Eindelijk, je hebt een nieuwe website! Het heeft wat tijd, geld en tranen gekost, maar daar is hij dan. Wat nu? Je wil het huidige verkeer, de vindbaarheid en conversies niet verliezen. Iets wat maar al te vaak gebeurd na een website migratie. Met deze complete gids hoef jij je daar geen zorgen over te maken.

Wat is een site migratie?

Wat is een site migratie nu precies? Een site migratie is het overzetten of verhuizen van een oude site naar een nieuwe locatie. Of het veranderen van oude URL naar een nieuwe URL.

Hoewel dit misschien makkelijk klinkt, komt er meer bij kijken dan je denkt.

Waarom is een succesvolle migratie van belang?

Een site migratie is een ingrijpende onderneming waarbij veel fout kan gaan. En helaas gebeurt dat ook vaak. Denk aan het verlies van bezoekers of conversies, dalen in de zoekmachines zoals Google of erger nog, zelfs helemaal verdwijnen uit de zoekresultaten. Dat kan een dure grap worden. Tenzij je goed weet wat je doet. Of de juiste partij inschakelt.

Maar waarom gaat het dan toch zo vaak fout? Dat komt omdat er bij een migratie veel techniek komt kijken. Iets waar veel mensen weinig of zelfs niets van weten. Toch is het een belangrijk onderdeel en één van de fundamenten van elke succesvolle site. Sterker nog, zonder de juiste techniek achter een website kun je alles wat je opgebouwd hebt in razend tempo verliezen.

Ga er ook niet altijd vanuit dat elke partij die aanbiedt om te helpen alles weet van migraties. Een developer houdt bijvoorbeeld vaak geen rekening met SEO. Waardoor je ongemerkt maar vrij snel veel geld kunt verliezen, ook al heb je een expert in dienst.

Wanneer doe je een site migratie?

Een website moet gemigreerd worden wanneer je een oude site wil aanpassen naar een nieuwe site. De echte vraag is dus: wanneer maak je een nieuwe site of krijg je een nieuwe domeinnaam? Daar zijn verschillende redenen voor .

  1. De oude site werkt niet goed
  2. De oude site is niet meer van deze tijd
  3. De oude site past niet meer bij de organisatie
  4. Er is een nieuwe naam
  5. Je gaat over op een nieuw CMS
  6. Je gaat van Http naar Https
  7. Etc.

Zo kunnen we nog wel even door gaan. Maar je hebt vast een beeld van redenen om een site migratie uit te voeren.

SEO migratie

SEO en een succesvolle website migratie gaan hand in hand. Alleen wordt SEO vaak vergeten tijdens een migratie. En dat is zonde. Opgebouwde organische posities en organische verkeer waarover je jaren hebt gedaan kunnen snel verloren gaan.

Door de SEO mee te nemen tijdens de website migratie kun je dit voorkomen. En daar komt veel bij kijken. Denk aan de content, meta data, interne links, externe links en nog veel meer.

Als je hier weinig tot geen kennis van hebt, is het verstandig een SEO expert in te schakelen. Samen met de developer zal de migratie een stuk vlotter en veiliger verlopen en weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet.

Waar moet je op letten bij een site migratie?

Voordat we verder gaan met de checklist staan we nog even stil bij de belangrijkste punten. Hieronder duiken we daar dieper in.

1. Krijgt de website een nieuwe naam?

Als de website een nieuwe naam krijgt, zal de URL ook veranderen. Dat maakt de migratie lastiger. Alle URL’s worden aangepast en alles pagina’s krijgen een redirect. Dat moet goed gedaan worden, anders kunnen er problemen ontstaan. De oude url’s moeten niet meer naar boven komen in de zoekresultaten en allemaal gaan verwijzen naar de nieuwe sites en pagina’s.

Maar denk ook aan andere aanpassingen. De citations moeten aangepast worden, offline marketing (bv. brochures, flyers, visite kaartjes, etc.) moet veranderen, teksten op de site en nog veel meer. Bedenk dus goed of je dit wil doen.

