naar het effect van links. Selecteer daarom alleen de pagina’s die met weinig links veel bezoekers hebben getrokken. Op deze zoekwoorden is het voor jou eenvoudiger om ook hoog te ranken. Links zijn ook zeer belangrijk voor je SEO, maar dat is voer voor een andere blogpost. Vandaag focussen we ons op zoekwoorden en als het hun is gelukt om met weinig links bovenaan te komen, moet dat jou ook lukken!
3: Maak een pagina analyse
Nu je de juiste pagina’s hebt geselecteerd is het tijd voor de analyse. Hoe is de pagina van de concurrent opgebouwd? Wat voor soort content hebben ze gemaakt en welke woorden komen veel voor op de pagina. Bekijk nu welke content er in jouw ogen nog ontbreekt op de pagina. Zijn ze vergeten een video toe te voegen of is de tekst misschien te kort? Dit is belangrijk om te weten. Als je bovenaan wilt komen, zal jouw content beter moeten zijn dan die van de concurrent.
Gebruik zoekwoorden maar pas op met spammen
Nu je de juiste zoekwoorden weet is het tijd om content te schrijven voor je website. Naast het gebruiken van de juiste zoekwoorden, moet je er ook voor zorgen dat er voldoende van deze woorden in je teksten zitten. Gelukkig is het moderne algoritme van Google tegenwoordig erg slim en hoef je niet overal onnatuurlijk hetzelfde zoekwoord in je tekst te laten terugkomen.
Probeer het Google Algoritme niet voor de gek te houden
Optimaliseer je pagina
Wanneer je een banketbakker in Delft bent hoef je dus niet geforceerd “gebak Delft” meerdere keren in je tekst terug te laten komen. Gebak in Delft snapt Google ook, daarnaast worden synoniemen en woorden die te maken hebben met het zoekwoord ook steeds beter herkent. Je zoekwoord “spammen” (veelvuldig terug laten komen op een pagina) is niet verstandig en kan zelfs worden afgestraft.
Gebruik een Google checklist
Wanneer het zoekwoord in de hoofdtitel, een paar tussenkopjes en aan het begin en einde van je tekst staat zit je al gebakken.
Wil je zeker weten dat je altijd de juiste pagina indeling gebruikt. Download dan hier gratis het On Page SEO Spiekbriefje.
Stijg in de Google resultaten met Google Search Console
Om bovenaan te komen in Google is het belangrijk dat je content beter is dan die van anderen. Om dit goed te monitoren kun je gebruikmaken van Google Search Console, dit is een tool van Google waarmee je de effectiviteit van je eigen pagina’s kunt testen. Hier kun doormiddel van een zoekrapport uitvinden hoe vaak je website wordt weergegeven en wanneer er op je links worden geklikt. Uit een zoekrapport kun je de volgende informatie halen:
- Welke van je pagina’s de meeste (of minste) kliks krijgen.
- Via welke pagina’s bezoekers vaker op je website belanden via Google.
- Waar het zoekverkeer vandaan komt en hoe het in de loop van tijd verandert.
- Of zoekopdrachten van een pc of smartphone komen.
Gebruik Google search Console om je voortgang te meten
Maak succesvolle pagina’s nog sterker
Met de gegevens van Google Search Console kun je de succesvolste pagina’s van je website en de zoekwoorden die hierbij een rol spelen ontdekken. Heb je een webwinkel in handgemaakte sieraden dan kun je bijvoorbeeld snel bekijken of zoekwoorden als “handgemaakte sieraden van zilver”, “handgemaakte zilveren sieraden “, “unieke zilveren sieraden” of “exclusieve zilveren sieraden” meer verkeer naar een specifieke pagina trekken.
Google Search Console geeft je ook gedetailleerde informatie over jouw positie in de Google resultaten. Je kunt hier nagaan welke van je pagina’s in de top 100, 50, 30 of 10 komen wanneer iemand een bepaalde zoekopdracht aan Google geeft. De meeste gebruikers hebben hun instellingen geregeld op 10 zoekresultaten per pagina. Om meteen in beeld te komen bij personen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, moet je dus in de top 10 zitten.
Optimaliseer de gebruikerservaring op je pagina
Google kijkt niet alleen naar de content als het gaat om je positie in de zoekresultaten. Ook bezoekersaantallen en dwell time op je website speelt hierbij een rol. Pagina’s met veel bezoekers, ranken sneller hoog in de zoekresultaten dan pagina’s met minder bezoekers. Gelukkig stijg je door het gebruik van de juiste zoekwoorden wel in de resultaten en dat levert weer meer bezoekers op.
Deze bezoekers zullen er, mits ze kwalitatieve content vinden en dus langer op je pagina zitten, dan op hun beurt weer voor zorgen dat je positie weer wat verbetert. Zo klim je stukje bij beetje hoger in de resultaten en word je harde werken beloond. Kun jij mooi beginnen aan je volgende stuk content.
Wil je weten hoe jij content schrijft die aanslaat bij Google en bij je doelgroep? Lees dan mijn artikel over de SEO Relatie strategie en mijn artikel over het creëren van de perfecte content pagina.
Zoekwoorden onderzoek uitbesteden
Je kan natuurlijk je eigen zoekwoorden onderzoek uitvoeren, toch zijn er veel bedrijven die ervoor kiezen om dit uit te besteden. Maar waarom zou dit voor jou interessant kunnen zijn? Ten eerste kost zoekwoorden onderzoek veel tijd en je bent er eigenlijk nooit mee klaar. Het zoekgedrag van jouw klanten verandert en jouw concurrenten ook. Daarom is het belangrijk om bij te houden welke pagina’s over de tijd minder gaan ranken en dan moet deze opnieuw worden geoptimaliseerd.
Ten tweede kosten veel van de zoekwoorden onderzoek tools veel geld als deze optimaal worden ingezet, een seo bureau/online marketing bureau gebruikt meerdere tools met alle applicaties, er is hierbij meer kans van slagen.
Ten derde blijft Google veranderen en hierdoor de seo ook. Dit moet worden bijgehouden om zo goed mogelijk te ranken in Google. Dit kan alleen als er veel tijd en energie in wordt gestoken, iets wat vaak niet kan naast al je andere taken binnen het bedrijf.
De kennis en kunde in zoekwoorden onderzoek kan de laatste stap zijn dat jouw bedrijf nodig heeft om te groeien. Wil jij weten wat wij voor jou zouden kunnen betekenen, neem dan vrijblijvend contact op. Als SEO-specialist kijken wij graag mee met de mogelijkheden en kansen voor jouw bedrijf.
Zit je op de goede zoekwoorden weg?
Weet je niet zeker of je op de goede weg zit met je SEO activiteiten? Laat een reactie achter en vertel me wat je aan het doen bent. Ik laat je dan in een reactie weten of je goed (of misschien verkeerd) bezig bent.
Heb je wat aan deze video gehad? Deel hem dan met je vrienden en collega’s. Wil je meer van dit soort ontvangen? Zorg dan dat je ons volgt via social media!