Betere vindbaarheid, hogere naamsbekendheid of meer verkopen. Wat jouw doelen ook zijn met de website het begint met een goed zoekwoorden onderzoek.

Maak jij veel nieuwe pagina’s met content, maar blijft je website slecht vindbaar? Dan is het tijd dat je aan de slag gaat met een zoekwoorden onderzoek. In dit artikel leer jij alles wat je moet weten om een zoekwoordonderzoek als een pro uit te voeren.

Laten we dan maar beginnen?

Wat is zoekwoorden onderzoek

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Voordat je aan de slag gaat met een zoekwoorden onderzoek is het handig om te weten wat een zoekwoorden onderzoek precies is. Als jij begrijpt waar je mee bezig bent, wordt het makkelijker om resultaat te behalen.

Een zoekwoorden onderzoek is het zoeken en vinden van zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om jouw bedrijf of dienst/product te vinden. Voor elke pagina die je vindbaar wilt maken in Google, kies je hoofd- en subzoekwoorden. Want hoe weet Google dat jij iets aanbiedt wat mensen willen als je niet aansluit bij het zoekgedrag?

Deze zoekwoorden gebruik je op verschillende locaties op jouw website. Zo toon je aan Google dat je aansluit bij de behoeftes en zul jij vindbaar worden in de resultaten.

Waarom is zoekwoorden onderzoek belangrijk?

Zoekwoorden onderzoek is onderdeel van SEO. Ook wel zoekmachine-optimalisatie genoemd. Bij SEO zorg je ervoor dat jouw website aansluit bij de richtlijnen van Google en de zoekintentie van de doelgroep. De concurrentie wordt steeds hoger op Google en alleen een website/webshop bouwen is niet meer genoeg. Met SEO verbeter jij jouw vindbaarheid, waardoor je een hogere naamsbekendheid krijgt, meer bezoeken en verkopen. En wie wil dat nou niet?

Bovenaan in Google met een zoekwoorden onderzoek

SEO bestaat uit drie onderdelen: autoriteit, techniek en content. Zoekwoorden onderzoek is voor alle drie de pijlers een belangrijk onderdeel. Daarom begin je al snel aan een zoekwoorden onderzoek als je alles uit jouw website wilt halen. Zodra de technische SEO grotendeels op orde is, begin je met je zoekwoordenonderzoek. En dit onderzoek is de basis van jouw campagne, als je hier niet de juiste keuzes maakt, ben je achteraf nog steeds niet vindbaar of voor de verkeerde zoekwoorden.

Waar gebruik je de zoekwoorden van het onderzoek?

Je gebruik jouw zoekwoorden bij alle drie de pijlers van SEO. Vooral bij on-page (content) gebruik je de zoekwoorden regelmatig. Hieronder leg ik uit waar je bij elke pijler de zoekwoorden gebruikt.

Autoriteit

Autoriteit wordt steeds belangrijker. Google zoekt websites die een autoriteit is een bepaald onderwerp. Daarom wil iedereen een hogere autoriteit of domein rating. Een domein rating begint bij 0 en gaat tot 100. Hoe hoger de domeinrating hoe makkelijker het is om te concurreren. Deze autoriteit verhoog je met linkbuilding, dat is het plaatsen van links vanuit andere website naar jouw website.

Bij elke link die je plaatst moet er een anchor tekst worden gekozen (de tekst waar je op kunt klikken). Deze anchor tekst wordt meegenomen in de beoordeling van jouw website. Maak van de anchortekst een zoekwoord van de pagina. Je gebruikt het hoofdzoekwoord, maar ook variaties hierop, synoniemen en relavante sub-zoekwoorden.

Techniek

De techniek van jouw website is de basis van elke SEO-campagne. Als de techniek van je website niet op orde is, ben je simpelweg niet vindbaar in Google. Je kunt dan killer content schrijven met de juiste zoekwoorden en toch nergens getoond worden. Zorg daarom dat de techniek altijd op orde is voordat je met het zoekwoordenonderzoek begint.

Maar waar gebruik je de zoekwoorden in de technische aspecten van de website? Gebruik zoekwoorden in de volgende technische onderdelen van je website:

  1. Gebruik jouw zoekwoorden in de URL van de pagina. Regel achter in jouw website dat je dit makkelijk kunt aanpassen en doe dit dan ook voor alle belangrijke pagina’s.
  2. Plaats het zoekwoord in de meta data. De meta data bestaat uit de titel en de omschrijving. Ze worden vaak vergeten, toch heeft het veel voordelen om deze goed in te vullen. De meta data is wat jij ziet in de resultaten van Google. Hier motiveer jij mensen om te klikken op jouw pagina. Door je zoekwoord hier in te vullen heb je meer kans om bovenaan te ranken. Hoe eerder het zoekwoord wordt geplaatst hoe beter.
  3. Plaats verschillende zoekwoorden in de alt-text. Een alt-text is de tekst die achter jouw afbeelding staat. Je kunt hiermee duidelijk maken wat er op jouw afbeelding wordt getoond. Google begrijpt (nog) niet wat er op jouw afbeelding staat en met de alt-text geef je hier context over. Ook hier kun jij jouw zoekwoorden weer plaatsen.