2. Verandert de URL structuur?

De URL structuur is een belangrijk onderdeel van je site. Die kan op verschillende manieren worden opgebouwd. En na een migratie verandert deze regelmatig. Ook dan kun je weer aan de slag met 301 redirect tags. Je hebt vaak invloed op deze URL structuur en dat wil je goed doen.

De nieuwe structuur moet rustig, logisch en SEO proof worden opgesteld.

Zoekmachinevriendelijk URL

3. Nieuwe pagina’s of dezelfde?

Hoeveel verandert er aan de site? Blijven dezelfde pagina’s bestaan met dezelfde URL en bestaande content? Dan hoef je zelf vrij weinig te doen. Je zet de oude pagina uit en de nieuwe pagina aan. Komen er nieuwe pagina’s bij? Dan moet je deze laten indexeren en een goede, logische plek op de site geven.

4. Zijn er meerdere talen?

Bestaat jouw site uit meerdere talen? En hoe is dit gedaan? Maak je gebruik van hetzelfde domein of een andere? Maak een plan om dit ook juist over te zetten en controleer dit regelmatig. Kijk of de hreflang goed staat ingesteld.

5. Zelf doen of met een expert

Een belangrijke vraag die je aan jezelf moet stellen is: heb ik de kennis en tijd voor een goede site migratie? Is het antwoord nee, dan moet je op zoek naar een expert. En dat raden we eigenlijk in elke situatie aan. Zoals eerder vermeld is een migratie niet makkelijk en als het fout gaat, zal het veel geld kosten. Daarbij is er vaak geen tijd genoeg om het snel en goed aan te pakken. Zo staat je nieuwe website een lange tijd te wachten zonder dat er iets gebeurd. Zonde van het geld.

6. Site navigatie

Website structuur

De Site navigatie is belangrijk voor SEO en de UX. Door een logische structuur te bouwen zal je potentiële klant langer op de site blijven en sneller vinden wat ze zoeken. Is het lastig om informatie te vinden, zal dat voor irritatie zorgen.

Met de site navigatie laat je Google weten wat de belangrijkste pagina’s zijn. Pagina’s boven in het menu zijn het belangrijkst. Vanuit deze pagina’s link je door naar de onderliggende pagina’s. Geen pagina moet verder dan 3 klikken zijn verwijderd van de homepage. En hoe dichter bij de homepage, hoe belangrijker de pagina.

7. Mobiel en desktop

De mobiele versie van je site wordt steeds belangrijker. De smartphone is een populaire vervanger van de desktop en al helemaal van de tablet. Het grootste deel van de conversies wordt tegenwoordig via de telefoon gedaan.

Daarom is Google overgestapt naar mobile first indexering. Dat betekent dat eerst de mobiele versie word gecontroleerd en daarna de desktop versie.

Belangrijk dus om deze goed op orde te hebben. Controleer je mobiele versie goed op je nieuwe site. Of heb je een compleet andere site gemaakt voor mobiel? Houd hier dan ook rekening mee tijdens de migratie.

Checklist voor een succesvolle website migratie

Zo daar zijn we dan, de checklist. Misschien ben je gelijk doorgegaan naar dit onderdeel, of heb je alles al aandachtig doorgenomen. Hoe dan ook, pak je notitie blok erbij en laten we beginnen.

Voor het overzetten

We gaan niet gelijk beginnen met overzetten. Eerst moeten we alles op orde hebben. Een goed begin is 80% van het werk.

Stap 1: Veranderingen in beeld

Maak een overzicht van alle veranderingen op de nieuwe site. En dan bedoel ik ook alles. Van de content tot de meta data, van de URL structuur tot de titels. Dat gaat je later helpen niks te vergeten. Gebruik een Excel bestand.

Stap 2: SEO proof

Na de website komt de SEO. Ik zal het nog eens zeggen, dit moet je echt niet vergeten! Je gaat anders veel verliezen. Maar wat moet je nu precies controleren? Dat is best een waslijst. Maar ik ga het toch even doorlopen.

