Zoekwoorden onderzoek

Redactie Dok Online Leave a Comment

Elke goede seo-strategie begint met een uitgebreid zoekwoorden onderzoek. Zo kom je er namelijk achter waar jouw doelgroep op zoekt en hoe ze dat doen. Zo kwamen wij er bijvoorbeeld achter dat er op “zoekwoorden onderzoek” veel meer gezocht wordt dan “zoekwoordenonderzoek”. Ondanks dat de laatste manier de juiste schrijfwijze is, kiezen wij ervoor de manier te gebruiken waar de meeste mensen op zoeken.

Hiermee laten we gelijk het belang zien van een zoekwoorden onderzoek. Zonder dat we hadden gekeken hoe mensen precies zoeken, hadden we zoekwoordenonderzoek gebruikt. In dit geval is dat niet zo’n ramp, Google is slim genoeg om te weten dat dit hetzelfde is. Maar wanneer jij over een “vingertop pulsoximeter” schrijft kan het voor Google moeilijk(er) zijn om te weten dat je hier een “bloedzuurstofmeter” mee bedoelt. De zoekmachinegigant is slim, maar vaak nog niet zó slim.

Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek

Tijd voor de praktische kant, want hoe doe je eigenlijk een goed zoekwoorden onderzoek? Er zijn veel verschillende manieren en (dure)tools die je hierbij kunnen helpen. Dat is misschien niet helemaal waar je naar op zoek bent als je net start met online marketing. Daarom leggen we je graag uit hoe je (gratis!) een goede basis legt voor je zoekwoorden.

Hoe zou jij zoeken?

Begin met de makkelijkste vraag. Hoe zou jij zoeken op je product(en) of dienst(en) als je het wil kopen of afnemen? Probeer zo veel mogelijk verschillende termen en manieren te bedenken. Wanneer je veel verschillende producten of diensten aanbiedt moet je uiteindelijk een focus aanbrengen (omdat je niet op alles kunt ranken), maar voor nu is het goed om alle opties op papier te zetten.

Vraag een leek hoe hij of zij zou zoeken

Nu weet je zelf veel af van jouw eigen dienst of product. Hierdoor gebruik je soms te specifieke termen in je eigen zoekgedrag. Vraag daarom iemand anders, die geen kennis heeft van jouw markt, hoe ze zouden zoeken op jouw product of dienst. Vaak krijg je op deze manier weer nieuwe inzichten die je weer kunt verwerken in je zoekwoordenlijst.

Wil je meer bezoekers?

In mijn Gratis SEO training laat ik je stap voor stap zien hoe jij zelf gaat scoren binnen Google en bij je doelgroep.

Google suggest functie

Vervolgens ga je naar Google zelf. Behalve zoeken kun je hier namelijk ook suggesties op je zoekwoord vinden. Wanneer jij een zoekwoord intypt geeft Google onderaan de pagina suggesties.

Hier zie je in één oogopslag waar mensen zoal op zoeken als ze iets over een “zuurstofmeter” zoeken. Dit kun je doen voor alle zoektermen die je hebt bedacht.

Google AdWords Keyword Planner

Wellicht ken je ‘m al, maar onder je Google AdWords account hangt een hele handige tool voor je zoekwoord onderzoek: de Google AdWords Keyword Planner. Hier kun je ideeën voor zoektermen opdoen én gelijk de zoekvolumes voor deze termen zien. Staar je echter niet blind op de zoekvolumes. Long tail zoekwoorden met lagere zoekvolumes kunnen van veel meer waarde zijn dan short tail zoektermen met een hoog zoekvolume.

Deze vier stappen samen zijn een basis zoekwoorden onderzoek. Hiermee heb jij een duidelijk(er) beeld over het zoekgedrag van jouw doelgroep en kun je jouw online strategie hierop afstemmen.

Wil jij weten hoe je op meerdere zoekwoorden tegelijk rankt? David vertelt je er alles over in zijn Ebook ‘Seo relatie strategie’. Download hem gratis.

« Terug naar index pagina