Content

De zoekwoorden zijn met name van belang in het contentgedeelte. Maar dat betekent niet dat je bovenstaande tips kunt vergeten. Ook deze onderdelen zorgen voor een betere ranking en kunnen het verschil maken tussen positie 20 en positie 1.

Waarde leveren

Er zijn verschillende plekken waar je je zoekwoorden kunt gebruiken bij het opmaken van een pagina. De titel (de H1) is daarin extra belangrijk. Hier plaats je altijd letterlijk het hoofdzoekwoord die jij hebt gekozen. Plaats het hoofdzoekwoord en de subzoekwoorden in de titel, de overige koppen, de eerste alinea en op verschillende plekken in de tekst.

Vergeet niet ook variaties en synoniemen te gebruiken in de tekst. Plaats ook niet in elke zin het zoekwoord. Google snapt tekst steeds beter en is op zoek naar content. Plaats alleen zoekwoorden als dat op een natuurlijke manier kan.

Wil jij weten hoe jij de perfect pagina maakt? Klik dan op de link.

Welke tools gebruik je voor zoekwoorden onderzoek?

Gebruik verschillende tools voor je zoekwoordonderzoek. Kies uit betaalde en gratis tools. Met de betaalde tools heb je meer opties en informatie, maar ze zijn niet goedkoop. De gratis tools kun je voor een klein zoekwoordonderzoek ook gebruiken.

Betaalde zoekwoordonderzoek tools

Betaalde tools zoals SEMrushAhrefs en Moz zijn bekend in de wereld van SEO. Elke SEO specialist kent en gebruikt één of meerdere tools voor het zoekwoordenonderzoek. Elke tool heeft zijn eigen voor- en nadelen. Als jij aan de slag gaat met de SEO van jouw website is het aan te raden om een van deze tools aan te schaffen. Of een SEO-bureau in te huren die voor jou het zoekwoordonderzoek uitvoeren.

Ga zelf aan de slag met de bovenstaande tools door de trainingen te volgen of de video’s van de bedrijven te bekijken. Hou er wel rekening mee dat het even duurt voordat je alles begrijpt binnen de tools. Naas een zoekwoordonderzoek kun je hier ook de techniek controleren, concurrentie bekijken, advertentie informatie vinden en nog veel meer.

zoekwoordonderzoek tool Semrush
zoekwoordonderzoek tool Ahrefs

Gratis zoekwoordonderzoek tools

Er zijn naast betaalde zoekwoordonderzoek tools ook gratis tools op de markt te vinden. Er zijn minder opties en je hebt tot minder informatie toegang. Maar als de betaalde tools niet in jouw budget passen kunnen deze tools een goed alternatief bieden. Vooral als je een beginner bent.

Google heeft een eigen zoekwoordonderzoek tool gecreëerd genaamd keyword planner. Hier kun je makkelijk zoeken naar zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Ook kun je zien wat de advertentie kosten zijn, welke zoekwoorden je al voor rankt en welke zoekwoorden de concurrentie rankt. Vooral voor Google adwords campagne is deze keyword planner zeer geschikt. Voor SEO is het alleen een goede optie als betaalde tools geen optie zijn.

Een andere gratis zoekwoordonderzoek tool is Ubersuggest. Dit is veruit de beste zoekwoordonderzoek tool onder de gratis tools. De tool heeft een gratis en een betaalde versie. Van de gratis tools heeft Ubbersuggest de meeste opties en informatie. Toch kan de tool niet concurreren tegen de betaalde tools die je hierboven ziet. Maar als je niet kan of wilt betalen is dit zeker je beste optie.

gartis zoekwoordonderzoek tool

Er zijn nog veel meer tools die je gratis kunt gebruiken. Maar wij raden je aan om bij deze twee te blijven. Omdat dit de beste opties zijn onder de onbetaalde opties.

Eigenlijk raden wij je aan om toch geld te investeren en een betaalde tool te gebruiken of iemand in te huren, dan haal je ongetwijfeld meer resultaat. Maar wij begrijpen ook dat dit niet voor iedereen een optie is.

10 stappen voor een goed zoekwoorden onderzoek

Een goed zoekwoorden onderzoek uitvoeren kost tijd. Maar het gaat een stuk sneller als je weet wat je moet doen en waar je moet zoeken. Als je onderstaande 10 stappen volgt, zul je in een relatief korte tijd relevante en sterke zoekwoorden vinden voor je artikelen, productpagina’s, dienstpagina’s of elk ander doel waarvoor je een zoekwoordenonderzoek uitvoert.