  1. Content: Zonder tekst rank je niet. Dus als je content verandert, of ontbreekt op je nieuwe pagina’s gaan je posities dalen of zelfs verdwijnen. Zorg dat alle teksten op de oude pagina’s worden meegenomen. Is er nog helemaal geen content? Dan moet je hier toch echt snel mee aan de slag.
  2. Meta data: De meta data geeft je invloed op de SERP resultaten en heeft een grote invloed op je organische posities. Als je van site verandert worden deze niet automatisch meegenomen. Loop alle pagina’s langs en controleer of de juiste meta data is ingevuld. Of kijk hoe deze staan ingesteld, soms worden ze automatisch ingevuld. Vooral bij grotere websites is dit vaak het geval.
  3. Heading structuur: De heading structuur wordt vaak overgeslagen. Niet gek, want veel mensen weten niet eens wat dat is. Toch heeft deze een grote invloed op je on-page SEO. Wie weet heb je op de oude site een H1 tag en verdwijnt deze op de nieuwe site. Ook dit heeft potentieel grote gevolgen. Neem deze dus goed over, of optimaliseer en verbeter ze van te voren.
  4. Interne links: Het is best een klus. De interne links controleren. Toch moet je dit even doen. Gelukkig kan ook de stagiaire deze taak uitvoeren. Wat je wil doen is klikken op je interne links en kijken of ze naar de juiste pagina verwijzen. Belangrijk: Dit doe je voor het plaatsen van je redirects.
  5. Basispagina’s: De basis pagina’s tonen aan Google dat jij een echt bedrijf bent. De basispagina’s bestaan (onder andere) uit een over ons pagina, contactpagina, privacyverklaring en algemene voorwaarden.

Stap 3: Desktop en mobiel

Controleer zowel of de desktop en mobiele versie van de site beide goed werken.

Responsive design

Stap 4: Contact controleren

Dat het design naar je zin is en alles lijkt te werken is fijn, maar vergeet niet de contact mogelijkheden te controleren. Staat het juiste telefoonnummer en e-mailadres op de site? Werken alle contactformulieren en wordt je op de hoogte gesteld als iemand een formulier invult?

Stap 5: Google tools op de juiste manier instellen

Met Google tools bedoelen we: Google search console, Google Analytics, Google Tagmanager en alles wat je nog meer gebruikt van Google. Je gaat over naar een nieuwe site en dat moet je delen met de tools. Zo blijf je de juiste gegevens meten.

Google tools

Stap 6: Technische seo

Zoals ik al vaker heb gezegd is de website migratie van een site vooral een technische aangelegenheid. Daarom wil je ook regelmatig een technische analyse uitvoeren. Zo weet je of er grote fouten zijn. Nu de site nog niet live is kun je die nog makkelijk aanpassen, zonder gevolgen op de huidige situatie.

Stap 7: URL mapping

Daar zijn ze weer, de URL’s. Om een duidelijk beeld te krijgen van de huidige url structuur maak je een url mapping van beide sites, zowel de oude als de nieuwe. Leg ze naast elkaar zodat je meteen ziet welke URL’s een redirect nodig hebben.

Stap 8: Redirects maken

Met het behulp van je url mapping kun je een redirect plan opstellen en uitvoeren. Doe dit pas nadat je de interne links hebt gecontroleerd.

Stap 9: Backlinks

De backlinks naar je site geven je autoriteit. Deze wil je niet verliezen. Maak een backlink mapping zodat je weet waar je backlinks naartoe gaan en waar ze vandaan. Dan kun je later contact opnemen met deze partijen.

Tijdens het overzetten

Heb je de bovenstaande stappen doorlopen? Ja? Mooi. Dan kunnen we nu beginnen met de daadwerkelijke migratie van de site. En dat is – op zijn zachtst gezegd – best spannend. Maar geen zorgen, ik neem je mee door het proces.

Stap 10: Back-up maken

Voordat je begint, maak je eerst een back-up van beide sites. Dan kun je altijd nog terug als er fouten naar boven komen.

Stap 11: Indexering blokades

Daarna zet je de indexering blokkades uit. De nieuwe site mag op index en follow worden gezet. Hij mag nu gevonden worden.

