Je schrijft al een tijd teksten voor jouw website/webshop. Je stopt er veel tijd in en de kwaliteit is goed of zelfs beter dan die van de concurrent. En toch wordt je niet gevonden in de Google resultaten.
Is dit probleem herkenbaar? Dan is het tijd om te beginnen met SEO teksten schrijven. SEO teksten zijn artikelen waarbij jij rekening houdt bij het zoekgedrag van de doelgroep.
Door jouw teksten SEO proof te maken worden jouw artikelen gevonden door de juiste mensen en krijg jij meer bezoekers op jouw website.
Zonde om teksten te schrijven als ze nooit worden gevonden, vind je ook niet? Daarom hebben wij een volledige gids gemaakt zodat jij SEO teksten kunt schrijven als een pro!
Ben je benieuwd naar andere SEO trends? Lees dan ons artikel over alle SEO trends in 2022.
SEO teksten schrijven in 16 stappen.
Een goede SEO tekst schrijven, dat wilt iedereen. Maar hoe pak je dit aan? Waar begin je? En waar moet je rekening mee houden? Hieronder hebben wij 16 stappen voor je op een rijtje gezet. Met deze stappen schrijf jij SEO tekst waar Google versteld van staat.
Stap 1: Doelgroep bepalen
Het bepalen van een doelgroep beïnvloedt de manier van schrijven. Het is daarom belangrijk om in kaart te brengen wie jouw doelgroep is voordat je aan de slag gaat met SEO teksten schrijven. Richt je hierbij op één persoon. Hierdoor wordt de tekst gericht en persoonlijk.
Om het nog eenvoudiger te maken zou je een persona kunnen creëren. Dit is de meest representatieve klant. Richt je tekst op deze persona en behaal de beste resultaten.
Stap 2: Doel van de pagina bepalen
Is het doel om iets te verkopen? Zorg dan dat de tekst makkelijk en snel te lezen is met gerichte overtuigingen. Is de tekst bedoeld om vragen te beantwoorden? Maak de vragen en antwoorden zo duidelijk mogelijk.
Naast SEO teksten schrijven is het belangrijk om zelf de tekst kritisch door te lezen. Websitebezoekers willen geen lange teksten lezen. Het is jouw taak om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Stap 3: Zoekwoordenonderzoek.
Schrijven van SEO teksten doe je zowel voor de lezer als voor de zoekmachine. Om een goede tekst voor de zoekmachine te schrijven moet je ook de juiste zoekwoorden gebruiken. Voer daarom een zoekwoordenonderzoek voordat je gaat schrijven.
Noteer voor jezelf het hoofd zoekwoorden en de sub zoekwoorden. Bepaal wat je belangrijkste zoekwoorden zijn. Denk hierbij ook aan synoniemen en gerelateerde zoekwoorden.
Bepaal voor jezelf of je voor longtail of short tail zoekwoorden gaat. Hiervoor zou je kunnen kijken naar het zoekvolume. Op de short tail zoekwoorden zit vaak veel meer volume, maar als de concurrentie erg groot en moeilijk is zijn long tail zoekwoorden toegankelijker.
Je zou wel minder zoekvolume krijgen, maar meer kans om hoger in Google te komen.
Stap 4: SEO titel
SEO titel is de titel dat wordt weergegeven in Google. Het is een optie om deze zelf toe te voegen.
Wij raden dit altijd aan, omdat je hiermee beter scoort in Google. Wat belangrijk is bij een SEO titel, is het gebruikmaken van het hoofd zoekwoord. Ook getallen of datums doen het goed.
Stap 5: Meta beschrijving
Meta description gaat samen met een SEO titel. Dit wordt dus weergeven in Google en is optioneel. Een pakkende metabeschrijving toevoegen is beter voor Google en voor de lezer.
In de meta beschrijving kun je namelijk in het kort vertellen waar de pagina over gaat. Als je de tekst ook nog eens aantrekkelijk maakt, kun je meer bezoekers trekken.
Stap 6: Zoekmachinevriendelijk URL
Google (en andere zoekmachines) houden van eenvoudige URL’s. Zorg ervoor dat de URL precies verteld waar de tekst over gaat, met zo min mogelijk woorden.
Zorg er ook voor dat je URL ‘’schoon’’ is. Hiermee wordt bedoeld dat er niet een hele rits aan codering achter staat.