Stap 1: Kies de juiste tool(s)

Voordat je start met een zoekwoordonderzoek moet je weten welke tools je gaat gebruiken. Zoals je hierboven al hebt gelezen moet je voor een aantal tools betalen. Bepaal of je wilt investeren. Als jij de tool(s) hebt gekozen die je wilt gebruiken maak je een account en als dat nodig is, betaal je de kosten.

Leer de tool(s) kennen en ontdek de beschikbare functies en informatie. Kijk of er een introductie of training over de tool is te vinden. Hoe meer je weet van je tool, hoe meer je eruit kunt halen en hoe beter je zoekwoordonderzoek wordt.

Stap 2: Hoe wil je gevonden worden?

Begin met het zoekwoordenonderzoek en bedenk waar jij op gevonden wilt worden.Pak de pagina erbij die jij vindbaar wilt maken. Of als je de pagina nog moet schrijven of je bent alleen op zoek naar inspiratie bedenk je welke onderwerpen jij wilt gebruiken.

Voorbeeld 1: jij bent een makelaar en je hebt een pagina gemaakt over hypotheken. Dus daar wil jij op gevonden worden. Bedenk voor jezelf welke termen te maken hebben met hypotheken en hoe mensen hier misschien op zouden zoeken.

Voorbeeld 2: jij bent een makelaar en hebt nog geen pagina gemaakt en bent op zoek naar zoekwoorden voor nieuwe pagina. Wat je dat kunt doen is het woord makelaar gebruiken en alle woorden opschrijven die hebben te maken met een makelaar zijn. Bijvoorbeeld: makelaar, huis kopen, huis verkopen, taxatie etc.

Stap 3: Begin breed

Als jij weet welke onderwerpen voor jouw belangrijk zijn voer jij ze in bij jouw zoekwoorden onderzoek tool. Je begint zo specifiek mogelijk om zo veel mogelijk zoekwoorden te vinden. Zorg dat jij de zoekwoorden ergens kunt opslaan met alle informatie. Geef de lijst een naam die past het onderwerp of de pagina die je wilt maken.

Voer alle onderwerpen in die je hebt gezocht. Bekijk de opties en sla de relevante zoekwoorden op.

zoekwoorden vinden tijdens het onderzoek

Stap 4: maak je zoekwoorden specifieker

Specificeer nu je zoekwoorden verder. Je wilt zoekwoorden vinden in elke stap van de salesfunnel. Zoekwoorden zoals ‘makelaar’ hebben veel zoekvolume, maar de zoekintentie is hoog in de funnel en de concurrentie is hoog. Als iemand makelaar intypt in Google kan de persoon op zoek zijn naar informatie over makelaars, wat een makelaar is of hoe je een makelaar wordt.

Een zoekwoord zoals “makelaar Den Bosch” heeft een lager zoekvolume, maar de zoekintentie is lager in de funnel. Iemand die op zoek is naar een makelaar in Den Bosch heeft meer kans om te converteren. Daarom je ga je steeds meer op zoek naar specifiekere zoekwoorden. Dat kan lokaal zijn, maar ook woorden zoals: kopen, inhuren, uitbesteden en bestellen maken een zoekwoord specifieker.

Bekijk weer alle opties en sla de relevante zoekwoorden weer op. Hou er rekening mee dat het zoekvolume nu lager ligt. Dat is niet erg! Sla ook zoekwoorden op met een zoekvolume van 100 en als ze heel relevant zijn ook van 50 of 30.

Stap 5: Bekijk jouw concurrentie

Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Nergens is dat zo waar als bij SEO. De concurrentie geeft veel waardevolle zoekwoorden die jij kunt gebruiken. Waarom ga je zelf aan de slag als de concurrentie het werk al voor je heeft gedaan? Vooral de grote concurrentie zal waarschijnlijk een SEO-bureau hebben ingehuurd of iemand in dienst die daarmee aan de slag gaat. Zonde om deze kennis niet te gebruiken.

Deze informatie kun je bekijken in de tool die je gebruikt voor je onderzoek. Bekijk een aantal grote en kleine concurrenten. Kijk ook wie bovenaan staat bij belangrijke zoekwoorden die je al hebt gevonden. Hoe zijn zij in de top 3 gekomen?

Stap 6: Zoektermen aanvullen met Google

Je hebt nu wel een idee van hoe mensen zoeken. Gebruik jouw brede en specifieke zoekwoorden en typ ze in binnen Google, maar wacht met de zoekopdracht. Google vult jouw zoekopdracht aan met autocomplete. Dit zijn zoekopdrachten die afgelopen tijd vaak zijn gebruikt binnen Google. Schrijf deze zoekwoorden op en bekijk ze in de tools.