Stap 12: Redirects testen

In stap 8 zijn er redirects aangemaakt, deze gaan we nu controleren. Pak de oude url’s er weer bij en klik er op een aantal. Gaan deze naar de nieuwe site toe? Dan gaat het goed. Heb je een kleine site? Loop ze dan allemaal langs. Bij een grote site kun je ook tools gebruiken om ze in één keer te controleren.

Stap 13: Site crawl maken

De techniek gaan we nogmaals controleren. Dat doe je door de site te laten crawlen. Gebruik daarvoor een tool. Bekende tools zijn screaming frog en Octoparse. Hiermee controleer je of alle pagina’s zijn geïndexeerd en of er grote fouten zijn.

Crawlen

Stap 14: Domein weiziging GSC

Je Google tools zijn ingeschakeld. Maar zorg dat de nieuwe domein nu ook gemeten wordt.

Stap 15: Indexering aanvragen

Vraag gelijk de indexering aan in Google Search Console. Dan loopt Google sneller langs je nieuwe url’s en toont hij sneller de nieuwe site.

Stap 16: Sitemap GSC

Ook je sitemaps moeten opnieuw worden ingeladen in Google Search Console.

Sitemap Shopify

Stap 17: URL’s advertenties

Je bent misschien niet zo veel bezig met je advertenties op het moment, maar loop ze wel even langs. De URL’s waar je mensen naar toe stuurt kan nu niet meer bestaan.

Stap 18: Link updates

Eerder heb je al een overzicht gemaakt van alle backlinks. Nu is het tijd om deze partijen te benaderen. Geef aan dat je URL is aangepast en stuur deze op. Dan kunnen ze deze aanpassen. Zo behoud je de waarde van de backlinks.

Stap 19: Citations langslopen

De citations moeten mogelijk ook aangepast worden. Denk aan de bedrijfsnaam of de URL waar je naartoe linkt.

Stap 20: Performance controleren

De snelheid van je site is belangrijk voor zowel je vindbaarheid en de UX. Controleer dus ook of je snelheid er achteruit op is gegaan. Hoe komt dat en kun je dit nog oplossen?

Stap 21: Organische posities bijhouden

Noteer goed wat je posities zijn op het moment. Houd deze in de komende periode bij. Gaan ze omhoog of omlaag? Of zijn er pagina’s die verdwijnen? Wees ook actief als je het fout ziet gaan.

Na de migratie

Je hebt het gedaan, gefeliciteerd! Je nieuwe site staat live. Maar na de livegang is het nog niet voorbij. Nu moet je de site weer regelmatig langslopen. Er kunnen de komende periode nog fouten tevoorschijn komen.

Stap 22: Technische analyse

Ook moet je na livegang de techniek goed in de gaten houden. Doe dat gelijk erna, de week erna, de maand erna en daarna na een half jaar nogmaals. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken, als de techniek niet in orde is, kan de site zo goed als verdwijnen uit de zoekmachines.

Stap 23: Verlies bezoekers en conversies.

Controleer ook regelmatig wat de resultaten van de site doen. Verlies je organisch verkeer of conversies? Zoek dan uit waarom. Dubbelcheck ook nog eens de tools die het verkeer meten: die kunnen niet goed zijn ingesteld.

Backlinks

Stap 24: Verlies backlinks

Kijk ook of je autoriteit of backlinks bent verloren. Als dat zo is, zoek uit om welke links het gaat en neem contact op met de partij.

Stap 25: Verlies advertenties

De advertenties heb je aangepast als het goed is. Maar check later nog eens of dat goed is gegaan.

Stap 26: On-page controleren

Het zelfde geld voor je on-page SEO. Dit heb je al gecontroleerd, maar doe dit nogmaals. Als deze niet goed stond op de oude en nu op de nieuwe, moet je hier alsnog mee aan de slag.

Stap 27: Conversies meten

Conversies meten is zeer waardevol. Dus zorg dat dit goed gebeurd. Zo niet, ga er dan gelijk mee aan de slag.

Je bent aan het einde gekomen van deze checklist. Misschien ben je nu afgeschrikt, maar geen stress, er staat hulp klaar. Wil je een keertje met een SEO migratie expert sparren? Neem dan contact op, dan kunnen we samen kijken naar de mogelijkheden,