Stap 7: Maak je titel aantrekkelijk
De titel op de pagina zelf kun je zo gek maken als je zelf wilt. Gebruikt getallen, jaartallen en tips. Woorden als gratis, info en ervaringen doen het ook goed. Wel is het belangrijk dat de titel overeenkomt met de tekst.
Al heb je een geweldige titel met gratis en info, maar de tekst gaat over hoe je erwtensoep kookt, verlaten de bezoekers alsnog je website.
Stap 8: Titel structuur
Google houdt van eenvoud, ook van structuur. Zorg ervoor dat er een structuur is in de titels van de tekst. De paginatitel wordt gezien als de H1, die kun je ook maar één keer gebruiken.
Alle titels daaronder worden een H2. Heb je subtitles? Gebruik H3 en daaronder H4 als het nodig is.
Stap 9: Maak je tekst gebruiksvriendelijk
Mensen op het internet houden niet van lezen, al helemaal niet van lange saaie teksten met kleine letters. Zorg daarom voor korte maar krachtige content, met genoeg witruimte ertussen.
Maak de paragrafen ook niet langer dan 3-5 zinnen. Verder doet media zoals afbeeldingen of een Youtube video het ook erg goed. Zowel voor de lezers als voor de zoekmachines.
Stap 10: Linkbuilding
Linkbuilding is ook een belangrijk onderdeel van SEO. Intern linken zou niet zo moeilijk moeten zijn. Heb je in je tekst onderdelen genoemd waar je al content over hebt? Linken!
Extern linken wordt wel wat moeilijker. Om een kwalitatieve externe link te plaatsen heb je wel wat connecties nodig. Neem bijvoorbeeld contact op een blogger of een website dat gerelateerde content maakt. (geen concurrent natuurlijk)
Stap 11: Afbeeldingen met ALT teksten
Iedereen houdt van afbeeldingen in een tekst. Dat maakt het lezen makkelijker en leuker. Dat geldt ook voor Google. Wel met ALT teksten. Dit zijn titel die je toevoegt aan de afbeelding. Gebruik hiervoor dan ook de zoekwoorden.
Stap 12: Mobielvriendelijke website
Zorg er voor dat de pagina responsive is. Wanneer je website dat niet is, wordt die niet getoond bij iemand die op zijn mobiel of tablet zoekt. Dat is erg zonde.
Stap 13: Website snelheid
De snelheid van de website is ook weer een erg belangrijk onderdeel voor zowel de lezers als Google. Niemand heeft zin om 30 seconden te wachten tot een pagina is geladen. Google ziet dit ook als een ‘’slechte’’ pagina.
De snelheid van de website hangt af van verschillende factoren. De grootte van de afbeeldingen, blokkerende JavaScripts en CS en caching bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat je dit bijhoudt en de snelheid van je website optimaliseert.
Stap 14: Maak gebruik van SEO tools
Rankmath en Yoast SEO zijn handige plug-ins voor op een website. Met deze tools kun je de tekst eenvoudig optimaliseren. Deze tools weergeven of de SEO titel en meta beschrijving lang genoeg zijn en het zoekwoord gebruiken.
Ook geven zij tips over de lengte van de tekst, aantal afbeeldingen, interne en externe links en nog veel meer. Dit is een erg handige richtlijn om goede SEO teksten te schrijven.
Stap 15: Voeg een video toe
Video is rijke content en heeft hierdoor een positief effect op jouw ranking. Google zoekt altijd naar de pagina met de meest toegevoegde waarde voor zijn gebruikers en neemt video hierin mee.
Probeer zelf video’s te maken of zoek naar relevante video’s op YouTube die jij kunt gebruiken om jouw content nog meer waarde te geven.
Vergeet ook niet om video schema toe te voegen aan jouw pagina!
Stap 16: Content delen op Social Media
Heb je een artikel geschreven die helemaal SEO proof is? Goed gedaan! Deel je artikel op Social Media om zo meer bezoekers op die pagina te genereren.
Met de tips hierboven kun je aan de slag met het schrijven van goede SEO teksten. Kom je er zelf toch niet uit of heb je meer informatie nodig? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op.
Meest gestelde vragen over SEO teksten schrijven
Heb jij na het lezen van bovenstaande artikel nog vragen? Kijk dan of jouw vragen hieronder worden beantwoord.