Maar ook onderaan in de resultaten vind je verschillende zoektermen die vaak gebruikt zijn. Schrijf deze woorden en zinnen ook op en bekijk ze binnen de tool. Dit is een effectieve manier om longtail-zoekwoorden te vinden.

google zoekwoorden vinden
zoekwoorden op google zoeken

Stap 7: Kies de relevante zoekwoorden

Filter nu je lijst met zoekwoorden voor de website. Welke zoekwoorden kun jij gebruiken en welke niet? Wees kritisch op de zoekwoorden. Selecteer haalbare zoekwoorden met weinig concurrentie die je meteen kunt gebruiken. Zoek uit welke zoekwoorden je kunt gebruiken voor de pagina die je hebt geschreven of wil gaat schrijven.

Als er zoekwoorden staan waar je met een andere pagina op rankt sla deze dan over. Elke pagina krijgt een uniek hoofdzoekwoord en sub-zoekwoorden die hier bij passen.

Stap 8: Bekijk zoekintentie

De zoekintentie wordt steeds belangrijker volgens de SEO trends van 2022. Als jij zoekwoorden hebt gekozen die wel relevant zijn, maar de zoekintentie van de doelgroep is heel anders dan jij aanbiedt, ga jij nog steeds niet in die top 3 komen. Bekijk dus de relevante zoekwoorden die je hebt gekozen en kijk welke zoekintentie de zoekwoorden hebben.

relevante zoekwoorden kiezen

De zoekintentie vind je snel en makkelijk. Je typt jouw zoekwoord in binnen Google en bekijkt de pagina’s in de top 10. Hoe zien deze pagina’s eruit en wat staat erop? Is het een blog, een kennisbankartikel, product pagina of een landingspagina?

Zorg dat de pagina die je gaat maken past bij de zoekintentie. Het kan ook zijn dat je diverse pagina’s in de lijst ziet staan, dan kun je zelf beslissen wat de beste keuze is.

Als jij al een pagina hebt gemaakt en de zoekintentie niet aansluit zorg dan dat je dit aanpast. Bijvoorbeeld jouw pagina is een blogpost terwijl alle andere pagina’s een productpagina is. Dan klopt de zoekintentie niet.

Stap 9: Bepaal hoofdzoekwoord en subzoekwoorden

Kies nu de zoekwoorden uit je gefilterde lijst die de juiste zoekintentie hebben. Het hoofdzoekwoord is de belangrijkste zoekwoord van de pagina. Kies een hoofdzoekwoord op basis van volume, relevantie en zoekintentie. Bekijk de zoekwoorden met de meeste zoekvolume en bepaal of dit een goed zoekwoord zou zijn. Relevantie gaat voor volume, maar kies de termen met het hoogste relevante zoekvolume.

Het hoofdzoekwoord is het onderwerp van jouw pagina. Voor een makelaar zou ”hypotheek Den Bosch” bijvoorbeeld een goed hoofdzoekwoord zijn. Omdat het bedrijf lokaal gevonden wil worden en het zoekwoord ‘hypotheek’ veel te Breed is.

Als jij weet wat jouw hoofdzoekwoord is, kun jij de subzoekwoorden bepalen. Deze kun je ook regelmatig terug laten komen op de pagina en soms zijn het goede onderwerpen of koppen. De subzoekwoorden moeten nauw aansluiten bij het hoofdzoekwoord en mogen geen geheel nieuwe zoekwoorden zijn, zoals “makelaar Den Bosch” daar maak je weer een andere pagina voor.

Mogelijke subzoekwoorden zouden kunnen zijn: “hypotheek advies Den Bosch”, “huis en hypotheek Den Bosch” en “hypotheek adviseur Den Bosch”.

Stap 10: Gebruik je zoekwoorden

Ga aan de slag met de pagina nadat je de zoekwoorden hebt gevonden. Zorg dat je het hoofdzoekwoord en subzoekwoorden op natuurlijke manier laat terugkomen op de pagina. Zorg dat je alle stappen opnieuw doorloopt wanneer je een nieuwe pagina maakt. Zoekwoordenonderzoek kost tijd, maar als je het goed doet kun je hier veel voor terugkrijgen.

Succes met jouw zoekwoorden onderzoek!

Zoekwoorden onderzoek uitbesteden?

Heb je dit artikel gelezen en denk je dat het te veel werk en tijd kost? Geen zorgen, je kunt dit zeker door een specialist laten uitvoeren! SEO-specialisten zijn elke week bezig met zoekwoordonderzoek en weten precies hoe ze dit moeten aanpakken. Daarbij hebben ze de tools die je nodig hebt.

Naast een zoekwoorden onderzoek kan een SEO-specialist helpen bij alle onderdelen van zoekmachine-optimalisatie. Wil jij weten wat Dok Online voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op. Dan kijken we samen naar de opties.